Hej alla erfarna byggare och kunniga innom värmesystem!
Ska bygga ett välisolerat halmbals hus med en innerareal på 60kvm + 20kvm loft. Huset har en öppen planlösning med 6 m i takhöjd i vardagsrum/kök. Liten budget har fått mig att tänka på en lösning som heter luft-luft-värmepump och kamin? kan det vara smart eller är det helt galet att inte lägga vattenburen golvvärme? Bygger i sydöstra skåne:)

Redigerat:
Hej

Vilken sorts uppvärmning som är smartast beror som vanligt på flera aspekter.
Till exempel var huset är tänkt att byggas. I Skåne räcker det säkert med en luft-luftvärmepump tillsammans med en vedspis/kamin. Är det i Kiruna kommun så lär det bli kallt när temperaturen är -20 i någon vecka.

Att hålla sig till värme via luften gör det billigare att bygga huset anar jag.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Till exempel var huset är tänkt att byggas. I Skåne räcker det säkert med en luft-luftvärmepump tillsammans med en vedspis/kamin. Är det i Kiruna kommun så lär det bli kallt när temperaturen är -20 i någon vecka.

Tack, redigerade inlägget och la till location- skåne. Ja det kanske räcker..

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Har en granne i nordvästra Jämtland som värmer upp sin gamla tvåvåningskåk med två nya Panasonic luft/luft men även har möjlighet att elda som komplement. Idealiskt nej, men fullt tillräckligt och efter förutsättningarna rätt rimligt.

Om TS kåk är i Skåne så bör det räcka väl givet förutsättningarna.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Har en granne i nordvästra Jämtland som värmer upp sin gamla tvåvåningskåk med två nya Panasonic luft/luft men även har möjlighet att elda som komplement. Idealiskt nej, men fullt tillräckligt och efter förutsättningarna rätt rimligt.

Om TS kåk är i Skåne så bör det räcka väl givet förutsättningarna.
Och kanske ha en takfläkt för att trycka ner varmliuften från den takhöjden

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och kanske ha en takfläkt för att trycka ner varmliuften från den takhöjden
ja det är ju smart och snyggt!, får försöka hitta några riktigt fina gamla western-fläktar;)

soOofiasofia soOofiasofia skrev:
Ska bygga ett välisolerat halmbals hus med en innerareal på 60kvm + 20kvm loft. Huset har en öppen planlösning med 6 m i takhöjd i vardagsrum/kök. Liten budget har fått mig att tänka på en lösning som heter luft-luft-värmepump och kamin? kan det vara smart eller är det helt galet att inte lägga vattenburen golvvärme? Bygger i sydöstra skåne:)
Om du skall bygga ett halmbalshus så lär du ju knappast behöva speciellt mycket uppvärmning. Tanken är ju att du får extremt mycket isolering och därigenom räcker det med minimal tillförsel av värme. Jag har sett hus i alperna med enbart en kamin. Kan dock inte ge några konkreta svar, men kontakta någon som har byggt liknande hus och fråga. Är ju ett ganska litet community, som säkert hjälper till.

Det jag fick veta av en guru var att det är viktigt att luft kan flöda under huset. Han byggde alltid sina hus med golv av fackverk, med balar i, utifall det bli läckage. Golvet låg sen upphöjt över marken på pelare/stenar. Ganska coolt.

Hade gärna själv byggt ett, Måste ju va världens smartaste hustyp :)

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Om du skall bygga ett halmbalshus så lär du ju knappast behöva speciellt mycket uppvärmning. Tanken är ju att du får extremt mycket isolering och därigenom räcker det med minimal tillförsel av värme. Jag har sett hus i alperna med enbart en kamin. Kan dock inte ge några konkreta svar, men kontakta någon som har byggt liknande hus och fråga. Är ju ett ganska litet community, som säkert hjälper till.

Det jag fick veta av en guru var att det är viktigt att luft kan flöda under huset. Han byggde alltid sina hus med golv av fackverk, med balar i, utifall det bli läckage. Golvet låg sen upphöjt över marken på pelare/stenar. Ganska coolt.

Hade gärna själv byggt ett, Måste ju va världens smartaste hustyp :)
Ja så sant! låter supercoolt! har lagt ut lite trådar här och var- känns både trevligt och spännande med input från olika håll med olika erfarenheter😊

Hej och välkommen till forumet!

Jag tycker det låter vettigt. Själv skulle jag kanske komplettera med en frånluftsvärmepump/vvb om huset ska tjänstgöra som permanentbostad. Ev byta kaminen mot en tung eldstad med hög effektivitet, tex en kakelugn.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ja så sant! låter supercoolt! har lagt ut lite trådar här och var- känns både trevligt och spännande med input från olika håll med olika erfarenheter😊
Som inspiration kan du ju kolla den här firmans projekt. Dom är otroligt duktiga.

https://www.atelierschmidt.ch/haus-wg-glarus

Ett modernt hus med grönt tak och solpaneler, omgivet av grönska och berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats där ett hus byggs med trä- och halmbalar av arbetare, omgiven av naturskön miljö med berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Biggle Biggle skrev:
Som inspiration kan du ju kolla den här firmans projekt. Dom är otroligt duktiga.

[länk]

[bild][bild]
Wow vad fint! Tack!

Angående golvvärme mm, så hävdar många att strålande värme från vägg/tak är mer effektivt och upplevs som varmare än värme i golv. Man kan lägga in värmeslingorna i väggar eller tak om man vill det.

Min dröm hade vart en stor stampad jordvägg med inbygg kamin som står i mitten av huset och fungerar som värmelagring/uppvärmning. Då hade man sluppit alla moderna uppvärmingssystem. :)

himla kul tråd det här.

• Gilla
  • Wow
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Jag tycker det låter vettigt. Själv skulle jag kanske komplettera med en frånluftsvärmepump/vvb om huset ska tjänstgöra som permanentbostad. Ev byta kaminen mot en tung eldstad med hög effektivitet, tex en kakelugn.
Tack🙌! och tack för input! ja huset ska bli vårt permanenta boende, vad tror du om att isåfall komplettera med det i ett senare skede.
Biggle Biggle skrev:
Angående golvvärme mm, så hävdar många att strålande värme från vägg/tak är mer effektivt och upplevs som varmare än värme i golv. Man kan lägga in värmeslingorna i väggar eller tak om man vill det.

Min dröm hade vart en stor stampad jordvägg med inbygg kamin som står i mitten av huset och fungerar som värmelagring/uppvärmning. Då hade man sluppit alla moderna uppvärmingssystem. :)

himla kul tråd det här.
Jaaaaa har sett sånna man kan ju göra dem så vackra! vet inte om instagram är något som används- men vi delar bygget under "Topperiet" om du vall följa med under projektet är du varmt välkommen🥳

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Om det ska vara permanentbostad lär du väl behöva ventilation och då tror jag att det är lämpligt att återvinna värmen ur frånluften för att göra varmvatten.
Jag vet inte hur regelverket ser ut nu, men gissar att du inte får bygglov med bara kamin och l/l vp.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
VIlken grund har TS tänkt sig?

Jag har gjuten isolerad betongplatta med elslingor. En vinter som denna är definitivt inte rolig! Jag värmer med liten effektiv pelletskamin och det är utmärkt. Men golven blir svinkalla här i södraste Skåne även om det bara gäller ett par korta vintermånader.

Jag kan inte tänka mig att stampat jordgolv blir varmare ...

Detta såvida det inte gäller fritidshus där tolerensen är högre.

Redigerat:
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.