1 047 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Problem med kyla, Nibe Värmepump
Jag har en Nibe Värmepump, VVM S320 inne och S2125-8 ute. Den producerar varmvatten och golvvärme. P g a solinstrålning blir golven väldigt varma sommartid och det gör att hela huset blir odrägligt varmt. Just nu är framledningen 31 C och returen 36 C. Men värmepumpen kan också producera kyla. Det är ganska enkelt att aktivera om det är "2 rörs", dvs kyla i befintliga rör i golvet. Det gäller bara att se upp så att det inte blir kondens i golvet. Jag har aktiverat kyla och satt lägsta framledningstemperatur till 22 C för att kyla golvet utan risk för kondens.
Problem. Pumpen stannar med larm om Kort drifttid på kompressor, felkod 237. Detta upprepas om jag återställer larmet.
Är det någon som är hemma på detta och som kan tipsa om hur parametrar ska ställas för att kylan ska fungera på ett bra sätt? Vår leverantör av pannan har aldrig jobbat med kyla och kan därför inte ge oss någon hjälp.
Problem. Pumpen stannar med larm om Kort drifttid på kompressor, felkod 237. Detta upprepas om jag återställer larmet.
Är det någon som är hemma på detta och som kan tipsa om hur parametrar ska ställas för att kylan ska fungera på ett bra sätt? Vår leverantör av pannan har aldrig jobbat med kyla och kan därför inte ge oss någon hjälp.
De är ett högt trycklarm. Detta kan bero på ett lågt flöde av vätska genom värmepumpens värmeväxlare, vilket orsakar överhettning.
Nej. För att köra kyla i befintliga rör i golvet ska det inte behövas tillbehör. Det är bara att aktivera kyla i utedelen (DIP-switch). Och sedan dyker menyerna upp i innedelen. Så långt funkade det. Och jag tror att golvet hann bli lite kallt innan larmet kom. Svårt att säga för det var inte supervarmt den dagen.V Vector skrev:
OK, jag trodde att pumpen gick kort tid för att golvet kyldes väldigt snabbt, och att pumpen då gick för kort tid. Undrar vad detta kan bero på då. Det är inga problem när jag stänger av kylan. Så här års blir det bara produktion av varmvatten och det fungerar utan problem. Kan det vara att någonting sker på annat sätt i kompressorn vid produktion av kyla jämfört med värme? Är det någon parameter som jag bör tänka på?T Timmermannen77 skrev:
Enligt installatörsmanualen så finns det inget mer att göra i utedelen.
Klicka här för att svara