7 030 läst ·
123 svar
7k läst
123 svar
Värmesystem till halmbalshus?
Hejsan, ja vi har bygglovet på plats redan och ska ta dessa beslut inför tekniskt samråd. Ja ventilation behöver vi- är inne på en termisk ventilation. Hmm kan man alltså göra varmvatten av frånluften? wow en ny värld det härF fribygg skrev:
Hej Yonna! Är ditt hus ett halmbalshus? Ja nä denna vinter alltså🥶... vi har tänkt oss att hålla oss borta från betongen i så stor utsträckning som möjligt och är inne på en grundlösning med cellglas..yonna skrev:
VIlken grund har TS tänkt sig?
Jag har gjuten platta med elslingor som - tyvärr - är för glest satta. En vinter som denna är definitivt inte rolig! Jag värmer med liten effektiv pelletskamin och det är utmärkt. Men golven blir svinkalla även här i södraste Skåne även om det bara gäller januari-februari. Jag kan inte tänka mig att stampat jordgolv blir varmare ...
Detta såvida det inte gäller fritidshus där tolerensen är högre.
Måste man inte reda ut de tekniska detaljerna innan man får bygglov?soOofiasofia skrev:
Har ett konventionellt litet hus med sten/ISOblock. Även om det bara gäller de korta vintermånaderna bör du checka hur golven görs. El i golvslingor kostar skjortan här i Skåne så kan man lösa det på annat sätt vore det toppen. Lyssna inte på experterna i detta fall utan kolla verkligen med någon som redan har erfarenhet av annan lösning.soOofiasofia skrev:
När jag byggde sa alla att detta inte är något problem i vårt milda klimat ...
ja nä det skulle absolut inte vara el i slingorna- vattenburen golvvärme iså fall.yonna skrev:
Har ett konventionellt litet hus med sten/ISOblock. Även om det bara gäller de korta vintermånaderna bör du checka hur golven görs. El i golvslingor kostar skjortan här i Skåne så kan man lösa det på annat sätt vore det toppen. Lyssna inte på experterna i detta fall utan kolla verkligen med någon som redan har erfarenhet av annan lösning.
När jag byggde sa alla att detta inte är något problem i vårt milda klimat ...
useless skrev:
Beror kanske på hur man ser det(?) Har ett bygglov men får inte börja bygga för än vi har genomgått tekniskt samråd. när detta är genomfört och de tekniska bitarna är på plats och godkända av kommunen får vi ett startbesked som betyder att det är grönt ljus att sätta spaden i markenuseless skrev:
Är det ett fritidshus eller permanentboende?soOofiasofia skrev:
Ni behöver uppnå normenlig ventilation, 0,35 l/s per kvadratmeter. Det går i praktiken bara med mekaniska fläktar. Sen kommer ni säkert behöva någon form av energiåtervinning ur ventilationsluften. Då behöver ni antingen FTX eller en frånluftsvärmepump.soOofiasofia skrev:
Gäller 0,35l/s och kvadratmeter även fritidshus?useless skrev: