halmhuset halmhuset skrev:
Så här svara AI på din fråga:
Och så här skriver reglerna angående AI-svar: 😉

Regeltext om AI: Undvik att googla eller använda AI-svar som ChatGPT i forumet för att främja medlemmarnas synpunkter.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
T Telefu skrev:
Denna finns för flerbostadshus. Allmänt erkänd som bra av innemiljöexperter i Sverige.
[länk]
Självdragsventilation i flerbostadshus av Carolina Faraguna.
Självdragsventilation kräver ofta en temperaturskillnad på 10 grader för att fungera. Har läst att det går att dimensionera för lägre temperaturskillnad men då är risken att det blir överventilation vintertid med dragproblem. Strypning behövs då troligen.
Sen påverkas beräkningen av vindpåverkan, kanalerna längd
Så egentligen kan man nog få igenom självdrag om man kan visa att man klarar ventilationsnormen året runt.
Fast det kommer krävas avancerade beräkningar och ett system som kräver automation eller ständig handpåläggning.
Tack för den studien. 👍
Har bara läst sammanfattningen, men det räcker långt.
Det fungerar med självdrag är min slutsats.
Vill man följa överdetaljerade byggkrav/påbud, (vilket man är tvungen om man vill ha bygglov såklart), så behövs en enkel kanalfläkt och huv på toppen samt styrda tilluftsventiler. Inte direkt rocket science. Sannolikt ett billigare system än FTX.
Å andra sidan är FTX bra, men det känns överflödigt i små hus.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
Har kikat på din ritning:

Varför sååå många dörrar/öppningsbara fönster? Bottenplattan på mitt lilla hus är 60kwm. Inga fönster är öppningsbara. 2 dörrar i kombination med stora fönster på varje långsida är mer än nog (en används för övrigt aldrig). Mitt hus har trädäck som utnyttjas flitigt längs bägge långsidor och ändå kommer man lätt och smidigt ut/in.

Verkligen snygg design på huset!

Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
soOofiasofia soOofiasofia skrev:
Hej:) Ja det blir en bärande stomme i trä, pre-cut. och en kombinerad grund med cellgalsskivor och betong- vi hade gärna undvikit betong helt men de lite grönare alternativen blir för dyra samt behöver vi kompensera för vindlasterna från taket så huset behöver ett starkt ”ankare”. Konstruktören hade nog förklarat detta mycket proffsigare haha;)
Vi har höga punktlaster så det blev en välarmerad sula i betong för oss som jag murat en högre sockel på av Leca. Sedan är hela grunden fylld med skumglas. Det är ändå betydligt mindre mängd betong än om man gjuter en platta.
Vi lyxade till det med en färdigmonterad stomme i moduler som lyftes på plats på en dag. Jag kollade på precut också men iom att vi inte hade en platta att jobba på så kändes det värt att slippa stå och montera väggar på en nygrävd tomt.
Jag tycker att det ser härligt ut att kunna öppna upp dörrar från alla rum på sommaren. Kanske att den lilla köksdörren är lite överflödig men ni har nog tänkt igenom noga vilka behov ni har 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.