134 487 läst ·
614 svar
134k läst
614 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Därom tvistar de lärde... Men ur detta perspektiv svarar jag ja.P pmd skrev:
https://lagen.nu/1915:218#P1S2
Efter samma upplevelse för en del år sedan så har jag inte handlat på Bauhaus igen.stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Alldeles oavsett om man har läst och accepterat villkoren eller inte är Bauhaus/Resurs-upplägget helt uppenbart designat för att kräma ut extra avgifter för kreditköp, och det fungerar på ett sätt som Resurs bank i princip är ensamma om av just det skälet. Folk här i tråden som vildsint försvarar upplägget måste rimligtvis ha någon form av beroendeställning till Bauhaus/Resurs, eller helt enkelt gilla att käfta med folk.
Det finns enligt min mening ingen orsak att utifrån ett konsumentperspektiv försvara ett upplägg som är konstruerat på det sättet, när i princip alla andra kreditgivare och kundklubbar har upplägg där det är lätt att göra rätt snarare än tvärtom.
Kritiken i den här tråden handlar inte om att det är OMÖJLIGT att undvika extra avgifter - där det ofta räcker med en (1) sån avgift för att hela poängen med kortet ska gå förlorad för konsumenten -, utan om att det är medvetet enkelt att halka dit på det. Givet att vi alla är konsumenter i den här tråden ser jag inget skäl till att försvara ett sånt upplägg.
Det finns enligt min mening ingen orsak att utifrån ett konsumentperspektiv försvara ett upplägg som är konstruerat på det sättet, när i princip alla andra kreditgivare och kundklubbar har upplägg där det är lätt att göra rätt snarare än tvärtom.
Kritiken i den här tråden handlar inte om att det är OMÖJLIGT att undvika extra avgifter - där det ofta räcker med en (1) sån avgift för att hela poängen med kortet ska gå förlorad för konsumenten -, utan om att det är medvetet enkelt att halka dit på det. Givet att vi alla är konsumenter i den här tråden ser jag inget skäl till att försvara ett sånt upplägg.
Inte alls. Jag har garanterat försvarat kreditkort i allmänhet då jag ser den betalningsmetoden som överlägsen i många fall, men då jag helt saknar erfarenhet av kortet Bauhaus erbjuder och dessutom bara hört "skit" om det har jag svårt att tro att jag försvarat den produkten. Skulle något jag skrivit uppfattats så är jag intresserad av var jag skrivit det för att om det behövs kunna förtydliga min inställning. Ibland försöker man förmedla ett budskap som uppfattas på ett sätt som man inte tänkt sig och då förklarar/förtydligar jag gärna vad jag avsåg.Bygga bus skrev:
Om villkoren för ett kort avviker väsentligt från "normala" villkor kan jag nog känna att det är lite lurigt från kortutfärdarens sida. Lite som om man med flit designar villkoren för att kunna pumpa folk på extra avgifter. Lite som Klarna beskylldes för (och skröt om själva) inledningsvis. Nu har jag visserligen ett Bauhaus-kort - som jag aldrig haft några problem med men det kan bero på att mitt nuvarande kort gick ut några dagar innan jag fick det...Jens Kellerman skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 354 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 354 inlägg
Mail som kom här idag med info om ”nya villkor”
Hej!
Från och med den 1 juni 2026 uppdaterar vi villkoren för BAUHAUS Premium, vår kundklubb, för att ge dig ännu fler möjligheter att ta del av erbjudanden och förmåner.
Vad är nytt?
Du kommer som medlem framöver att få tillgång till:
- Medlemspriser på utvalda produkter.
- Bonuskampanjer under särskilda perioder.
- Möjlighet till bonus på alla köp, oavsett hur du betalar.
Det innebär att du nu kan samla bonus även när du betalar med exempelvis Visa eller Mastercard, inte bara med BAUHAUS-kortet (Premium Kontokort). BAUHAUS-kortet döps från 1 juni 2026 om till Resurs-konto.
Ny bonusmodell
Vi inför en enklare bonusmodell som gäller för samtliga medlemmar:
- 0% på köp upp till 49 999 kr
- 5% på köp mellan 50 000 - 99 999 kr
- 10% på köp över 100 000 kr
Bonusen baseras på dina köp under en rullande period på 18 månader, tidigare 12 månader. Detta ger dig mer tid att uppnå en bonusnivå.
Exempel
När du har handlat för 50 000 kr får du 5% bonus på dina köp upp till totalt 100 000 kr. Går du upp till 100 000 kr får du 10% bonus på dina fortsatta köp.
Vad innebär förändringen för dig som haft BAUHAUS Premium Kontokort?
Den tidigare bonusnivån ersätts nu av en modell som gäller för alla medlemmar, oavsett betalmetod.
Det betyder att:
- Fler medlemmar får möjlighet att ta del av bonus.
- Du får större flexibilitet i hur du handlar och betalar.
Vad händer med min nuvarande bonusnivå?
Om du redan har en uppnådd bonusnivå följer den med in i den nya modellen.
5% -> fortsätter på 5%
10% -> fortsätter på 10%
Om du idag har 2% startar du i den nya modellen på 40 000 kr i omsättning. Handlar du för ytterligare 10 000 kr når du nästa nivå och får 5% bonus.
Dina köp fram till den 31 maj 2026 kommer hanteras som tidigare. En annan fördel är att bonus som tjänas in från och med 1 juni 2026 blir tillgänglig löpande från varje köp och är giltig i fyra månader. Detta från att tidigare laddats på ditt Premium Kontokort vid fyra utvalda tillfällen per år.
Hur kommer du att kunna använda din bonus?
Du kommer att kunna använda din bonus i våra varuhus och på vår e-handel. Från den 1 juni 2026kan du logga in på ditt konto på BAUHAUS.se och se din nuvarande bonusnivå samt dina bonuspoäng. 1 bonuspoäng motsvarar 1 krona.
Hej!
Från och med den 1 juni 2026 uppdaterar vi villkoren för BAUHAUS Premium, vår kundklubb, för att ge dig ännu fler möjligheter att ta del av erbjudanden och förmåner.
Vad är nytt?
Du kommer som medlem framöver att få tillgång till:
- Medlemspriser på utvalda produkter.
- Bonuskampanjer under särskilda perioder.
- Möjlighet till bonus på alla köp, oavsett hur du betalar.
Det innebär att du nu kan samla bonus även när du betalar med exempelvis Visa eller Mastercard, inte bara med BAUHAUS-kortet (Premium Kontokort). BAUHAUS-kortet döps från 1 juni 2026 om till Resurs-konto.
Ny bonusmodell
Vi inför en enklare bonusmodell som gäller för samtliga medlemmar:
- 0% på köp upp till 49 999 kr
- 5% på köp mellan 50 000 - 99 999 kr
- 10% på köp över 100 000 kr
Bonusen baseras på dina köp under en rullande period på 18 månader, tidigare 12 månader. Detta ger dig mer tid att uppnå en bonusnivå.
Exempel
När du har handlat för 50 000 kr får du 5% bonus på dina köp upp till totalt 100 000 kr. Går du upp till 100 000 kr får du 10% bonus på dina fortsatta köp.
Vad innebär förändringen för dig som haft BAUHAUS Premium Kontokort?
Den tidigare bonusnivån ersätts nu av en modell som gäller för alla medlemmar, oavsett betalmetod.
Det betyder att:
- Fler medlemmar får möjlighet att ta del av bonus.
- Du får större flexibilitet i hur du handlar och betalar.
Vad händer med min nuvarande bonusnivå?
Om du redan har en uppnådd bonusnivå följer den med in i den nya modellen.
5% -> fortsätter på 5%
10% -> fortsätter på 10%
Om du idag har 2% startar du i den nya modellen på 40 000 kr i omsättning. Handlar du för ytterligare 10 000 kr når du nästa nivå och får 5% bonus.
Dina köp fram till den 31 maj 2026 kommer hanteras som tidigare. En annan fördel är att bonus som tjänas in från och med 1 juni 2026 blir tillgänglig löpande från varje köp och är giltig i fyra månader. Detta från att tidigare laddats på ditt Premium Kontokort vid fyra utvalda tillfällen per år.
Hur kommer du att kunna använda din bonus?
Du kommer att kunna använda din bonus i våra varuhus och på vår e-handel. Från den 1 juni 2026kan du logga in på ditt konto på BAUHAUS.se och se din nuvarande bonusnivå samt dina bonuspoäng. 1 bonuspoäng motsvarar 1 krona.
Ehhh, jaha..??? Vad vill du med kommentaren???
Resurs Bank lurar kunden! Samma sak hände mig för ett antal år sedan. Skulle aldrig använda mig av detta kort,stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Vi ville som alltid betala kontant men blev övertalade att anlita Resurskort vid köp i början på december och förväntade oss så klart en faktura samma månad vilken vi hade betalat direkt för att undvika eventuella merkostnader.FredrikR skrev:
Till vår förvåning erhöll vi fakturan inte förrän i slutet på Januari med ränta etc.
Nej tack, deras affärsmetoder är alltför genomskinliga och luriga och passar inte mig.
Jag behöver inga krediter.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 354 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 354 inlägg
Handlade du i december så har du ingen ränta om du betalar fakturan i slutet av januari. De har inte ens avgifter. Så i bästa fall har du 60 dagars räntefritt lån..H hansan skrev:Vi ville som alltid betala kontant men blev övertalade att anlita Resurskort vid köp i början på december och förväntade oss så klart en faktura samma månad vilken vi hade betalat direkt för att undvika eventuella merkostnader.
Till vår förvåning erhöll vi fakturan inte förrän i slutet på Januari med ränta etc.
Nej tack, deras affärsmetoder är alltför genomskinliga och luriga och passar inte mig.
Jag behöver inga krediter.