21 111 läst ·
79 svar
21k läst
79 svar
Varning för Ica banken
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En anledning till att jag har minimalt med krediter.Lolight skrev:
Vill vara så lite beroende av finansiella institutioner som möjligt.
Det finns inga pantbrev på mina/våra fastigheter, så ingen kan kliva in och ställa villkor.
ICA-banken har inte sämre avtal eller moral än andra banker.
Liksom Hertz inte är en sämre biluthyrare än de flesta andra.
Därfär är rubriken omotiverad, och det handlar om en personlig vendetta.
Man löser det inte genom att anlita en annan bank, eller köpa mat i en annan affär, även om det kan kännas bra.
Sen att bankerna är roffare borde alla vara medvetna om. Har man tur har man en personlig bankman som är vettig, men även då måste man vara på sin vakt. Så att man till exempel betalar rätt ränta. Gäller alla banker.
Liksom Hertz inte är en sämre biluthyrare än de flesta andra.
Därfär är rubriken omotiverad, och det handlar om en personlig vendetta.
Man löser det inte genom att anlita en annan bank, eller köpa mat i en annan affär, även om det kan kännas bra.
Sen att bankerna är roffare borde alla vara medvetna om. Har man tur har man en personlig bankman som är vettig, men även då måste man vara på sin vakt. Så att man till exempel betalar rätt ränta. Gäller alla banker.
Nu är det ju så att hon fortfarande är student så ditt gnäll på "Söndercurlade generationen" faller plattKnockOnWood skrev:Får jag göra en gissning?
Bankerna erbjuder förmånliga villkor till studenter, naturligtvis delvis för att locka till sig nya kunder, men också för att visa sitt "samhällsansvar".
Och det är ju lockande att fortsätta att åtnjuta dessa villkor, även efter att man slutat med aktiva studier.
Om det sedan länge inte kommer in pengar från CSN till kontot är det väl rimligt att banken antar att studieperioden är slut, och att "normala" villkor bör gälla, fast kontoinnehavaren gärna sitter kvar som "studerande" med låga avgifter.
Att den f.d. studerande sedan skyller på att bankens meddelanden ser ut som spam och negligeras är ju bara pinsamt.
Liksom att låta "pappa" ta upp detta på ett Internetforum.
Söndercurlade generationen![]()
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men i sammanhanget är det ju intressant att notera att våra stora banker, under första kvartalet i år, januari - mars, gjorde en vinst på 28 tusen miljoner kronor, 28 miljarder var det väl?
Gissa vem som betalar deras vinster! Det är inte bara Hempularens dotter, det är vi alla
Gissa vem som betalar deras vinster! Det är inte bara Hempularens dotter, det är vi alla
Swedbank som jag har ett gammalt oanvänt konto i aviserar inget, vare sig avgifter, kontohändelser eller årsbesked. Länsförsäkringar bank som jag har nu aviserar heller inget, inte övertrasseringar heller. Glömmer man vad för avtal man ingått får man stå sitt kast, tycker jag.
Vad står det i ICAs avtal?
Vad står det i ICAs avtal?
Samma här har ett konto som öppnades när jag föddes, (40-talet...)j.f.s skrev:Swedbank som jag har ett gammalt oanvänt konto i aviserar inget, vare sig avgifter, kontohändelser eller årsbesked. Länsförsäkringar bank som jag har nu aviserar heller inget, inte övertrasseringar heller. Glömmer man vad för avtal man ingått får man stå sitt kast, tycker jag.
Vad står det i ICAs avtal?
Inte hört ett ljud från Swedbank de senaste åren.
De måtte ha hög interndebitering på mail till kunderna.!
Från alla andra banker där jag har konto/kontakter får jag iaf ett årsbesked, på papper eller via mail.
Man gör nog alltid bäst i att INTE lita på bankerna och ha järnkoll vad som händer samt åtgärda om något gå åt h-e..
Kollar en gång/vecka vad som hänt.
Passar sen inte galoscherna, då byter man bank..
Om det är för svårt för dagen curlade yngre - då vet jag inte vad.
Alla av yngre generation har ju idag minst en smartfån som vanligen sitter klistrad i handen så möjligheter finns ju?
Är inte de övriga "spam" mailen just sådan info då? Om inte så hade väl all mail hanterats som spam tills kontot låg på minus gissar jag på, hur hade då trådrubriken sett ut?hempularen skrev:Givetvis borde hon ha agerat när det mail kom som hävdade att hon inte längre var student. Men det uppfattades som ytterligare ett spam-meddelande.
Men Ica banken har inte skickat någon som helst information om vare sig kontoställning, saldo osv, eller transaktionslistor under den här tiden. De har bara i tysthet dragit pengar..
Jag förstår inställningen! Jag gör lika mot tex. kvällspressen, vägrar stödja skiten med ett klick ens...hempularen skrev:
Men i detta fallet lär det drabba er mer än ICA
Som jag förstår det är TS dotter fortfarande student, har missat ett mejl från ICA för att påvisa att hon fortfarande är student. Om TS dotter kan skicka in intyg från Mecenat att hon fortfarande är student i efterhand, fungerar inte det?
Vad skulle då ICA säga om en student håller käften när den har studerat färdigt, behåller sina fördelar som studentkund fast den jobbar i flera år. Är det också okej? Man kan tydligen inte korrigera i efterhand, eller är det okej om det är till ICAs fördel?
Vad skulle då ICA säga om en student håller käften när den har studerat färdigt, behåller sina fördelar som studentkund fast den jobbar i flera år. Är det också okej? Man kan tydligen inte korrigera i efterhand, eller är det okej om det är till ICAs fördel?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Som sagt ICA vägrar ändra retroaktivt. Självklart skulle hon kunna ha kvar kontot med nya studentvillkor, om hon anmäler det nu. Det är dock inte aktuellt att behålla kontot.
Vad var syftet med tråden?
Att få reda på om ICA banken har negativ avtalsbildningiom iom att vi är i juridik?
Tolkar jag TS inlägg så är det mest att ICA Banken inte tillgodosett kundens inmplicita önskemål om information och då är de inte att lita på.
Så min tolkning är att varningen är riktade till de som anser sig inte behöver göra något som kund, det är alltid motpartens fel oavsett, eller inte bryr sig eller har tid att kolla upp de avtal man ingått.
Jag är väl delvis målgruppen, råkar alltid ut för dessa avgifter då jag är slaver nog att inte hålla koll på de avtal jag trillat in i, men jag skyller inte ifrån mig. Betalar och avslutar och lovar bättring till nästa gång.
Så varningen är befogad, det är bedrövligt att ICA Banken inte skickade hem delgivningsman som sista åtgärd innan de drar 25kr/mån.
Att få reda på om ICA banken har negativ avtalsbildningiom iom att vi är i juridik?
Tolkar jag TS inlägg så är det mest att ICA Banken inte tillgodosett kundens inmplicita önskemål om information och då är de inte att lita på.
Så min tolkning är att varningen är riktade till de som anser sig inte behöver göra något som kund, det är alltid motpartens fel oavsett, eller inte bryr sig eller har tid att kolla upp de avtal man ingått.
Jag är väl delvis målgruppen, råkar alltid ut för dessa avgifter då jag är slaver nog att inte hålla koll på de avtal jag trillat in i, men jag skyller inte ifrån mig. Betalar och avslutar och lovar bättring till nästa gång.
Så varningen är befogad, det är bedrövligt att ICA Banken inte skickade hem delgivningsman som sista åtgärd innan de drar 25kr/mån.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
På samma sätt som du kan säga upp avtalet utan anledning så kan motparten göra det också enligt vad som anges i villkoren för lånet. Det är ett helt rimligt affärskrav att båda parter har samma möjligheter.Lolight skrev:Nej, banker är halvkriminella organisationer, där bara de har rättigheter och du skyldigheter.
Visste du att de tex har rätt att närsomhelst säga upp ditt bolån, och fixa så att huset säljs på auktion. De kan göra det om de politiskt vill pressa dig, är irriterade på dig. Eller bara om de vill. De behöver ingen anledning.
Och banken kan inte tvinga fram en försäljning av huset så länge du följer villkoren för ditt lån. D.v.s betalar tillbaka lånet om det blir uppsagt. Att banken kan tvinga fram en försäljning om du inte kan betala ditt lån är också fullt rimligt, annars får ju bankens andra kunder ta den förlusten. Det är ju i sanning än värre.
Jag försvarar inte bankernas agerande i stort med deras stora vinstuttag etc. men påståenden tagna ur sitt sammanhang för att snedvrida tycker jag inte ska få stå oemotsagda.
Dessutom är det väl inga banker som agerar i politiska intressen.
Så nä, det där är bara skitsnack kort och gott. Gillar man inte avtalen som gäller för ett lån är man fri att avstå, det är ingen som tvingar dig att ta ett banklån. Och är det kapitalet som är bekymret så är det bara att gilla läget och bo i hyreslägenhet.
Basta.
