Hej, fick ett felmeddelande på värmepumpen idag som lyder:
”Låg temperatur köldbärare ut, E21,T11”

totalt noll koll på detta men vad jag googlat mig till är att man kan testa rengöra partikelfiltret som sitter vid köldbärare. Vilket det inte ens satt något monterar..
Vet någon vad jag kan testa med nu? Någon inställning som kan vara fel eller vad kan det bero på?
Bott här tre vintrar och inte varit problem innan.
 
  • Felmeddelande på värmepumpens skärm: "Låg temperatur köldbärare ut E21, T11" med datum och tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla så det inte finns luft I köldbärarkretsen, att köldbärarpumpen går när den ska. Koll om det finns köldbärarvätska å till sist kolla om det inte finns något filter å om det är rent
 
V Vector skrev:
Kolla så det inte finns luft I köldbärarkretsen, att köldbärarpumpen går när den ska. Koll om det finns köldbärarvätska å till sist kolla om det inte finns något filter å om det är rent
Tack för svaret, men har tyvärr för dålig koll på detta för att veta hur man gör. Så tekniker kommer i början av veckan. Filtret är hittat och rengjort iallafall
 
En annan fråga, någon som vet varför det droppar vatten ur denna? Något det inte gjort innan
 
  • VVS-rör med isolering och ventiler, skyddat av papper, diskuterat på forumet på grund av droppande vatten enligt inlägg. Röd pil markerar rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kopparrör mot en vägg med fuktmärken på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
för att värmepumpen gör varmvatten, desto mer varmvatten ni förbrukar, desto mer droppar deet från den. Vatten växer när det blir varmare
 
DonPablo DonPablo skrev:
för att värmepumpen gör varmvatten, desto mer varmvatten ni förbrukar, desto mer droppar deet från den. Vatten växer när det blir varmare
Fast är det inte från kallvatten/påfyllningsventilen som ”läcker”? Har samma fenomen att det droppar från inkommande kallvatten och undrar om det går att åtgärda.
 
Röret kommer som DonPAblo skriver från övertrycksventilen på tapp-varmvatten.
Det beror lite på hur stort och "stumt" system man har, samt som han säger hur mycket temperaturen sjunker i beredaren när ni duschar om det droppar.
Droppar det mycket precis hela tiden så läcker det i övertrycksventilen.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Fast är det inte från kallvatten/påfyllningsventilen som ”läcker”? Har samma fenomen att det droppar från inkommande kallvatten och undrar om det går att åtgärda.
Det brukar väl sitta en backventil ut mot kalla sidan.
 
M MagHam skrev:
Det brukar väl sitta en backventil ut mot kalla sidan.
Det är nog som du skriver ovan, att min övertrycksventil läcker.
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Fast är det inte från kallvatten/påfyllningsventilen som ”läcker”? Har samma fenomen att det droppar från inkommande kallvatten och undrar om det går att åtgärda.
Jo jag tror det är det? För detta är ju röret jag fyller på vatten till systemet med. Med det vredet vid gröna pilen
 
  • Vattenrör med ventil markerad av grön pil för påfyllning av systemet i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.