A Agustiflora skrev:
Tyvärr vet jag inte var han luftade.
Om du fortfarande HP-larm betyder det att din värmepump blir inte av med värmen och det har för det mesta och anledningen är att du har dålig cirkulation i systemet.Börja med att kolla då (om du har) termostaterna är fullt öppna och skicka in lite bilder på inställningarna.
 
  • Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
Om du har hetgasväxlaren och ventilen funkar måste det nästan vara den som är igensatt.
Du ska ju få lite vv även när du kör värme.
 
  • Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Om du har hetgasväxlaren och ventilen funkar måste det nästan vara den som är igensatt.
Du ska ju få lite vv även när du kör värme.
Varmvattnet varierar mellan 23-30 grader.
 
E Emanuel01 skrev:
Om du har hetgasväxlaren och ventilen funkar måste det nästan vara den som är igensatt.
Du ska ju få lite vv även när du kör värme.
E Emanuel01 skrev:
Har du testat hgw ventilen du kan köra den manuellt i service menyn.
HGW shunten funkar.
 
A Agustiflora skrev:
HGW shunten funkar.
Testa stäng av värmepumpen på arbetsbrytaren för du har skakfunktion på din cirkulationspump och den har 3 försök sedan stannar den och strömmen måste brytas.Fungerar inte cirkulationspumpen får du inget varmvatten.
 
A Agustiflora skrev:
HGW shunten funkar.
Om du ställer hgw shunten mot vv manuellt och kör, löser den då på hp?
 
V växelventil skrev:
Om du fortfarande HP-larm betyder det att din värmepump blir inte av med värmen och det har för det mesta och anledningen är att du har dålig cirkulation i systemet.Börja med att kolla då (om du har) termostaterna är fullt öppna och skicka in lite bilder på inställningarna.
E Emanuel01 skrev:
Har du testat hgw ventilen du kan köra den manuellt i service menyn.
Jag har fått hjälp att testköra manuellt.
- Cirkulationspump som cirkulerar till jordvärmen funkar.
- Värmepump till systemet funkar.
- Brinepump funkar.
- HGW shunt, byter mellan varmvatten och värme, funkar.
- El-patronen värmer.
Tidsintervall inställt 20min.
När varmvatten värmer står framledning och returledning på lika temp.
Värms då upp snabbt till max på någon/några minuter och slår sedan av. Varmvatten temp ändras aldrig utan står hela tiden på 41*C.

Bild 1 Inställningar
Bild 2 När värmning varmvatten slår till
Bild 3 När värmning varmvatten slår av (ca 2,5 minuter senare)
 
  • Digital display visar tekniska data, knappar för justering, huvudsakligen på svenska, smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display showing temperature readings in Celsius, reflections of a person's hand, and a magnifying glass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturinställningar och värden; reflektion av en hand i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Då borde hetgasväxlaren vara igensatt.
 
  • Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
Finns tre vägar att gå. Byta hetgasväxlaren som är absolut dyrast, rengöring eller ombyggnads kitt för att slippa den.
 
  • Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Testa stäng av värmepumpen på arbetsbrytaren för du har skakfunktion på din cirkulationspump och den har 3 försök sedan stannar den och strömmen måste brytas.Fungerar inte cirkulationspumpen får du inget varmvatten.
Cirkulationspumpen kan man känna att den surrar och vibrerar.
 
E Emanuel01 skrev:
Om du ställer hgw shunten mot vv manuellt och kör, löser den då på hp?
Löser inte på HP den stunden jag kollade manuellt (minuter). Micklade med pumpen ca 1-1,5 timme och under den tiden kom inget HP
 
Men då du har så dåligt med varmvatten och du säger att ventilen funkar så är det garanterat hetgasväxlaren om du inte har givarfel.
 
  • Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Då borde hetgasväxlaren vara igensatt.
Har järn i vattnet.
Var i kontakt med Thermia per telefon, kundtjänst. Där trodde dom inte det berodde på vattnet.
Men med tanke på hur wc och duschblandaren sett ut efter en tid kan det i alla fall vara det. Brunslemmig sörja. Har bytt ut dessa båda tidigare.
 
E Emanuel01 skrev:
Men då du har så dåligt med varmvatten och du säger att ventilen funkar så är det garanterat hetgasväxlaren om du inte har givarfel.
Givarfel, ..är det den som känner trycket? Brukar den gå sönder?
Hetgasväxlaren skulle ju kunna ha beläggning i sig... Om jag förstått det rätt är det där som vattnet värms upp i något typ flänssystem där uppvärmt värmer element och varmvatten utan att blandas, eller? Då skulle det kunna vara att mitt järnhaltiga vatten kleggat igen där?
 
Finns givare för både temp och tryck mm men jag tänker på temp för vv. Är vv temp låg om du spolar i kran?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.