Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Handlade du i december så har du ingen ränta om du betalar fakturan i slutet av januari. De har inte ens avgifter. Så i bästa fall har du 60 dagars räntefritt lån..
Detta hände faktiskt när BAUHAUS i Center Syd Löddeköpinge införde Resurs! Många år sedan…
Märkligt att det finns individer som betvivlar min tråkiga erfarenhet.

• Gilla
  • Haha
Carsten Sjölin och 1 till
  • Laddar…
H hansan skrev:
Detta hände faktiskt när BAUHAUS i Center Syd Löddeköpinge införde Resurs! Många år sedan…
Märkligt att det finns individer som betvivlar min tråkiga erfarenhet.
Många år sedan kanske inte är så aktuellt i dagsläget. Mycket har ändras, då flesta har upp till 60 dagar räntefritt.

L L8ttas skrev:
Många år sedan kanske inte är så aktuellt i dagsläget. Mycket har ändras, då flesta har upp till 60 dagar räntefritt.
Mycket möjligt… men jag gynnar inga företag med cynisk kundbemötande.
„Bränt barn skyr elden“..

• Gilla
  • Haha
Olle Persson och 1 till
  • Laddar…
H hansan skrev:
Vi ville som alltid betala kontant men blev övertalade att anlita Resurskort vid köp i början på december och förväntade oss så klart en faktura samma månad vilken vi hade betalat direkt för att undvika eventuella merkostnader.
Till vår förvåning erhöll vi fakturan inte förrän i slutet på Januari med ränta etc.
Nej tack, deras affärsmetoder är alltför genomskinliga och luriga och passar inte mig.
Jag behöver inga krediter.
"Blev övertalade...." "Förväntade oss....."
Känns mer som att du inte satte in dig i villkoren innan......

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Zodde och 5 till
  • Laddar…
H hansan skrev:
Mycket möjligt… men jag gynnar inga företag med cynisk kundbemötande.
„Bränt barn skyr elden“..
Nej man ska alltid betala direkt, krediter är skit ;-)

• Gilla
  • Haha
Carsten Sjölin och 2 till
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Nej man ska alltid betala direkt, krediter är skit ;-)
Nej tvärtom. Det utökade konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger vid kreditköp är värt mycket och rent ut sagt dumt att avstå ifrån.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej tvärtom. Det utökade konsumentskydd som konsumentkreditlagen ger vid kreditköp är värt mycket och rent ut sagt dumt att avstå ifrån.
Må så vara, bäst att hålla sig från krediter oavsett. En kredit är alltid en kredit. Man ska inte köpa nåt om man inte har råd ;-)

• Haha
Carsten Sjölin
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Må så vara, bäst att hålla sig från krediter oavsett. En kredit är alltid en kredit. Man ska inte köpa nåt om man inte har råd ;-)
Det handlar inte om att ha råd.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Man ska inte köpa nåt om man inte har råd
Man använder inte kredit för att man inte har råd. Man använder kredit för att det är lönsamt. På så sätt får man råd med mer.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Flera har redan svarat, men ekonomiskt och beroende av förutsättningar kan en kredit på t.ex. 30-60 dagar utan ränta vara perfekt (även med ränta). Vi kan utnyttja olika tillfällen till köp utan att behöva frigöra kapital som finns placerat i olika former av sparande. Så det kan mycket väl vara "småpengar" som krediten används till utifrån övrigt kapital man inte vill röra här och nu.
Det du är inne på hamnar nog inom beteendeområdet hur man kan hantera sin ekonomi, impulsköp, kunskap, osv, och det är något helt annat.😉

P
Vi använder aldrig krediten för att låna pengar som vi måste betala ränta på, utan utnyttjar krediten på det sätt du beskrev. När fakturan kommer betalar vi hela det belopp som står på den. Det finns billigare sätt att låna pengar än med kreditkort.

Den största fördelen med kreditkort är dock det som Alfredo skrev om: konsumentkreditlagen med invändningsrätten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Carsten Sjölin skrev:
Ehhh, jaha..??? Vad vill du med kommentaren???
H hansan skrev:
Resurs Bank lurar kunden! Samma sak hände mig för ett antal år sedan. Skulle aldrig använda mig av detta kort,
Att du inte klarar av att läsa och förstå är väl snarare dig själv du ska varna för....🤣🤣

A AndersS skrev:
Flera har redan svarat, men ekonomiskt och beroende av förutsättningar kan en kredit på t.ex. 30-60 dagar utan ränta vara perfekt (även med ränta). Vi kan utnyttja olika tillfällen till köp utan att behöva frigöra kapital som finns placerat i olika former av sparande. Så det kan mycket väl vara "småpengar" som krediten används till utifrån övrigt kapital man inte vill röra här och nu.
Det du är inne på hamnar nog inom beteendeområdet hur man kan hantera sin ekonomi, impulsköp, kunskap, osv, och det är något helt annat.😉
Ja jag säger inte emot, men det görs en kreditkontroll, som man gärna vill va utan. Det är tyvärr många som trillar dit och sen nyttjar avbetalning vilket oftast blir dyrt.

L L8ttas skrev:
Ja jag säger inte emot, men det görs en kreditkontroll, som man gärna vill va utan.
Vad avser du med kreditkontroll?
Görs inga kreditkontroller när jag handlar och betalar med mina kort.
Jag har haft "kort" och använt sådanda i 45 år.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Görs inga kreditkontroller när jag handlar och betalar med mina kort.
När du skaffar ett kort tas normalt en kreditupplysning. Många vill undvika dessa då det anses att många kreditupplysningar kan medföra sämre kreditvillkor.

• Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.