Och ja hetgasväxlaren har högre chans att sättas igen då det är så hög temp där! Kanske därför bara Thermia kör med den!

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Finns givare för både temp och tryck mm men jag tänker på temp för vv. Är vv temp låg om du spolar i kran?
Ja det är inte varmt.

E Emanuel01 skrev:
Och ja hetgasväxlaren har högre chans att sättas igen då det är så hög temp där! Kanske därför bara Thermia kör med den!
Kan rengöring funka? Blir det bra resultat. Låter ju som den mindre kostsamma vägen.

Då pekar det mesta mot hetgasväxlaren. Så rengöring är första steg. Som jag skrev i början av tråden.

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
A Agustiflora skrev:
Kan rengöring funka? Blir det bra resultat. Låter ju som den mindre kostsamma vägen.
Om du går in i servicemenyn och går in på varmvatten så ser du hur varmt du har i botten på tanken.

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
4timmar kan va lagomt för att få rent. Om man får hål på stoppet.

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
Behövs ca 2h cirkulation med hög temp med rengöringsmedel. Har för mig att det är ca 45-65grader.

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Då pekar det mesta mot hetgasväxlaren. Så rengöring är första steg. Som jag skrev i början av tråden.
Till mitt försvar. Det tar en resa att förstå hur det fungerar då det är nytt för mig.

A Agustiflora skrev:
Till mitt försvar. Det tar en resa att förstå hur det fungerar då det är nytt för mig.
Det är inte många som vet, de flesta firmor byter växlare som är snordyrt.

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
Var jag som börja göra rent på min firma. Byggde en egen rigg då en färdig kosta 100000kr.
Byggde för ca 15000kr.

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Behövs ca 2h cirkulation med hög temp med rengöringsmedel. Har för mig att det är ca 45-65grader.
Kör man rengöring i utgående/värmeväxlat system? I värmepumpen system går väl ett medium och inte vatten eller? I värmeväxlaren tänker jag medium vxl vvatten, eller går vatten på båda sidor?
E Emanuel01 skrev:
Det är inte många som vet, de flesta firmor byter växlare som är snordyrt.

Redigerat:
Man kör genom hetgasväxlaren och kondensor växlaren där vattnet normalt flödar.

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
Det kommer att bli en rengöring. Jag hoppas att det kommer att lösa problemet som är nu.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Digital display som visar temperaturer på svenska, reflektion av en person och en kameralins.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har ju varmvatten men den har löst på hysteresen och därför står det 100 på integralen och det vill göra varmvatten (står 70) men eftersom den den har löst så stoppas kompressorn.Har du gjort rent smutsfiltret?

Redigerat:
V växelventil skrev:
[bild]
Du har ju varmvatten men den har löst på hysteresen och därför står det 100 på integralen och det vill göra varmvatten (står 70) men eftersom den den har löst så stoppas kompressorn.Har du gjort rent smutsfiltret?
Förklara lite vad det betyder, hysteres och integral.
Filter är inte rengjort då jag inte kände till vad som ska göras i underhåll. Tog över stället efter ett dödsbo för ett antal år sedan. Även om jag har haft rörmokare på besök under åren har ingen sagt vad som bör göras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.