11 600 läst ·
57 svar
12k läst
57 svar
Värmepump problem
Om du fortfarande HP-larm betyder det att din värmepump blir inte av med värmen och det har för det mesta och anledningen är att du har dålig cirkulation i systemet.Börja med att kolla då (om du har) termostaterna är fullt öppna och skicka in lite bilder på inställningarna.A Agustiflora skrev:
V växelventil skrev:
Jag har fått hjälp att testköra manuellt.E Emanuel01 skrev:
- Cirkulationspump som cirkulerar till jordvärmen funkar.
- Värmepump till systemet funkar.
- Brinepump funkar.
- HGW shunt, byter mellan varmvatten och värme, funkar.
- El-patronen värmer.
Tidsintervall inställt 20min.
När varmvatten värmer står framledning och returledning på lika temp.
Värms då upp snabbt till max på någon/några minuter och slår sedan av. Varmvatten temp ändras aldrig utan står hela tiden på 41*C.
Bild 1 Inställningar
Bild 2 När värmning varmvatten slår till
Bild 3 När värmning varmvatten slår av (ca 2,5 minuter senare)
Redigerat:
Har järn i vattnet.E Emanuel01 skrev:
Var i kontakt med Thermia per telefon, kundtjänst. Där trodde dom inte det berodde på vattnet.
Men med tanke på hur wc och duschblandaren sett ut efter en tid kan det i alla fall vara det. Brunslemmig sörja. Har bytt ut dessa båda tidigare.
Givarfel, ..är det den som känner trycket? Brukar den gå sönder?E Emanuel01 skrev:
Hetgasväxlaren skulle ju kunna ha beläggning i sig... Om jag förstått det rätt är det där som vattnet värms upp i något typ flänssystem där uppvärmt värmer element och varmvatten utan att blandas, eller? Då skulle det kunna vara att mitt järnhaltiga vatten kleggat igen där?