Hej!

Jag har en äldre släkting (80 +) som bor i ett hus ifrån 50-talet på 80 m2 fördelat på två plan med 40 m2 på varje plan, som har en vedpanna som primärt uppvärmningssystem. Det är en sån där vit Husqvarna som man ser lite här och var. På vinden finns det en expansionstank som måste fyllas på någon gång om året. Vissa rum har elektriska element.

Nu har denna släkting insett att det inte fungerar med ved längre då denne inte orkar hålla på med det. (Beställa, lägga på hög för tork, presenning av och på hela sommaren, sen bära in i vedbod och sen ska det bäras in ved var och varannan dag). Vedpriserna har dessutom ökat något vansinnigt, nu betalar hon ca 15000 kr per år för ved.

Vad finns det för smidig lösning som man kan koppla in på det befintliga värmesystemet? Man vill gärna slänga bort hela vedpannan för att få mer plats i köket och kanske komplettera med en braskamin inkopplad på murstocken i vardagsrummet längre fram. En luft-luft är inget bra alternativ pga husets planlösning och att man faktiskt har ett vattenburet system i princip i hela huset förutom just i köket där vedpannan stått för värmen. Varmvattnet kommer ifrån en elektrisk varmvattenberedare som sitter på väggen i toaletten.

Vågar jag nämna att man inte har det så fett ställt heller, med fattigpension. Jag kan gå in och hjälpa till med det finansiella, samt att riva väck den gamla skiten, men vi behöver fackman för att installera en ny panna av något slag som i princip sköter sig självt.

Tack på förhand

Luft/vatten-värmepump?

Om jag ska utveckla mitt svar, så finns det ju redan ett vattenburet system att ansluta till. En LVVP kan ge både värme och varmvatten. Det är en kostnad, men man slipper det dyra borrhålet som bergvärme kräver, och bor din släkting i södra Sverige räcker det med LVVP eftersom det sällan blir superkallt på vintern.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Precis, luftvattenvärmepump är bra om det handlar som södra halvan av landet. Man bör dock kontrollera vilken framledningstemperatur som behövs i det vattenburna värmesystemet när det är som allra kallast en kall vinter. Värmepumpar gillar inte höga temperaturer och är det på gränsen blir det extra noga att välja en lämplig modell.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Luft/vatten-värmepump?
Det är väl det jag själv har funderat på. Fastigheten i sig har begränsat värde med ett taxeringsvärde om ca 750 000 kr. Det behöver inte vara något snofsigt system utan mer något som fungerar att koppla in på de äldre ledningarna, utan att halva huset behöver byggas om. En mindre luft-vatten hade kanske varit ett alternativ. Var ska den i så fall ställas för att enklast kopplas in? Köket är ju i mitten av huset med 3 dörröppningar till hall/övervåning, vardagsrum och farstu.

Som sagt prio är budget och minimal åverkan på det befintliga...

En mindre luftvattenvärmepump för värme och varmvatten kostar kring 125-150 tkr uppskattar jag. Ta hem några återförsäljare som kan se din släktings hus och bedöma om/hur installation kan ske. Mitsubishi Electric och Daikin är bra på mindre modeller. Sedan finns ju CTC, NIBE, Bosch/IVT och Thermia.

Om nuvarande vattenburet värmesystemet matas från vedpannan i köket kan väl innedelen av lVVP står där också, förutsatt att plats finns. Om det finns källare kan den stå där också, det brukar vara enkelt att dra ett par nya kör underifrån till det stället där kökspannan står nu och ansluta till befintligt vattensystem.
En välanvänd investering.
Vad gäller storleken på elementen skulle jag nog byta till LVVP först. Ser man då att element i något rum ger för lite värme kan man lätt byta i efterhand. Jag antar att rummen är små så det blir inga jättestora nya element om det behövs.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J Josth skrev:
En mindre luftvattenvärmepump för värme och varmvatten kostar kring 125-150 tkr uppskattar jag. Ta hem några återförsäljare som kan se din släktings hus och bedöma om/hur installation kan ske. Mitsubishi Electric och Daikin är bra på mindre modeller. Sedan finns ju CTC, NIBE, Bosch/IVT och Thermia.
Oj, det var riktigt dyrt. Vi själva gav 100000 med rot när vi bytte till en riktigt fin frånluftsvärmepump (6 kW kompressor) till våran egen villa. Här finns ingen ROT att ta av.

Om det är så dyrt med luft-vatten så får det vara, då är det nog bättre med en direktverkande elpanna. En liten elpatron och cirkulationspump. Varmvattenberedare finns som sagt redan i toaletten, den fungerar visseligen men tar mycket plats och toan är liten. Hade ju varit trevligt med ett kompakt litet system med både varmvatten och värme.

Glömde nämna att huset ligger i sydöstra götaland, har ingen källare, tvivelaktig krypgrund.

Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Om nuvarande vattenburet värmesystemet matas från vedpannan i köket kan väl innedelen av lVVP står där också, förutsatt att plats finns. Om det finns källare kan den stå där också, det brukar vara enkelt att dra ett par nya kör underifrån till det stället där kökspannan står nu och ansluta till befintligt vattensystem.
En välanvänd investering.
Vad gäller storleken på elementen skulle jag nog byta till LVVP först. Ser man då att element i något rum ger för lite värme kan man lätt byta i efterhand. Jag antar att rummen är små så det blir inga jättestora nya element om det behövs.
Finns ingen källare. Jo tanken är att ställa ett värmesystem där den befintliga pannan står i köket. Det finns även en mindre utbyggnad med farstu och toa och där är det direktel, av någon anledning drog man inte ut vattenburet dit när detta byggdes på 70-talet. Alternativ 2 hade varit att ställa värmesystemet i utbyggnaden i farstun där ett skafferi står, och göra denna del vattenburen och sen koppla på det befintliga systemet. Skafferiet kan med fördel flyttas in i köket.

Rummen är små, svar ja.

J Josth skrev:
Precis, luftvattenvärmepump är bra om det handlar som södra halvan av landet. Man bör dock kontrollera vilken framledningstemperatur som behövs i det vattenburna värmesystemet när det är som allra kallast en kall vinter. Värmepumpar gillar inte höga temperaturer och är det på gränsen blir det extra noga att välja en lämplig modell.
Har ingen koll på temperatur. Har för mig att de eldar till 60-70 grader eller något liknande. Äldre system brukar väl ha högre framledningstemp.

Ja när man eldar så får man ju upp panntemperaturen rejält men frågan är hur varmt värmevattnet måste vara ut till radiatorerna kallaste dagen en kall vinter för att hålla runt 20 grader inne. Värmepumpar jobbar helst med max 55 grader för att verkningsgraden ska vara okej men det finns modeller som går lite högre i maxtemperatur. En erfaren rörmokare bör kunna uttala sig om det kommer fungera med värmepump när denne ser huset, rören och radiatorerna. Kör man bara elpanna så är det inget bekymmer då dessa enkelt kan gå högt i temperatur.

Försökte räkna lite på ett sådant litet hus och en luftavattenvärmepump. Kom fram till att man ser ut att kunna spara drygt 8000 kWh/år med luftvattenvärmepump kontra elpanna. Ofta säger man att kostnaden för 1 kWh är ca 2 kr inklusive alla pålägg och skatt. Det betyder en besparing på kanske 16,5 tkr per år. Om LVVP kostar totalt 130 tkr inkl installation så tar det strax under 8 år att spara igen pengarna grovt räknat. Men huset får sannolikt också ett lite högre värde och blir lättare att sälja när den dagen kommer.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Josth skrev:
Försökte räkna lite på ett sådant litet hus och en luftavattenvärmepump. Kom fram till att man ser ut att kunna spara drygt 8000 kWh/år med luftvattenvärmepump kontra elpanna. Ofta säger man att kostnaden för 1 kWh är ca 2 kr inklusive alla pålägg och skatt. Det betyder en besparing på kanske 16,5 tkr per år. Om LVVP kostar totalt 130 tkr inkl installation så tar det strax under 8 år att spara igen pengarna grovt räknat. Men huset får sannolikt också ett lite högre värde och blir lättare att sälja när den dagen kommer.
Jo att det på lång sikt lönar sig med ett system där COP är > 1 förstår jag. Dock är problemet i nuläget pengar. Personen som bor där har väl ca 10000 kr in varje månad i pension, sen lite bidrag och så. På banken finns ca 30 000 kr sparat och det är bara att glömma att gå till en bank för ett lån. Huset är obelånat sedan många år tillbaka men vi pratade med banken om att få låna 50000 kr till att renovera köket som var fallfärdigt. Det slutade med att jag och en kusin gjorde jobbet och vi skramlade alla ihop till ett Epoq-kök där 3 pers lade ca 15 000 kr var (jag, den som bor där och dennes syster (numera avliden)). Jag hade absolut kunnat tänka mig att gå in med ca 20 000 kr som en ren väntjänst, men har fullt upp med eget (småbarn, villa, jobb etc).

Att sälja finns tyvärr inte på kartan. Personen är frisk och vill bo kvar där tills döden kommer. De lägenheter som finns tillgängliga ligger i områden långt därifrån med väldigt tveksamt klientel. Finare områden eller livsstilsboenden är i en helt annan prisklass än vad denne har råd med.

Fastigheten + hus är som sagt taxerat till ca 700 000 kr och det är nog ungefär vad man kan få ut vid försäljning om man har tur.

Vi har pratat om luft-luft och sen köra el-element i toa, farstu och övervåning, men finns risk att det kan bli dyrt.

Ett annat "problem" är ventilationen. Det är unket där inne, då det enbart är självdrag utan mekanisk ventilation. Detta hade vi också gärna tagit itu med, men en sak i sänder.

Huset i allmänhet har stora renoveringsbehov. Jag har försökt ta lite här och där när jag haft tid, men de stora jobben som tak (byggt på 50-taket, inte bytt sedan dess) , värmesystem, fasad (eternit) har skjutits på framtiden mest pga brist på motivation, kunskap och pengabrist. Huset har sluten brunn för brunvatten som töms 4 gånger om året till ganska hög kostnad. Ett val då kommunen tvingade personen att byta den fullt fugnerande trekammarbrunnen och ett nytt system med infiltrationsbädd hade kostat ca 130 000 kr. Det blev en sluten tank för ca 40 000 kr och där rök mer än hälften av sparpengarna.

Ursäkta off-topic, men det är ganska tuffa villkor för denna person, och vi försöker hitta en kostnadseffektiv lösning.

Ja det är sannerligen extra kämpigt för vissa med små marginaler. Vad fint att ni kunnat/orkat hjälpa till med ett antal saker. Med tanke på ekonomin tycker jag ändå att en bra luftluftvärmepump för kanske 25-30 tkr vore det rätta under dessa omständigheter. Tycker ni ska ta dit ett par återförsäljare av LLVP och höra vad de säger innan ni helt avfärdar LLVP som möjlig uppvärmningskälla (och komplement till vedpannan så att det bara väldigt sällan krävs eldning).

Kanske begagnat elpanna för det vattenburna systemet och sen en bra LLVP. Kör det i kombination.

S steve5432 skrev:
Hej!

Jag har en äldre släkting (80 +) som bor i ett hus ifrån 50-talet på 80 m2 fördelat på två plan med 40 m2 på varje plan, som har en vedpanna som primärt uppvärmningssystem. Det är en sån där vit Husqvarna som man ser lite här och var. På vinden finns det en expansionstank som måste fyllas på någon gång om året. Vissa rum har elektriska element.

Nu har denna släkting insett att det inte fungerar med ved längre då denne inte orkar hålla på med det. (Beställa, lägga på hög för tork, presenning av och på hela sommaren, sen bära in i vedbod och sen ska det bäras in ved var och varannan dag). Vedpriserna har dessutom ökat något vansinnigt, nu betalar hon ca 15000 kr per år för ved.

Vad finns det för smidig lösning som man kan koppla in på det befintliga värmesystemet? Man vill gärna slänga bort hela vedpannan för att få mer plats i köket och kanske komplettera med en braskamin inkopplad på murstocken i vardagsrummet längre fram. En luft-luft är inget bra alternativ pga husets planlösning och att man faktiskt har ett vattenburet system i princip i hela huset förutom just i köket där vedpannan stått för värmen. Varmvattnet kommer ifrån en elektrisk varmvattenberedare som sitter på väggen i toaletten.

Vågar jag nämna att man inte har det så fett ställt heller, med fattigpension. Jag kan gå in och hjälpa till med det finansiella, samt att riva väck den gamla skiten, men vi behöver fackman för att installera en ny panna av något slag som i princip sköter sig självt.

Tack på förhand
https://varmebaronen.se/produkter/single/p-29/k-060. Låt panna stå kvar och docka på en kasset. Då kan tanten elda om de behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.