BigR
Alfredo Alfredo skrev:
Testat och numera i princip förkastat. Världen utvecklas.
Allt utom Bauhauskortet utvecklas menar du.

• Haha
  • Gilla
Jansson69 och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
O [old rusty] skrev:
Att man har typ ett kreditkort, men summan man köper för dras direkt från ens eget konto.
Och finns det inga pengar där kan man inte använda kortet mer! :)
Varför skulle man vilja gå miste om 1.25% rabatt på systembolaget och betala innan men ens njutit av drycken ännu?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
exakt samma erfarenhet. helt obegripligt och fungerar inte som alla andra konton/kort jag har. Använder det aldrig. (generellt problem med resursbank)

• Gilla
Bygga bus och 1 till
  • Laddar…
P per olof stark skrev:
exakt samma erfarenhet. helt obegripligt och fungerar inte som alla andra konton/kort jag har. Använder det aldrig. (generellt problem med resursbank)
Även du har alltså tecknat ett avtal utan att först sätta dig in i villkoren? Det tycker jag är helt obegripligt!

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Även du har alltså tecknat ett avtal utan att först sätta dig in i villkoren? Det tycker jag är helt obegripligt!
För mig ändrade de villkoren efter att jag haft kortet några år.

Hittills har jag inte lärt mig att åka bakåt i tiden, men du kanske har några tips?

• Gilla
storstefan
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Informerade de inte om de nya villkoren? Hade du inte möjlighet att avsluta avtalet om du inte ansåg att villkoren var sådana att du ville fortsätta med det?

• Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:

Hittills har jag inte lärt mig att åka bakåt i tiden, men du kanske har några tips?
Så klart jag har! Sätt på dig en jultröja, pressa in kallskuret mellan skinkorna (en skiva per år du vill resa), säg dom magiska orden samtidigt som du snurrar ett varv och vips så ........

I övrigt så skulle jag skriva det Alfredo hann före mig med att skriva.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Informerade de inte om de nya villkoren? Hade du inte möjlighet att avsluta avtalet om du inte ansåg att villkoren var sådana att du ville fortsätta med det?
Jodå, och jag avslutade i samband med ändringen.

Det är inte alltid så att det man väljer fortsätter att vara vettigt.

• Gilla
storstefan och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är ett oskick att meddela att ett nytt avtal gäller om man inte protesterar. Är det ens förenligt med avtalslagen?

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ett oskick att meddela att ett nytt avtal gäller om man inte protesterar.
Vad är alternativet? Säga upp avtalet för varje liten "struntändring" och tvinga en att agera om man vill behålla det, vilket man antagligen oftast vill?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är alternativet? Säga upp avtalet för varje liten "struntändring" och tvinga en att agera om man vill behålla det, vilket man antagligen oftast vill?
Alternativen kan nog vara flera, men ett rimligt alternativ vore att man erbjuds att teckna ett nytt avtal eftersom det gamla inte gäller längre.

P pmd skrev:
men ett rimligt alternativ vore att man erbjuds att teckna ett nytt avtal eftersom det gamla inte gäller längre.
Är det inte samma sak som att ”säga upp avtalet för varje liten "struntändring" och tvinga en att agera om man vill behålla det”?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte samma sak som att ”säga upp avtalet för varje liten "struntändring" och tvinga en att agera om man vill behålla det”?
Min fundering gäller lagligheten i det förfaringssätt som många bolag använder när det gäller abonnemangsavtal av olika slag.

Att meddela motparten att ett nytt avtal gäller om inte motparten säger ifrån tycker jag liknar negativ avtalsbindning.

P pmd skrev:
Att meddela motparten att ett nytt avtal gäller om inte motparten säger ifrån tycker jag liknar negativ avtalsbindning.
Ofta har man nog avtalat om att det ska fungera så. Ett exempel:

Skärmdump av avsnitt om när och hur American Express kan ändra medlemsvillkor, med betoning på rätten att meddela ändringar i förväg och rätt att säga upp avtalet.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Ofta har man nog avtalat om att det ska fungera så. Ett exempel:

[bild]
Är avtalslagen dispositiv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.