soOofiasofia soOofiasofia skrev:
ja det är så spännande! jag menar att vi klär halmbalarna i lera (så många lager som rekomenderas-> luftspalt->val av fasad antingen träpanel eller kalkputs
Det kommer bli jättebra!
Fortfarande nyfiken på den bärande konstruktionen. Är väggarna självbärande eller är det ett stolpverk/reglar som ni utgår ifrån?
Är det cellglasskivor i grunden? Vi har löst skumglas i grunden och då behövs tjockare lager för att få tillräcklig isolering men skivorna har nog bättre isoleringsegenskaper? Fördelen med det lösa skumglaset är att det är jättebra att gjuta lergolv på 😊och mycket billigare tror jag!

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Det kommer bli jättebra!
Fortfarande nyfiken på den bärande konstruktionen. Är väggarna självbärande eller är det ett stolpverk/reglar som ni utgår ifrån?
Är det cellglasskivor i grunden? Vi har löst skumglas i grunden och då behövs tjockare lager för att få tillräcklig isolering men skivorna har nog bättre isoleringsegenskaper? Fördelen med det lösa skumglaset är att det är jättebra att gjuta lergolv på 😊och mycket billigare tror jag!
ja! ok jag delar här, så fort jag fått ritningarna för den- den bärande konstruktionen är en trästomme, konstruktören sitter nu och beräknar diverse vindlaster mm.

ja det är en form av cellglasskivor i grunden och på det kommer vi lägga ett trägolv:) lergolv är oerhört vackert också- framförallt behagligt att gå på.

Ser ut som ett trevligt och spännande projekt, men det är verkligen dags att tänka in värme och ventilation - som du ju gör här.

Några tankar:

Vi hade kamin några år men tog faktiskt bort den. Vedeldning smutsade ned för mycket och kräver lite pyssel. En bra kamin med skorsten kostar också en del. Kolla upp detta.

Luftvärme pump kan låta både ute och inne så placeringen av innedelen är kritisk från komfort och effektivitetsperspekiv. Väljer du en sådan så tänk igenom placeringen noga.

Vi har bra isolering i taket och vår ovanvåning behöver knappast värmas alls. Vi har iofs satt in radiatorer när vi ändå byggde om, men värmen stiger uppåt och samlas där. En radiator är på lite grann de kallaste vinterveckorna. Annars inte alls. Du som har öppen planlösning kommer inte att behöva ngn värmekälla på loftet.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
B baier skrev:
Vi hade kamin några år men tog faktiskt bort den. Vedeldning smutsade ned för mycket och kräver lite pyssel. En bra kamin med skorsten kostar också en del.
Hur värmer ni då det är strömavbrott eller när elen är för dyrbar att använda till bostadsuppvärmning?

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur värmer ni då det är strömavbrott eller när elen är för dyrbar att använda till bostadsuppvärmning?
Som alla andra utan kamin kan man inte värma upp huset när det är strömavbrott. Men det har inte hänt mer än ngn halv dag sedan vi tog bort kaminen för 10 år sedan. Ja, elen kostar vad den kostar. Men att värma huset med LLVP är förhållandevis billigt för oss. Och el är ju inblandat i nästan all form av uppvärmning, inte mycket att göra. Är det kris värmer jag med gasspisen...

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
B baier skrev:
Som alla andra utan kamin kan man inte värma upp huset när det är strömavbrott. Men det har inte hänt mer än ngn halv dag sedan vi tog bort kaminen för 10 år sedan. Ja, elen kostar vad den kostar. Men att värma huset med LLVP är förhållandevis billigt för oss. Och el är ju inblandat i nästan all form av uppvärmning, inte mycket att göra. Är det kris värmer jag med gasspisen...
Visst är värmepumpar ofta billiga och bekväma att värma med, men att ta bort en befintlig kamin och på det viset själv ta bort möjligheten att värma huset med ved verkar faktiskt lite dumt.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
soOofiasofia soOofiasofia skrev:
Hej alla erfarna byggare och kunniga innom värmesystem!
Ska bygga ett välisolerat halmbals hus med en innerareal på 60kvm + 20kvm loft. Huset har en öppen planlösning med 6 m i takhöjd i vardagsrum/kök. Liten budget har fått mig att tänka på en lösning som heter luft-luft-värmepump och kamin? kan det vara smart eller är det helt galet att inte lägga vattenburen golvvärme? Bygger i sydöstra skåne:)
Hej. Kolla in halmhuset.se
Bergvärme och vattenburen golvvärme om du tänker bo kvar ett tag. Luftvärmepumpar blåser=ljud och och ger ojämnt klimat i huset. Billigt, men korttänkt!

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…

Bästa svaret

En LLVP kommer att funka fint för att värma upp ca halva huset, men sovrum och badrum där man brukar vilja ha stängda dörrar funkar inte. Där måste stödvärme i form av direktelsradiatorer till. Det blir även meckigt med justeringen då man normalt vill ha det varmt och gott i badrummet. Det bör vara det varmaste rummet i huset. Det går aldrig att få med LLVP enbart.

För ett litet energisnålt hus så är i princip alla moderna tekniska lösningar i form av vattenburen värme, LVVP, BVP, FLVP och FTX "overkill" som aldrig kan räknas hem ekonomiskt. Även om elen är kriminellt dyr här i Skåne så går det åt så lite i ett litet välisolerat hus så det är ändå sannolikt mest ekonomiskt att köra på direktel. Om sedan de löjligt överdetaljerade byggreglerna tillåter små smarta husbyggen låter jag vara osagt.

F fribygg skrev:
luftomsättningen kan bli jättebra så här års men i princip obefintlig i rötmånaden om man inte öppnar fönstren och kör med korsdrag.
Å andra sidan så brukar fönster och dörrar vara öppna ofta under sommarmånaderna så jag ser inget problem med självdrag på sommaren.

När det gäller kamin i ett litet och välisolerat hus så är det svårt att hitta små kaminer med tillräckligt låg minsta effekt för att inte förvandla huset till bastu efter ngn halvtimmes eldande. Då är en tung eldstad, dvs rörspis, kakelugn eller massugn, att föredra.

Med en propeller i taket så fördelas luften/värmen runt så att allt kalldrag försvinner och det är samma temp på golvet som i taket. Det gäller fö även med LLVP.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
En undran, varför valde ni just 45 cm tjocka halmväggar? Såg att en del väljer 1 meter tjocka halmväggar.
(45 cm halm motsvarar ung 30 cm mineralull så det är ju fullt tillräckligt, men man kan ju tänka sig att maxa isoleringen o s v.)

B baier skrev:
Ser ut som ett trevligt och spännande projekt, men det är verkligen dags att tänka in värme och ventilation - som du ju gör här.

Några tankar:

Vi hade kamin några år men tog faktiskt bort den. Vedeldning smutsade ned för mycket och kräver lite pyssel. En bra kamin med skorsten kostar också en del. Kolla upp detta.

Luftvärme pump kan låta både ute och inne så placeringen av innedelen är kritisk från komfort och effektivitetsperspekiv. Väljer du en sådan så tänk igenom placeringen noga.

Vi har bra isolering i taket och vår ovanvåning behöver knappast värmas alls. Vi har iofs satt in radiatorer när vi ändå byggde om, men värmen stiger uppåt och samlas där. En radiator är på lite grann de kallaste vinterveckorna. Annars inte alls. Du som har öppen planlösning kommer inte att behöva ngn värmekälla på loftet.
Varför "ta bort" vedkamin, istället för att bara sluta elda?

Eldar man inte, så skräpar man inte ner med bös och annat från veden, eller behöver sota.

Reservsystem vid långvariga strömavbrott är väldigt bra att ha.

Se t.ex. på situationen i Ukraina, eller effekterna avstormen Johannes, som gjorde en del hus strömlösa i uppåt två veckor.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
En undran, varför valde ni just 45 cm tjocka halmväggar? Såg att en del väljer 1 meter tjocka halmväggar.
(45 cm halm motsvarar ung 30 cm mineralull så det är ju fullt tillräckligt, men man kan ju tänka sig att maxa isoleringen o s v.)
"Old school" pressade balar är 45-50 cm.

• Gilla
soOofiasofia och 1 till
  • Laddar…
halmhuset halmhuset skrev:
Hej. Kolla in halmhuset.se
Bergvärme och vattenburen golvvärme om du tänker bo kvar ett tag. Luftvärmepumpar blåser=ljud och och ger ojämnt klimat i huset. Billigt, men korttänkt!
Golvvärmen har två matningspunkter och 2x6=12 golvslingor då huset är långsmalt 6x22 meter. Köksfläkt och vent.fläkt ute på taket och bergvärmepumpen i garaget = helt tyst hus!

• Gilla
soOofiasofia och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om sedan de löjligt överdetaljerade byggreglerna tillåter små smarta husbyggen låter jag vara osagt.

Å andra sidan så brukar fönster och dörrar vara öppna ofta under sommarmånaderna så jag ser inget problem med självdrag på sommaren.
Väljer man att söka bygglov för ett permanentboende får man ju se till att uppfylla de ventilationskrav som då ställs.

Själv skulle jag nog istället välja en svensk tung eldstad som ger värme under ett dygn, en riktig murstock , självdrag och förstärkt självdrag med typ paxfläkt under icke uppvärmningssäsong.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Väljer man att söka bygglov för ett permanentboende får man ju se till att uppfylla de ventilationskrav som då ställs.

Själv skulle jag nog istället välja en svensk tung eldstad som ger värme under ett dygn, en riktig murstock , självdrag och förstärkt självdrag med typ paxfläkt under icke uppvärmningssäsong.
Självdrag var inte tillåtet i vår kommun när vi byggde. Måste vara mekanisk fläkt med dokumenterad luftcirkulation med eller utan återvinning. Hur reglerna är nu vet jag inte.....

F fribygg skrev:
Visst är värmepumpar ofta billiga och bekväma att värma med, men att ta bort en befintlig kamin och på det viset själv ta bort möjligheten att värma huset med ved verkar faktiskt lite dumt.
Kaminen satt mkt dåligt till efter en ombyggnad och nackdelarna vägde över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.