F fribygg skrev:
Gäller 0,35l/s och kvadratmeter även fritidshus?
Nej.

useless useless skrev:
Nej.
Då är det väl en möjlighet att kalla det fritidshus om man vill värma med l/l vp och vedkamin

F fribygg skrev:
Då är det väl en möjlighet att kalla det fritidshus om man vill värma med l/l vp och vedkamin
Fast nu var ju bygglovet klart redan. Sen är det inte säkert att man får bygga fritidshus på platsen.

useless useless skrev:
Fast nu var ju bygglovet klart redan. Sen är det inte säkert att man får bygga fritidshus på platsen.
Numer är det ju ingen skillnad på permanent och fritidshus såvitt jag vet

Jag skulle råda dig att kontakta någon som kan hus byggda av höbalar. Konventionella lösningar för ventilation, värme och dylikt är inte desamma när du har ett hus med 1 m tjocka väggar, golv och tak som är fuktreglerande osv. Tror det finns ganske få riktigt kunniga arkitekter och hantverkare i Europa som bemästrar den typen av byggnader (rent tekniskt).

Jag skulle nog våga mig på att gissa att kanske 0.01% av alla på det här forumet har byggt ett höbalshus. Och jag är tyvärr inte en av dom. Kanske kolla lite på alternativ.nu också.

Om du vill ha lite kontakter så skicka ett PM så kan jag skicka vidare det till min fru som kan en del om sånt här :)

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Numer är det ju ingen skillnad på permanent och fritidshus såvitt jag vet
Är det inte? Boverket gör stor skillnad även om Skatteverket inte gör det.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då är det nog ett fritidshus TS bygger om det inte har mekanisk ventilation och återvinning av värmen ur frånluften

useless useless skrev:
det finns en annan lång tråd med denna fråga, som jag ställde gällande just bygglovsansökan, när jag satt med den. det här lite en gråzoon. Kommunen säger- ska du bo i huset permanent så är det ju ett permanent boende och då krävs en viss standard. men jag får även bo i mitt fritidshus permanent.. ja du hör... men som sagt finns en tråd för denna diskussion..:)

• Gilla
byggaresten och 1 till
  • Laddar…
soOofiasofia soOofiasofia skrev:
det finns en annan lång tråd med denna fråga, som jag ställde gällande just bygglovsansökan, när jag satt med den. det här lite en gråzoon. Kommunen säger- ska du bo i huset permanent så är det ju ett permanent boende och då krävs en viss standard. men jag får även bo i mitt fritidshus permanent.. ja du hör... men som sagt finns en tråd för denna diskussion..:)
Har du sökt bygglov för fritidshus eller permanentboende?

Jag tycker inte det är något konstigt i att vilja bygga ett fritidshus som man kanske bosätter sig i permanent

• Gilla
soOofiasofia
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du sökt bygglov för fritidshus eller permanentboende?
jag ska bo i mitt hus permanent så jag har därför sökt och fått bygglov för en permanentbostad:)

jag ska bo i mitt hus permanent så jag har därför sökt och fått bygglov för en permanentbostad:)
Då ska du ju uppfylla kraven för permanent hus både vad gäller ventilation och energieffektivitet

Ok. Då kommer ett antal krav på luftkvalitet, ljusinsläpp, tillgänglighet, energihushållning, mm på köpet.
Ett tips är att ladda ner Boverkets byggregler och läsa igenom dom så du är förberedd inför samrådet.

• Gilla
soOofiasofia och 1 till
  • Laddar…
Om du inte har den redan så är detta en mycket bra bok. Visar på massor av olika konstruktionslösningar för hö hus.

• Boken "Straw Bale Building Redefined" ligger på ett träbord, med detaljer om hållbara byggtekniker och hög energieffektivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppslag i en bok som visar olika tekniker och lösningar för att bygga väggar med halmbalar; flera bilder och förklarande text.
    Skapa konto
  • Baksidan av boken "Straw Bale Building: Redefined" med text om energisnålt byggande av höhus och författarporträtt i hörnet.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
byggaresten och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker inte det är något konstigt i att vilja bygga ett fritidshus som man kanske bosätter sig i permanent
nej det tycker inte jag heller. men då det va lite oklart gällande framtida planer om verksamhet med gård osv. så gick vi för att bygga permanent:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.