Hej
Jag blev inspirerad av en granne som typ har en egen modifierad variant av inomhusdel för sin luft vattenvärmepump som bygger på bara en ackumulatortank med slingor.
(Han har en 500L och ctc 6kw värmepump.)
Jag bor i ett hus i södra Stockholm med en kombipanna av modell 90 -tal, den har inga finesser så som shunt, så det är värme på/av oavsett om det är 5+ ute eller -20.
Husfakta
126 kvm
2 vuxna, 3 småbarn
ca 19 000 kwh/år
Kinapump monoblock (laddar bufferttank till inställd temp, just nu 50 grader)
autotherm kombipanna, litet elpanna med slinga som värmer VVB
200ll extra bufferttank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte att istället för att köpa ett färdigt koncept så ville jag bygga ett eget system.
Såhär har jag tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Borö tida 300 B25 ackumulatortank
(Dela gärna feedback om ni tycker annan modell passar bättre, och motivera gärna)
- Shuntautomatik ESBE VRG131 DN25 CRC211
- Radiatorpump
Grundfos Alpha2 25-40 180
- Elpatron
Borö 3 kW
- Expansionskärl
- Smuts-/magnetfilter
Flamco Clean Smart
- Blandningsventil tappvatten
ESBE VTA-serien
Sedan tillkommer en del saker, avstängningsventiler, manometer, säkerhetsventil mfl men i stora drag ser min plan ut såhär.
Just nu har jag en kinamodell för utedelen och där tänker jag senare se över en typ av monoblock.
Mina egna tankar
Då jag idag saknar shunt så blir det en effektivisering och mindre på/av utav värmen då systemet idag skickar ut 50gradigt vatten när minsta värmebehov aktiveras.
idag kör VP mot en volymtank som sedan skickar vidare till Kombipanna och VVB slinga, och sedan tillbaka till VP, alltså ingen buffring.
Idag är det en inomhusgivare som styr värmen, och en utomhusgivare som styr elpatronseffekt vid behov.
jag tänkte nog bara köra utomhusgivare och arbeta med regelkurvan. Har idag problem med att det känns dragit när värmen slås av när rätt innertemp uppnåtts. (Dom sagt så skickar pannan ut allt 50 gradigt vatten även vid 5+ ute och stänger av när det är varmt inne, så blir mycket på/av under höst och vår.
Några tips innan man kör igång?