useless useless skrev:
Du måste uppfylla boverkets ventilationkrav på 0,35 liter per sekund per kvadratmeter. Med termisk ventilation (Självdrag) kan man inte styra eller garantera flödet och det kommer att variera under året.
Man kan styra men inte garantera frånluft om man murar en murstock och eldar för värmen, luftomsättningen kan bli jättebra så här års men i princip obefintlig i rötmånaden om man inte öppnar fönstren och kör med korsdrag.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
soOofiasofia soOofiasofia skrev:
bäst i vilken kontext menar du?
I din kontext förstås! (-=

Termisk ventilation kan vara mekanisk, men lämpar sig bäst för stora rum.

Man kan ha frånluftsvärmepump med tilluftsdel. Det tror jag kan vara lämpligt för dig. Men det förutsätter vattenburen värme.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
En frånluftsvärmepump funkar väl med vilken planlösning som helst. Bara att dra kanaler till kök, tvätt dusch och WC, men den gör sig ju bäst med golvvärme. Dock är den ju inte så bra i så måtto att tilluft en inte värms upp utan dras in genom friskluftsventiler i de rum tilluft behövs.
Som sagt, så kan jag inte fråluftvärmesystem. Men som jag förstår det krävs det vattenburen värme vilket är en kostnad. förstod det som att TS ville bygga billigt.
Men det som är en okänd faktor är hur planlösningen ser ut. "Ska bygga ett välisolerat halmbals hus med en innerareal på 60kvm + 20kvm loft. Huset har en öppen planlösning med 6 m i takhöjd i vardagsrum/kök." 6 meter i takhöjd på bara en våning (verkar det som) låter lite annorlunda och måste tas i beaktande tänker jag.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
Mycket bra fråga, beror kanske på vilket system vi väljer. Har 7 hektar med en hel del virke så räknar med att ha ved ett par år framöver;)

Ja precis, det heter ju tekniskt samråd. Det är 14 väldigt konkreta och tydliga punkter vi ska ha klara till dess- så som ventilation och värmesystem tillexempel;) Har en KA vilket också är ett krav (redan i bygglovsansökan). processen må vara omfattande men relativt tydlig och kommunen är oerhört hjälpsamma och positiva till projektet.
Hej
För att få lov krävs en beräkning av husets energibehov. Det finns vissa värden kWh/ m2 år som ska underskridas. U värden på byggnadens skal och ventilationssystem mm ingår i beräkningarna. Om det går att klara kraven utan värmeåtervinning ur frånluften vill jag låta vara osagt. Husets fuktbalansen bör påverkas av halmkonstruktionen. Enda sättet att få lite klarhet i det är att hitta ett referensprojekt med denna konstruktion.
Golvvärme vill jag starkt rekommendera då det ökar komforten avsevärt. Det lutar åt frånluftsvärmepump eller vattenmantlad vedkamin med ackumulatortank.
Lycka till och underskatta inte fuktproblem

• Gilla
byggaresten och 2 till
  • Laddar…
Hej alla erfarna byggare och kunniga innom värmesystem!
Ska bygga ett välisolerat halmbals hus med en innerareal på 60kvm + 20kvm loft. Huset har en öppen planlösning med 6 m i takhöjd i vardagsrum/kök. Liten budget har fått mig att tänka på en lösning som heter luft-luft-värmepump och kamin? kan det vara smart eller är det helt galet att inte lägga vattenburen golvvärme? Bygger i sydöstra skåne:)
Hej,
skillnaden mellan Luft-Luft värmepump och Luft -Vatten värmepump med golvvärme är ju mest en komfortfråga samt att Luft Vatten pumpen ju även gör Varmvatten så det blir bättre ekonomi i längden.
Vill man slippa oljud och drag så är det kanske värt att installera golvvärme men jag skulle aldrig välja elektrisk.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
Kul projekt!
Vi är halvvägs i vårt husbygge nu. Inte halmbalshus men tjocka väggar av timmer och lerbruk. Vi lägger in slingor för vattenburen värme i vissa golv och väggar men kommer inte att koppla in det förrän vi har byggt klart och har råd. Vi håller precis på att mura två massugnar som kommer att stå för största delen av uppvärmningen.
Har man inte förberett för vattenburen värme så känns det som alldeles för stort projekt i framtiden...
Vi bor nu i ett hus som värms upp av en luftvärmepump och jag gillar verkligen inte ljudet och blåsten från den.

• Gilla
byggaresten och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste man inte reda ut de tekniska detaljerna innan man får bygglov?
nej inte i vårt fall (tror inte vi är något undantag) till bygglovet krävdes ritningar utförda av arkitekt (eller konstruktör) och en situationsplan men bygglovet ger mig inte lov att börja bygga, för det krävs ett startbesked- ett startbesked fås efter Tekniskt samråd som är ett möte med kommunens byggavdelning, som även handla bygglovet, då vi går igenom 14 tekniska punkter det är ganska omfattande (för en oerfaren) där krävs det av oss att vi tar beslut kring avlopp värme vatten el.. energiberäkningar... och en massa annat:) det är svårt, lärorikt och spännande🌻

E Elspet skrev:
Kul projekt!
Vi är halvvägs i vårt husbygge nu. Inte halmbalshus men tjocka väggar av timmer och lerbruk. Vi lägger in slingor för vattenburen värme i vissa golv och väggar men kommer inte att koppla in det förrän vi har byggt klart och har råd. Vi håller precis på att mura två massugnar som kommer att stå för största delen av uppvärmningen.
Har man inte förberett för vattenburen värme så känns det som alldeles för stort projekt i framtiden...
Vi bor nu i ett hus som värms upp av en luftvärmepump och jag gillar verkligen inte ljudet och blåsten från den.
wow spännande projekt! tack för input! är så sugen på massugn! ni bygger två alltså? hur stort blir er hus? tror nämligen vårat kanske är för ”litet” för en sån cool en:) Har också gått i tankarna om att förbereda för golvvärme- vi tänker i hallen och badrummet- men koppla in i senare skede när vi har råd💸

B Bert19 skrev:
Hej,
skillnaden mellan Luft-Luft värmepump och Luft -Vatten värmepump med golvvärme är ju mest en komfortfråga samt att Luft Vatten pumpen ju även gör Varmvatten så det blir bättre ekonomi i längden.
Vill man slippa oljud och drag så är det kanske värt att installera golvvärme men jag skulle aldrig välja elektrisk.
ja det är fler som nämner (o)ljudet från dessa luftpumpar..
och ja som du säger kanske lite för mycket komfort när man bygger med TIGHT budget- har aldrig tidigare bott med golvvärme och mår fortfarande helt okej😁 är även skapligt bra på å sticka sockor 😮‍💨

B baier skrev:
Som sagt, så kan jag inte fråluftvärmesystem. Men som jag förstår det krävs det vattenburen värme vilket är en kostnad. förstod det som att TS ville bygga billigt.
Men det som är en okänd faktor är hur planlösningen ser ut. "Ska bygga ett välisolerat halmbals hus med en innerareal på 60kvm + 20kvm loft. Huset har en öppen planlösning med 6 m i takhöjd i vardagsrum/kök." 6 meter i takhöjd på bara en våning (verkar det som) låter lite annorlunda och måste tas i beaktande tänker jag.
Du förstod helt rätt, vill försöka välja det smartaste och billigaste alternativet:) vill framför allt inte välja en lösning som eg är för ”stark/stor/överflödig” till huset här är lite ritningar på huset:)

• Ritning av ett hus med markeringar för olika rum och utomhusområden, inklusive kök, sovrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar av hus med öppet upp till nock i vardagsrum och loft ovanför sovrum och badrum, kompletterat med beskrivande text.
    Skapa konto
  • Ritning av ett modernt hus med brant tak och stort fönster, del av diskussion om kostnadseffektiva bygglösningar.
    Skapa konto
  • Ritning av ett enplanshus med sadeltak, två fönster och en dörr i träfärg.
    Skapa konto
  • Gilla
byggaresten
  • Laddar…
wow spännande projekt! tack för input! är så sugen på massugn! ni bygger två alltså? hur stort blir er hus? tror nämligen vårat kanske är för ”litet” för en sån cool en:) Har också gått i tankarna om att förbereda för golvvärme- vi tänker i hallen och badrummet- men koppla in i senare skede när vi har råd💸
Vi bygger lite större. Det är 100m2 undervåning, nästan lika mycket på övervåningen och 30m2 källare. Jag räknar med att behöva komplettera med vattenburen värme till delar av övervåningen och badrummet.
Jag tror inte att ert hus är för litet för en massugn. Om ni kör på en vattenmantlad så får ni ju dessutom varmvatten. Nackdelen med värmeväxlare i eldstaden är att det krävs el för att kunna elda, jag gillar tanken att man kan klara sig vid strömavbrott.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
TRJBerg
Hur tjocka är halmbaksväggarna?
Vilket håll på ritningarna är norr?

Roligt bygge, ovanligt.

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
nej inte i vårt fall (tror inte vi är något undantag) till bygglovet krävdes ritningar utförda av arkitekt (eller konstruktör) och en situationsplan men bygglovet ger mig inte lov att börja bygga, för det krävs ett startbesked- ett startbesked fås efter Tekniskt samråd som är ett möte med kommunens byggavdelning, som även handla bygglovet, då vi går igenom 14 tekniska punkter det är ganska omfattande (för en oerfaren) där krävs det av oss att vi tar beslut kring avlopp värme vatten el.. energiberäkningar... och en massa annat:) det är svårt, lärorikt och spännande🌻
Jag tänker att man på ritningarna behöver ta höjd för hur mycket plats t ex en värmepump behöver. Det kan ju påverka ganska mycket om badrummet precis uppfyller tillgänglighetskraven och sen visar det sig att man behöver ställa in en pryl till där. Då blir det kanske dyrt och krångligt att börja flytta väggar, göra nya ritningar och låta kommunen göra nya granskningar.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Vi bygger lite större. Det är 100m2 undervåning, nästan lika mycket på övervåningen och 30m2 källare. Jag räknar med att behöva komplettera med vattenburen värme till delar av övervåningen och badrummet.
Jag tror inte att ert hus är för litet för en massugn. Om ni kör på en vattenmantlad så får ni ju dessutom varmvatten. Nackdelen med värmeväxlare i eldstaden är att det krävs el för att kunna elda, jag gillar tanken att man kan klara sig vid strömavbrott.
spännande! ja precis gillar också tanken på att kunna klara sig utan elen vid behov:)

TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur tjocka är halmbaksväggarna?
Vilket håll på ritningarna är norr?

Roligt bygge, ovanligt.
Hej tack:) gaveln med det stora fönstret är mot norr:) halmbalarnas tjocklek är ca 45 sen tillkommer lera, luftspalt och fasad så landar nog omkring 55 kanske. har inte bestämt oss om vi efter luftspaltet sätter på en träfasad eller om vi lerputsar och målar med kalk :)

• Gilla
byggaresten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.