7 028 läst ·
123 svar
7k läst
123 svar
Värmesystem till halmbalshus?
Om du skriver luftspalt har du väl redan bestämt dej eller utelämnat ett yttre skikt för lerputsen att sitta på..soOofiasofia skrev:
Vi har lerputsat utvändigt med spikläkt som luftspalt och sedan träpanel, det är ganska väderutsatt hos oss. Du har mycket takutsprång och skulle kanske till och med kunna ha lerputs som ytskikt, alternativt kalk som du säger.
Jag tolkar fribyggs kommentar som att putsen skulle ha ett skikt att sitta på men det räcker ju med halmbalarna.
Jag tolkar fribyggs kommentar som att putsen skulle ha ett skikt att sitta på men det räcker ju med halmbalarna.
Om man vill ha en luftspalt krävs ju ett yttre skikt för putsen att sitta påE Elspet skrev:Vi har lerputsat utvändigt med spikläkt som luftspalt och sedan träpanel, det är ganska väderutsatt hos oss. Du har mycket takutsprång och skulle kanske till och med kunna ha lerputs som ytskikt, alternativt kalk som du säger.
När jag var barn på 50-talet var uppvärmningen kakelugn i sovrum och vardagsrum och köket värmdes av vedspisen med spisplattor för matlagning och ugn för bakning. Man värmde även vatten i en koppartank med avtappningskran.soOofiasofia skrev:
Det var mycket arbete med ved och eldning. När man senare på 50-talet fick det lite bättrre blev det omodernt med kakelugnar och det installerades centralvärme som bestod av en vedeldad spis i köket som värmde vatten som cirkulerade ut till radiatorer. Jag tror att det skedde utan pump med självcirkulation på vattnet . Grova värmerör och expansionskärl på vinden.
Ventilation var alltid självdrag i murad skorsten. Badrum saknades. Liten toa var lyxen. Golvvärme fanns ej på kartan.
Alla klarade sig bra men ville förstås ha högre standard om möjligt framför allt ett badrum med varmvatten och tvättmaskin.
Nackdelen idag är att vi är så elberoende så vi behöver nog tänka mer på ha åtminstone möjligheten att hålla varmt och kunna laga mata på en spis som fungerar vid kris. Det är bara att lära av Ukraina.
efter samtal med vår konstruktör som är erfaren inom eko-bygg så krävs en luftspalt oavsett- för att minimera riskerna för fukt och mögel. men jag har förstått att det finns många som byggt utan denna luftspalt. Vi kommer att ha en luftspalt oavsett träfasad eller putsad fasad. vi har ett långt takutsprång men det gäller bara långsidorna, gavlarna är fortfarande väldigt utsatta.E Elspet skrev:
Jag förstår, det har jag faktiskt inte hört talas om innan!soOofiasofia skrev:
efter samtal med vår konstruktör som är erfaren inom eko-bygg så krävs en luftspalt oavsett- för att minimera riskerna för fukt och mögel. men jag har förstått att det finns många som byggt utan denna luftspalt. Vi kommer att ha en luftspalt oavsett träfasad eller putsad fasad. vi har ett långt takutsprång men det gäller bara långsidorna, gavlarna är fortfarande väldigt utsatta.
Hade varit intressant att se ett tvärsnitt på väggen. Menar du att det ska vara luftspalt mot halmbalarna utan något mellan? Det tror jag kan skapa en del problem. Om det ska vara luftspalt innanför putsen så hade jag i så fall kört lerputs direkt på halmbalarna, luftspalt, putsbärande skivmaterial, kalkputs.
Det hade också varit kul att veta hur den bärande konstruktionen ser ut 😊
ja det är så spännande! förslutaE Elspet skrev:Jag förstår, det har jag faktiskt inte hört talas om innan!
Hade varit intressant att se ett tvärsnitt på väggen. Menar du att det ska vara luftspalt mot halmbalarna utan något mellan? Det tror jag kan skapa en del problem. Om det ska vara luftspalt innanför putsen så hade jag i så fall kört lerputs direkt på halmbalarna, luftspalt, putsbärande skivmaterial, kalkputs.
nej kalkad fasad, kalken har en avgörande roll, den skyddar leran, är diffusionsöppen OCH vattenavvisande- himla spännandeF fribygg skrev:
ja det är så spännande! jag menar att vi klär halmbalarna i lera (så många lager som rekomenderas-> luftspalt->val av fasad antingen träpanel eller kalkputsE Elspet skrev:Jag förstår, det har jag faktiskt inte hört talas om innan!