133 763 läst ·
614 svar
134k läst
614 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
På dylika kort tas bara "enkla" kreditupplysningar och det påverkar ingenting.
Själva kreditupplysningen spelar ingen roll för kreditvärdigheten. Är något som sker vid ansökan och inte användande - vilket det pratas om här. För det extra konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger är faktiskt mycket bra.
Däremot kan ju beviljad kredit påverka övriga krediter och lån, men det har ju inget med upplysningen som sådan att göra.
Däremot kan ju beviljad kredit påverka övriga krediter och lån, men det har ju inget med upplysningen som sådan att göra.
Så är det, men om vi generalisera hur ofta tar man ut nya kort!Alfredo skrev:
Självklart om man använder "köpformer" som genererar kreditupplysning och frekvent så påverkar det, är ju syftet med kreditupplysning/kontroll, så det är inget konstigt. Så man ska t.ex. inte ha många olika kort aktiva som inte längre används.
Innan jag helt gick över till kort på 80-talet så var det checkar med checkkredit för vissa inköp.
Ofta hävdas det att många nyliga kreditupplysningar är negativt. Hur en enskild hypotetisk kreditgivare skulle se på det vet jag naturligtvis inte.K kniv skrev:
https://www.collector.se/nyheter/6-myter-om-kreditupplysningar/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Anekdot när jag skulle köpa första lägenheten för typ 10 år sedan och gjorde ansökningar om lånelöfte på typ alla banker. Så när jag pratade med SBAB som jag sedan valde så sa han att ”din kreditvärdighet har sänkts här det senaste för du har gjort många kreditupplysningar” så jag fick förklara. Hade ingen aning om att bara en kreditupplysning påverkade det.Alfredo skrev:
I mitt fall förstod han det och han kunde ju också se att det inte fanns andra lån än CSN så det gick bra.
Det var ju flera men av samma orsak. 😉Ossian K Olsson skrev:
Anekdot när jag skulle köpa första lägenheten för typ 10 år sedan och gjorde ansökningar om lånelöfte på typ alla banker. Så när jag pratade med SBAB som jag sedan valde så sa han att ”din kreditvärdighet har sänkts här det senaste för du har gjort många kreditupplysningar” så jag fick förklara. Hade ingen aning om att bara en kreditupplysning påverkade det.
I mitt fall förstod han det och han kunde ju också se att det inte fanns andra lån än CSN så det gick bra.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Fast återigen. en enkel kreditupplysning som många tar på enklare händelser renderar ingenting på det viset. Det är bara tyngre saker som lån och dylikt som ger en upplysning som räknas på det viset.
Klarar du inte en koll för att få en utnyttjbar kredit så får du nog hålla dig till kriminalvaluta, dvs kontanter. ( de funkar för alla...)😁😁L L8ttas skrev:
Medlem
· Hallands
· 59 inlägg
Nu var det ju inte vad som händer med din leverans i händelse av krig i pakistan eller om köksfläkten klarar 55 eller 58 grader omgivningstemperatur som skulle tas reda på.M Martin Birgersson skrev:
Utan hur TS betalar en skuld.
Det är rätt vital information att ta reda på när man skaffar kreditkort.
När ska det betalas, hur mycket kommer det kosta mig, om jag missar en betalning vad händer då.
Rätt enkla och uppenbara saker att ta reda på.
Och är det inte enkelt att ta reda på kanske inte det är rätt bolag att skaffa kredit från.
Medlem
· Hallands
· 59 inlägg
Det var väl just ”Och är det inte enkelt att ta reda på kanske inte det är rätt bolag att skaffa kredit från.” som var TS poäng, och känga.O [old rusty] skrev:Nu var det ju inte vad som händer med din leverans i händelse av krig i pakistan eller om köksfläkten klarar 55 eller 58 grader omgivningstemperatur som skulle tas reda på.
Utan hur TS betalar en skuld.
Det är rätt vital information att ta reda på när man skaffar kreditkort.
När ska det betalas, hur mycket kommer det kosta mig, om jag missar en betalning vad händer då.
Rätt enkla och uppenbara saker att ta reda på.
Och är det inte enkelt att ta reda på kanske inte det är rätt bolag att skaffa kredit från.
Fast det var ju inte det TS gjorde, valde ett annat bolag alltså.M Martin Birgersson skrev:
TS skrev på och accepterade vilkoren utan att ta reda på ens det grundläggande i avtalet.
Så se det som läropengar, informera andra som också kanske missat att dom nu är vuxna och får ta ansvar för sina handlingar och gå vidare i livet.
Inlägget går ut på att ts ska lindra sin egen dumhet.... "dra pengar från mitt konto" 1-0 i vaskaröret??
Hur bra som helst när man håller på, enkelt att snabbt handla och även returnera överblivet mtrl. Har även Hornbach, är upp till 60 dgr innan betalning. Står klart och tydligt att det är Resurs Bank på kortet. Så innan betalning har köp och ev returer jämnat ut sig. Kommer aviseringar varje månad om att det finns en ny faktura.
Trist de inte kommer som E-faktura bara. Samma procedur varje månad vid betaldags, kolla övriga "betala efter leverans".
Svårare än så är det inte, behöver inte leta massa pappersräkningar. Men man får ju veta vad man gjort....
Hur bra som helst när man håller på, enkelt att snabbt handla och även returnera överblivet mtrl. Har även Hornbach, är upp till 60 dgr innan betalning. Står klart och tydligt att det är Resurs Bank på kortet. Så innan betalning har köp och ev returer jämnat ut sig. Kommer aviseringar varje månad om att det finns en ny faktura.
Trist de inte kommer som E-faktura bara. Samma procedur varje månad vid betaldags, kolla övriga "betala efter leverans".
Svårare än så är det inte, behöver inte leta massa pappersräkningar. Men man får ju veta vad man gjort....
Klicka här för att svara