7 028 läst ·
123 svar
7k läst
123 svar
Värmesystem till halmbalshus?
Ska ju tänka på också att enda orsaken att ha vattenburen golvvärme istället för elslingor är om man tillverkar värmen på ett bättre sätt än elpatron. Med ett riktigt välisolerat hus så borde ju värmebehovet vara väldigt ringa, det kan ju knappast löna sig att lägga ett par hundratusen på värmepumpar/bergvärme eller liknande då. Man skulle snarare behöva gå igenom hur man bedömer förbrukningen framöver. Gör man inte gång på värme eller varmvatten i några större mängder så är ju direktverkande el väldigt billigt i investering och underhåll. Möjligen kombinerat med värmepump av enklare slag.soOofiasofia skrev:
En värmepump varar ju inte för evigt och investeringen ska ju betala sig under sin livslängd. Kostar den 15000 om året i kapital men sparar in 5000 i elförbrukning så är det ju en dålig affär.
Så det är väldigt svårt för någon att ge dig riktigt bra råd utan konkreta siffror på hur förbrukningen av framförallt varmvatten kommer se ut + hur välisolerat huset blir. Där kan man ju göra en beräkning på år-behovet av värme.
Sen det där med olika vent krav i permanent kontra fritidshus... Ska man bo permanent vill man väl ha bra luft i huset! Tycker du har gjort helt rätt i att kalla det permanent och göra det ordentligt istället för att göra en halvmesyr!
Tack för mycket bra input! Jag föreställer mig att behovet och förbrukningen är förhållandevis litet då vi är ett tvåmannahushåll, huset invändiga golvyta är 60 kvm och i sig själv mycket väl isolerat.Tomtom79 skrev:
Ska ju tänka på också att enda orsaken att ha vattenburen golvvärme istället för elslingor är om man tillverkar värmen på ett bättre sätt än elpatron. Med ett riktigt välisolerat hus så borde ju värmebehovet vara väldigt ringa, det kan ju knappast löna sig att lägga ett par hundratusen på värmepumpar/bergvärme eller liknande då. Man skulle snarare behöva gå igenom hur man bedömer förbrukningen framöver. Gör man inte gång på värme eller varmvatten i några större mängder så är ju direktverkande el väldigt billigt i investering och underhåll. Möjligen kombinerat med värmepump av enklare slag.
En värmepump varar ju inte för evigt och investeringen ska ju betala sig under sin livslängd. Kostar den 15000 om året i kapital men sparar in 5000 i elförbrukning så är det ju en dålig affär.
Så det är väldigt svårt för någon att ge dig riktigt bra råd utan konkreta siffror på hur förbrukningen av framförallt varmvatten kommer se ut + hur välisolerat huset blir. Där kan man ju göra en beräkning på år-behovet av värme.
Sen det där med olika vent krav i permanent kontra fritidshus... Ska man bo permanent vill man väl ha bra luft i huset! Tycker du har gjort helt rätt i att kalla det permanent och göra det ordentligt istället för att göra en halvmesyr!
Termisk ventilation är nog inte bästa valet. Läs på t.ex. Swegons hemsida.
Jag föreslår FTX.
Jag föreslår FTX.
Jag värmer vårt 165 kvm hus i sydvästra skåne med två luft-luft vp. Det går mycket bra. Jag hade först bara en, men med två kan jag dra ned på fläktarna och styra luftflödet riktigt bra. Jag tror du lätt klarar dig med en llvp. En bra kostar 20-25 tusen inkl installation.
Du måste dock ha något för att värma tappvattnet. En mindre varmvattenberedare räcker.
Men ventilationen måste ordnas som redan påpekats. En frånluftvärmepump kan lösa alla dessa tre saker, men den kostar rätt mycket. Jag vet inte heller hur väl den funkar med den sortens planlösning du vill ha.
Du måste dock ha något för att värma tappvattnet. En mindre varmvattenberedare räcker.
Men ventilationen måste ordnas som redan påpekats. En frånluftvärmepump kan lösa alla dessa tre saker, men den kostar rätt mycket. Jag vet inte heller hur väl den funkar med den sortens planlösning du vill ha.
En frånluftsvärmepump funkar väl med vilken planlösning som helst. Bara att dra kanaler till kök, tvätt dusch och WC, men den gör sig ju bäst med golvvärme. Dock är den ju inte så bra i så måtto att tilluft en inte värms upp utan dras in genom friskluftsventiler i de rum tilluft behövs.B baier skrev:Jag värmer vårt 165 kvm hus i sydvästra skåne med två luft-luft vp. Det går mycket bra. Jag hade först bara en, men med två kan jag dra ned på fläktarna och styra luftflödet riktigt bra. Jag tror du lätt klarar dig med en llvp. En bra kostar 20-25 tusen inkl installation.
HejsoOofiasofia skrev:
Hej alla erfarna byggare och kunniga innom värmesystem!
Ska bygga ett välisolerat halmbals hus med en innerareal på 60kvm + 20kvm loft. Huset har en öppen planlösning med 6 m i takhöjd i vardagsrum/kök. Liten budget har fått mig att tänka på en lösning som heter luft-luft-värmepump och kamin? kan det vara smart eller är det helt galet att inte lägga vattenburen golvvärme? Bygger i sydöstra skåne![]()
Håller på att färdigställa ett halmhus på cs 55 m2 + 25 m2 källare i Mälartrakten. I januari gick det åt totalt 400 kWh till 3 kylskåp, ventilation och värmeelement för att hålla 15 C. Källaren är inte speciellt bra isolerad än så länge. Jag har FTX ventilation med tilluft via markrör. Bygger ingen eldstad pga att skorstenen blir en för stor köldbrygga. Mer info finns på www.halmbacken.se.
En frånluftsvärmepump funkar väl med vilken planlösning som helst. Bara att dra kanaler till kök, tvätt dusch och WC, men den gör sig ju bäst med golvvärme. Dock är den ju inte så bra i så måtto att tilluft en inte värms upp utan dras in genom friskluftsventiler i de rum tilluft behövs.B baier skrev:Jag värmer vårt 165 kvm hus i sydvästra skåne med två luft-luft vp. Det går mycket bra. Jag hade först bara en, men med två kan jag dra ned på fläktarna och styra luftflödet riktigt bra. Jag tror du lätt klarar dig med en llvp. En bra kostar 20-25 tusen inkl installation.
Själva frånluftvärmepumpen är inte särskilt mycket dyrare än kostnaderna för luftvärmepump(ar), ventilationssystem och varmvattenberedare. Däremot behöver den ett vattenburet värmesystem att koppla till, men å andra sidan får man då ett mycket bättre system med jämn tyst temperatur i alla rum utan fläktar som blåser. Så för min del skulle jag aldrig bygga nytt och ha luftvärme som primär värmekälla även om det är lite billigare initialt.B baier skrev:
Mycket bra fråga, beror kanske på vilket system vi väljer. Har 7 hektar med en hel del virke så räknar med att ha ved ett par år framöverF fribygg skrev:
Ja precis, det heter ju tekniskt samråd. Det är 14 väldigt konkreta och tydliga punkter vi ska ha klara till dess- så som ventilation och värmesystem tillexempelyonna skrev:
Redigerat: