21 111 läst ·
79 svar
21k läst
79 svar
Varning för Ica banken
Det här ser jag som ett klassiskt exempel på fenomenet "Jag har ju inte blivit informerad". Det är lite beklämmande att (framförallt unga) människor anser att det är någon annans uppgift att informera dem istället för att de själva aktivt håller sig informerade. Man brukar alltid höra det inför riksdagsval: "Jag vet inte vad jag ska rösta på...jag har inte fått tillräckligt med information om vad de olika partierna står för". :x
För mig är det obegripligt att man har ett konto, speciellt med bank/kreditkort knutet till sig, utan att regelbundet kolla vad som händer med det. OK, man kanske inte behöver kolla varje vecka men åtminstone en gång per år bör man väl ändå kolla sina olika konton? Min bank skickar i princip aldrig någon information till mig. Allt förmedlas via hemsidan, så skulle jag inte logga in där på tre år skulle jag missa allt.
OBS: ovanstående är inte direkt riktat till din dotter hempularen, utan mer en generell åsiktsbeskrivning över "folk".
Din dotter HAR blivit informerad via mail. Att det missades på grund av att det misstogs för spam är inget som håller som argument. Samma gäller ju för fysiska brevlådan, en räkning kan ju hamna bland all reklam och kastar man reklambunten utan att kolla igenom den så kan man ju inte skylla på avsändaren av räkningen.
Jag har full förståelse för att det känns surt att betala denna straffavgift, och att kontot tömts av kortavgiften, men din dotter får nog ta det som läropengar. Vad jag kan utläsa av historien har ICA inte gjort något fel, och det känns väldigt långsökt att de medvetet skulle försökt dölja informationen genom att kamouflera den som skräpmail.
Enda möjligheten till upprättelse för er är nog det du skriver i sista stycket, att ICA ensidigt bestämt att din dotter inte längre är student innan stipulerade 6-årsperioden. Finns det inga motkrav från studenten att bevisa att studier fortfarande pågår under denna period?
EDIT: Sen tycker jag att valet av rubrik är väl hård. Detta ärende är enligt mig inte anledning att varna för ICA-banken, de verkar ju inte ha gjort något direkt fel.
För mig är det obegripligt att man har ett konto, speciellt med bank/kreditkort knutet till sig, utan att regelbundet kolla vad som händer med det. OK, man kanske inte behöver kolla varje vecka men åtminstone en gång per år bör man väl ändå kolla sina olika konton? Min bank skickar i princip aldrig någon information till mig. Allt förmedlas via hemsidan, så skulle jag inte logga in där på tre år skulle jag missa allt.
OBS: ovanstående är inte direkt riktat till din dotter hempularen, utan mer en generell åsiktsbeskrivning över "folk".
Din dotter HAR blivit informerad via mail. Att det missades på grund av att det misstogs för spam är inget som håller som argument. Samma gäller ju för fysiska brevlådan, en räkning kan ju hamna bland all reklam och kastar man reklambunten utan att kolla igenom den så kan man ju inte skylla på avsändaren av räkningen.
Jag har full förståelse för att det känns surt att betala denna straffavgift, och att kontot tömts av kortavgiften, men din dotter får nog ta det som läropengar. Vad jag kan utläsa av historien har ICA inte gjort något fel, och det känns väldigt långsökt att de medvetet skulle försökt dölja informationen genom att kamouflera den som skräpmail.
Enda möjligheten till upprättelse för er är nog det du skriver i sista stycket, att ICA ensidigt bestämt att din dotter inte längre är student innan stipulerade 6-årsperioden. Finns det inga motkrav från studenten att bevisa att studier fortfarande pågår under denna period?
EDIT: Sen tycker jag att valet av rubrik är väl hård. Detta ärende är enligt mig inte anledning att varna för ICA-banken, de verkar ju inte ha gjort något direkt fel.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nej att de medvetet kamouflerat just det enda meddelande de skickade ut, tror inte jag heller.
Det jag reagerar över är att de håller på i två år och drar pengar regelbundet från ett konto utan skicka någon som helt information till kunden. Jag är nog van vid att få kontoutdrag från min bank med lite olika period, men att de inte ens skickar ut ett årsbesked, har jag aldrig hört talas om.
Nej, detta kommer vi nog inte att driva vidare, såvida inte någon av hennes juridikstuderande kompisar vill åta sig ett litet hobbyprojekt.
men det är sluthandlat på Ica, iallafall där det finns något annat inom 5 mil.
Det jag reagerar över är att de håller på i två år och drar pengar regelbundet från ett konto utan skicka någon som helt information till kunden. Jag är nog van vid att få kontoutdrag från min bank med lite olika period, men att de inte ens skickar ut ett årsbesked, har jag aldrig hört talas om.
Nej, detta kommer vi nog inte att driva vidare, såvida inte någon av hennes juridikstuderande kompisar vill åta sig ett litet hobbyprojekt.
men det är sluthandlat på Ica, iallafall där det finns något annat inom 5 mil.
Jag håller med Paxman här, det är lite hård rubriksättning. Även om det är sura pengar, om än inte så stor summa.
.
Det står tydligt i avtalsvillkoren (både de allmänna och särskilda för student-kontot) hur kontot fungerar och hur kommunikation sker. Dessa är ju accepterade när kontot startades. Och som tidigare skribenter också varit inne på så är man ålagd att ha koll på transaktionerna:
Det står tydligt i avtalsvillkoren (både de allmänna och särskilda för student-kontot) hur kontot fungerar och hur kommunikation sker. Dessa är ju accepterade när kontot startades. Och som tidigare skribenter också varit inne på så är man ålagd att ha koll på transaktionerna:
ICA är ju också en internetbank, då ligger det i sakens natur att kommunikationen är elektronisk i så hög grad som möjligt.Banken lämnar besked om aktuellt saldo och andra
uppgifter om kontot mot bakgrund av för Banken
kända uttag och insättningar. Kontohavare ska omedelbart
ta del av och granska den information om
genomförda transaktioner som Banken tillhandahåller.
Anmärkning mot kontoutdrag ska utan onödigt
dröjsmål meddelas Banken så snart Kontohavaren
tagit del av kontoutdraget, dock inom 13 månader,
jfr punkt A 16 Reklamationer
Vet inte riktigt vad jag anser om detta, men rent allmänt gäller väl att om något avtal ändras, så har man två val. Antingen skickar man med brev och mottagningsbevis eller så skickar man via e-mail och kräver läskvitto eller ett "OK" i retur. Läskvitton har ju många den konstiga inställningen att den funktionen ska man stänga av, så ett svarsalternativ är man ju nästan alltid nödd att kräva 😞. Både vanliga pappersbrev och elektroniska dito har ju en möjlighet att försvinna på vägen.
Redigerat:
Det varierar också mellan banker. Vissa skickar fortfarande via konventionell post, men i mitt fall skickas det elektroniskt. En avisering per e-post att det finns nya dokument att läsa i Internetbanken (t.ex. årsbesked).hempularen skrev:
Din dotter råkar inte ha aktiverat Kivra förresten?
https://www.icabanken.se/digitala-tjanster/kivra-din-digitala-brevlada/
Det kan ju hända att årsbeskeden finns där?
Jag måste för min del säga att jag har full förståelse för att man missar sånt här.
Det blir vanligare och vanligare med avtal där man som kund förbinder sig att hålla sig uppdaterad om inte minst pris- och villkorsändringar genom aktiv handling, t.ex. att kolla deras hemsida.
Det är ett typexempel på ett sådant avtalsvillkor som i praktiken är omöjligt att uppfylla. En normal person har säkert 10-20 löpande avtalsförhållanden. Vem har tid att leta igenom 20 hemsidor regelbundet för att se om det har dykt upp någon viktig information? Ofta kan det ju gå många år innan det plötsligt händer något som man borde uppmärksammat.
Att informera per post är för dyrt och för icke-miljövänligt. E-post och sms har lite för hög brusnivå för att garantera att viktig information når fram.
Missade själv en (oväntad) paketavi från Bring härom veckan som hade hamnat i spamkorgen pga. att de skickat en massa erbjudanden och sk-t från samma avsändaradress som avierna går ut med.
Det blir vanligare och vanligare med avtal där man som kund förbinder sig att hålla sig uppdaterad om inte minst pris- och villkorsändringar genom aktiv handling, t.ex. att kolla deras hemsida.
Det är ett typexempel på ett sådant avtalsvillkor som i praktiken är omöjligt att uppfylla. En normal person har säkert 10-20 löpande avtalsförhållanden. Vem har tid att leta igenom 20 hemsidor regelbundet för att se om det har dykt upp någon viktig information? Ofta kan det ju gå många år innan det plötsligt händer något som man borde uppmärksammat.
Att informera per post är för dyrt och för icke-miljövänligt. E-post och sms har lite för hög brusnivå för att garantera att viktig information når fram.
Missade själv en (oväntad) paketavi från Bring härom veckan som hade hamnat i spamkorgen pga. att de skickat en massa erbjudanden och sk-t från samma avsändaradress som avierna går ut med.
Men avtalen eller villkoren ändras inte när man upphör att vara student. I det avtal som ingicks när kontot öppnades står det tydligt om vilka villkor som gäller.
Däremot kan jag tycka att de särskilda villkor som gäller för ett studentkonto är lite otydliga kring huruvida ICA har ensamrätt att bedöma om kontoinnehavaren är student eller inte.
Däremot kan jag tycka att de särskilda villkor som gäller för ett studentkonto är lite otydliga kring huruvida ICA har ensamrätt att bedöma om kontoinnehavaren är student eller inte.
Jag har full förståelse för att ni känner så, men din lokala ICA-handlare har ju ingen skuld alls i detta. H*n har ju ingen direkt koppling till ICA-banken utan är ju egenföretagare med franchise, så det blir en lite felriktad bojkott.hempularen skrev:
Nja, "ingen direkt koppling" men den lokale handlaren är medlem i ICA-handlarnas Förbund, som i sin tur äger drygt hälften av ICA, där ICA-banken är en del, så i princip finns väl en ytterst liten, men ändå en chans, att påverka genom köpbojkott, om man vill driva opinion för detta.
Jag tänker bara på att det gäller att bojkotten tar där den gör nytta och inte påverkar den som bojkottar. Jag känner lite att det är som när jag var liten och gick i skolan...om jag var sur på läraren så straffade jag henne genom att inte göra läxan...
Hade ingen vidare effekt på läraren kan jag säga...dock förlorade jag själv på det givetvis.
Om TS egentligen gillar sin lokala ICA-affär, så blir det ju lite dumt att sluta handla där för att h*n är sur på ICA-banken.
Om TS egentligen gillar sin lokala ICA-affär, så blir det ju lite dumt att sluta handla där för att h*n är sur på ICA-banken.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Icahandlarna borde vara intresserade av att även Ica Banken är justa mot kunderna, för tydligen så ser konsumenterna en tydlig koppling mellan dem. Ett korkat sätt att skapa onödig badwill.
Frågan är väl vad som egentligen stod i avtalet. Det kanske står att ICA egensinnigt kan avgöra. I annat fall är det dålig stil och kanske till och med avtalsbrott. Det är också märkligt att de låter kontot övertrasseras om det inte finns kredit på det. Ica borde ha hört av sig att de 25kr inte kunde dras pga bristande täckning.
He he, påminner mig om min lokala ICA-butik, för övrigt vida ökänd. De vägrade under flera års tid att hantera de bankärenden som man som ICA-bankskund skall kunna sköta i butikskassan, med långa och högljudda dispyter i kassan och en lång kö av irriterade kunder som resultat. Så det är inte alltid synergierna blir som man tänkt sig.Marlen Eskilsson skrev:
