rejnertj rejnertj skrev:
Glömde skriva att det finns en tank på 2-3000 liter. En på tok för stor tank för huset men den fanns ju här när jag köpte huset så den får vara kvar. Enda sätter att få ut den är att skära ner den i bitar på plats.
Vi börjar i den lättaste enden. Tanken är INTE för stor. Har någon påstått det är denne helt inkompetent.
Skall läsa din andra tråd men gissar att du antingen eldar för lite eller så kan du av någon anledning inte värma hela tanken.

• Gilla
rejnertj
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vi börjar i den lättaste enden. Tanken är INTE för stor. Har någon påstått det är denne helt inkompetent.
Skall läsa din andra tråd men gissar att du antingen eldar för lite eller så kan du av någon anledning inte värma hela tanken.
I början av ts första tråd är detta skriver "Jag har en Vedex 3300 som jag numera bara använder för varmvatten i huset"

Låter lite överdrivet att detta behövs för att värma varmvatten via, tank

H Håbbe01 skrev:
I början av ts första tråd är detta skriver "Jag har en Vedex 3300 som jag numera bara använder för varmvatten i huset"

Ja det var det. Tur då att jag tillade att jag ej läst den ursprungliga tråden så att ingen skulle kunna missförstå.
Men, är tanken välisolerad kan han elda var fjortonde dag bara för varmvattnet. Och det är ju inte fy skam.

Intet Intet skrev:
Ja det var det. Tur då att jag tillade att jag ej läst den ursprungliga tråden så att ingen skulle kunna missförstå.
Men, är tanken välisolerad kan han elda var fjortonde dag bara för varmvattnet. Och det är ju inte fy skam.
Grejen är väl att nått dränerar ut värmen från tank. Har fungerat tidigare. Mycket är redan bytt.

Välisolerad, bedöm själv

1787247196447.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotografen Fotografen skrev:
Jag ögnade genom den gamla tråden.

Vilka rör runt varmvattenberedningen blir varma resp kalla?
Är det slingan i tanken eller blandningsventilen som slutar fungera?

(Det finns även scenariot att någon tappblandare läcker genom...?)

[länk]
Slingan i tanke fungerar som den ska när den är på. Blandningsventilen är bytt. Vad jag vet läcker det ingenstans. Inte so jag kan se åtminstone. Vilka rör som lir varma resp. kalla får jag kika på över helgen när jag eldar igen.

H Håbbe01 skrev:
Grejen är väl att nått dränerar ut värmen från tank. Har fungerat tidigare. Mycket är redan bytt.

Välisolerad, bedöm själv

[bild]
Isoleringen är fixad i slutet av denna vintern. Så såg det ut när jag köpte huset och det höll värmen då.

Intet Intet skrev:
Sommartid höll värmen 4-5 dagar. Vintertid ett dygn när det var som kallast. Men det var ju innan det ballade ur.

H Håbbe01 skrev:

Hyset har vattenburen värme(element) så det går ju till det också och inte bara till hushållsvatten. Men ja jag tycker att tanken är lite väl stor för det ändamålet.

MultiMan
Tappvatten och elementvatten är alltid helt skilda system, du är med på det hoppas jag? Det verkar som att du tror att allt är samma vatten.

rejnertj rejnertj skrev:
Hyset har vattenburen värme(element) så det går ju till det också och inte bara till hushållsvatten. Men ja jag tycker att tanken är lite väl stor för det ändamålet.
Aha. Du värmer likväl huset från tanken?

MultiMan MultiMan skrev:
Tappvatten och elementvatten är alltid helt skilda system, du är med på det hoppas jag? Det verkar som att du tror att allt är samma vatten.
Jo jag förstår att det är olika "system" som delar upp tappvatten och elementvatten.

rejnertj rejnertj skrev:
Kan det vara så att något säger till vattenpumpen att skjuta till kallvatten när det egentligen inte behövs? Vattenpumpen går lite då och då. Även när värmen i tanken är nere på
Det verkar ju som att du bara driver med oss för att se hur lång tråden kan bli.

Intet Intet skrev:
Aha. Du värmer likväl huset från tanken?
Ja precis. Jag tror dock att jag kommer att installera en vvb istället. Och ta bort vedpanna och tank helt. Slipper köpa ved, slipper elda, slipper ha ett kallt hus om man åker bort.

B Bjober skrev:
Det verkar ju som att du bara driver med oss för att se hur lång tråden kan bli.
Tror du det behöver du ju inte svara. Jag försöker bara få lite klarhet i vad som kan vara fel. Är det för mycket begärt att ställa frågor när man inte är insatt i vvs tycker du?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
rejnertj rejnertj skrev:
Ja precis. Jag tror dock att jag kommer att installera en vvb istället. Och ta bort vedpanna och tank helt. Slipper köpa ved, slipper elda, slipper ha ett kallt hus om man åker bort.
Så du skall ta bort en "fungerande" vedanläggning och värma varmvattnet med el hur värmer du då själva huset?
Det här blir mer och mer förvirrande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.