Om vi ska vara ärliga, hur många läser avtalsvillkoren när något undertecknas? Är det 1%, troligtvis mindre.
Är ganska vanligt att olika korttyper har olika avgifter, t.ex. hos SAS är vissa kort kostnadsfritt om du reser tillräckligt mycket för att sedan få en årsavgift vid minskat resande, finns många exempel på detta.
När vi nu gått över i det digitala samhället ingår vi otroligt många fler överenskommelser och avtal än före Internets tid, så fort man registrerar sig för ett konto finns en avtalstext vi bara kryssar för att ha läst.
När det gäller Internetbank så hanteras den mesta av kommunikationen via internetbankens meddelandesystem, dvs jag får inga mail eller pappersbrev. Så missar jag att läsa mina meddelande kan ett lån bli omskrivet med de då gällande avtalsvillkoren eller om de skulle förändra kortavgift alternativt börja ta betalt för något.

Så låt din dotter ta detta som en lärdom, även om det kostar en mindre summa, att man alltid ska vara medveten om de avtal man ingår och att kontinuerligt kontrollera och följa förändringar och vad som t.ex. sker på konton.
Ett avtal bör och är oftast en ömsesidig överenskommelse, men tyvärr är vi inte noggranna att läsa innebörden utan när något sedan händer blir reaktionen "att man inte fått information".

Och rent "offtopic" så kan vissa av dessa avgifter förhandlas bort om man har koll och är lite aktiv i förväg. Har själv kontakt vid några tillfällen och påpekad min kundrelation där avgiften nollats, men det kräver då t.ex. en årlig kontakt för att spara 300-400kr och att du direkt när månadsfakturan med avgift dyker gör påpekandet.
 
  • Gilla
JAJansson och 3 till
  • Laddar…
Att sluta handla på Ica är inte avsett som en signal, det vore naivt att tro det. Det handlar bara om den personliga belåtenheten i att se ett oseriöst företag förlora pengar. Jag blev för några år sedan utsatt för ett bedrägeri av Hertz hyrbilar, och de hanterade i princip inte min reklamation, det gällde 4000 kr.

Innan det inträffade hyrde jag alltid av Hertz, både privat och i min firma, gällde även min personal. Sedan deras bedrägeri har jag hyrt bilar för ca 300 000 av andra företag. Tror jag Hertz bryr sig, givetvis inte. Men det ger mig tillfredställelse varje gång jag snuvar dem på en inkomst.
 
  • Gilla
Peter787 och 7 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Om vi ska vara ärliga, hur många läser avtalsvillkoren när något undertecknas? Är det 1%, troligtvis mindre.
När vi nu gått över i det digitala samhället ingår vi otroligt många fler överenskommelser och avtal än före Internets tid, så fort man registrerar sig för ett konto finns en avtalstext vi bara kryssar för att ha läst.
.
Detta är ju problemet man binder upp sig på kanske 100-tals sajter med olika avtal..
Rent allmänt sett, på många sajter går det inte ens att handla om man inte "registrerar sig", något som brukar leda till en flod av mail, mer eller mindre väsentliga..
Håller själv på att avreg mig på så många sajter det går, det ÄR svårt att skilja på spam och viktiga mail
Man måste minst en gg/dag kolla spamfoldern att inget viktigt hamnat där..
Vilket tar tid - också..
ICA-banken har jag lämnat, efter ha fått veta att kontot visat 0kr och att jag inte fick handla (trots att det fanns +130Ksek på kontot).
Vilket glatt utbasunerades till alla väntades i kön av tjejen i kassan..
Lämnade varorna på bandet och utgick.
Troligen nåt tillfälligt datafel, men ändå..
Kundservice är en konst som behärskas av alltför få vilket nog är orsaken till att jag, trots mina värderingar, handlar på lokala COOP istf "det privata alternativet".

.. och jag fick iaf skriva av mig lite innan dagens köptur.. :D Till enbart utvalda butiker..
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag har ett MasterCard från Swedbank sen många år tillbaka. Jag har aldrig fått nån avisering när de drar pengar för kostnaden av kortet. Jag får heller aldrig kontoutdrag skickat till mig. Så jag misstänker att det kanske är såhär det kan funka på flera håll.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Ett korkat sätt att skapa onödig badwill.
Det är ett mycket kraftigt ordval att använda ordet korkat ovan. Vad exakt är korkat?
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Har sparbanken Skåne som min bank. Sedan jag aktiverade internetbanken för många år sedan så har de slutat skicka fysiska brev. All information får jag hämta på internetbank. Både före och efter interbank så har de aldrig aviserat kortavgiften. Det står klart och tydligt i kontraktet hur och när de drar avgiften!
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Men avtalen eller villkoren ändras inte när man upphör att vara student. I det avtal som ingicks när kontot öppnades står det tydligt om vilka villkor som gäller.

Däremot kan jag tycka att de särskilda villkor som gäller för ett studentkonto är lite otydliga kring huruvida ICA har ensamrätt att bedöma om kontoinnehavaren är student eller inte.
Eftersom dottern vad jag förstår varit student under hela tiden så borde dom ju aldrig börjat dra några avgifter. Om hon inte slutat studera så finns det ju ingen anledning att tro att dom ska börja ta betalt, eller hur?
 
Får jag göra en gissning?

Bankerna erbjuder förmånliga villkor till studenter, naturligtvis delvis för att locka till sig nya kunder, men också för att visa sitt "samhällsansvar".
Och det är ju lockande att fortsätta att åtnjuta dessa villkor, även efter att man slutat med aktiva studier.
Om det sedan länge inte kommer in pengar från CSN till kontot är det väl rimligt att banken antar att studieperioden är slut, och att "normala" villkor bör gälla, fast kontoinnehavaren gärna sitter kvar som "studerande" med låga avgifter.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Och så är du fullkomligt ute och cyklar. Det där ogrundade spekulationer som dessutom insinuerar en oegentlighet.

Vore lämpligt med en ursäkt.
 
L
För några årsedan. Så hade lite med pengar på ett Visakort från Swedbank. Jag hade valt att man inte kunde använda kredit funktionen.
Så råkade det bli så att banken tog en avgift för kortet. Tror det var 29 kr, från kortet. Det blev då minus 5 kr eller så där.
De meddelar mig då INTE att detta har skett. Istället sätter en process igång, där jag i ökande hastighet får böta och en massa avgifter tillkommer i raskt takt.
Efter ca 1 vecka upptäcker jag detta, och då är skulden uppe i 300 kr.

När jag ringer och frågar om detta, säger de "Det är din skyldighet som kund i banken att varje dag kolla så ditt konto inte har minus"
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Testa att säga upp kortet. Då kommer du upptäcka att det inte är en kortavgift utan en kontoavgift.
Min pappa har ett sådant konto (mastercard) men inget kort till det. De fortsatte dra det som står som "kortavgift" varje månad och när jag upptäckte det så pratade jag med dem och då berättar de att det är kontot som kostar men kallas kortavgift. Ridå.
 
L
KnockOnWood skrev:
Får jag göra en gissning?

Bankerna erbjuder förmånliga villkor till studenter, naturligtvis delvis för att locka till sig nya kunder, men också för att visa sitt "samhällsansvar".
Och det är ju lockande att fortsätta att åtnjuta dessa villkor, även efter att man slutat med aktiva studier.
Om det sedan länge inte kommer in pengar från CSN till kontot är det väl rimligt att banken antar att studieperioden är slut, och att "normala" villkor bör gälla, fast kontoinnehavaren gärna sitter kvar som "studerande" med låga avgifter.

Att den f.d. studerande sedan skyller på att bankens meddelanden ser ut som spam och negligeras är ju bara pinsamt.
Liksom att låta "pappa" ta upp detta på ett Internetforum.
Söndercurlade generationen :confused:
Nej, banker är halvkriminella organisationer, där bara de har rättigheter och du skyldigheter.
Visste du att de tex har rätt att närsomhelst säga upp ditt bolån, och fixa så att huset säljs på auktion. De kan göra det om de politiskt vill pressa dig, är irriterade på dig. Eller bara om de vill. De behöver ingen anledning.

När min far gick bort. Upptäckte jag att normala företag och organisationer. De får meddelanden om dödsfallet och, tex Coop avslutade då konton och betalade ut de pengar som fanns, samt skickade meddelanden om detta.
Men bankerna.... nej, inte ett ljud.
Det visar sig att banken håller tyst, för det kan ju bli så att arvingarna inte kräver att få ut de pengar som finns på kontona. Och då snor helt enkelt banken dessa, efter att en viss tid har gått.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Får jag göra en gissning?

Bankerna erbjuder förmånliga villkor till studenter, naturligtvis delvis för att locka till sig nya kunder, men också för att visa sitt "samhällsansvar".
Och det är ju lockande att fortsätta att åtnjuta dessa villkor, även efter att man slutat med aktiva studier.
Om det sedan länge inte kommer in pengar från CSN till kontot är det väl rimligt att banken antar att studieperioden är slut, och att "normala" villkor bör gälla, fast kontoinnehavaren gärna sitter kvar som "studerande" med låga avgifter.

Att den f.d. studerande sedan skyller på att bankens meddelanden ser ut som spam och negligeras är ju bara pinsamt.
Liksom att låta "pappa" ta upp detta på ett Internetforum.
Söndercurlade generationen :confused:
Rent spontant reagera jag på varför man går till pappa när man har juridikstuderande kompisar? Det kan vara så att pappa är fullfjädrad advokat men då hade det med största sannolikhet inte kommit ut här på forumet.
Som någon skrev innan, man läser inte sina avtal och skyller sedan på att inte blivit informerad!
Kan människan idag inte ta ett eget ansvar?
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Lolight skrev:
Nej, banker är halvkriminella organisationer, där bara de har rättigheter och du skyldigheter.
Visste du att de tex har rätt att närsomhelst säga upp ditt bolån, och fixa så att huset säljs på auktion. De kan göra det om de politiskt vill pressa dig, är irriterade på dig. Eller bara om de vill. De behöver ingen anledning.

När min far gick bort. Upptäckte jag att normala företag och organisationer. De får meddelanden om dödsfallet och, tex Coop avslutade då konton och betalade ut de pengar som fanns, samt skickade meddelanden om detta.
Men bankerna.... nej, inte ett ljud.
Det visar sig att banken håller tyst, för det kan ju bli så att arvingarna inte kräver att få ut de pengar som finns på kontona. Och då snor helt enkelt banken dessa, efter att en viss tid har gått.
Kan du hänvisa till en avtalstext som talar om ditt påstående (rätt att närsomhelst säga upp ditt bolån, och fixa så att huset säljs på auktion. De kan göra det om de politiskt vill pressa dig, är irriterade på dig. Eller bara om de vill. De behöver ingen anledning.)?
Du har även rätt att säga upp dina lån precis när det passar dig, även om det kan tillkomma en avgift!
 
hempularen skrev:
Och så är du fullkomligt ute och cyklar. Det där ogrundade spekulationer som dessutom insinuerar en oegentlighet.

Vore lämpligt med en ursäkt.
Visst, jag ber om ursäkt! Förlåt om jag uttryckte mig sårande!

Men jag skrev att det var en gissning, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.