gadeberg skrev:
Nu är spåren frästa, golvvärmen på plats med plåtar.
Det jag undrar nu är lite hur ni gjorde sen. Bör man limma eller dra fast plåtarna med några skruv så inte plåtarna lyfter sig om det kommer flytspackel under.
Har kollat runt lite och sett att endel skriver att spacklet äter upp plåtarna. Skulle det funka att lägga en vanlig geotex duk över allt? Även att det blir lite mera flytande för att plåten rör sig pga värmen och ligger det spackel direkt på så kan det spricka

Ja en såndär enkel fiberduk ska funka, sen armeringsnät på det.

Eller prima plåtarna enligt tillverkarens anvisning.

Hittade detta

"Då keramiska plattor ska monteras i våtrum (rum med
golvvbrunn) skall bjälkarnas c/c-avstånd vara högst 300
mm. Plåtarna skruvas fast i golvvärmespånskivan i ett
sicksackmönster, delning mellan skruvarna skall vara
150 mm, med början och slut vid plåthörnen. Plåten
skall skruvas på bägge sidorna om röret. Spånskivorna,
rören och plåtarna behandlas (primas) sedan med Ardex
8+9 eller likvärdigt. Därefter limmas dubbla formstabila
våtrumsskivor med Ardex S-48 eller likvärdigt. Limmet
skall appliceras med 8 mm fi xkam och skarvarna
förskjutas. Därefter kan klinkers och eventuellt tätskikt
monteras. Om rummet inte är ett våtrum kan våtrumsskivorna
bytas mot dubbla golvgipsskivor."

Så lägger jag på en primer eller fiber duk efter jag skruvat fast plåtarna är allt lugnt? Både primer och duk kanske?
Behövs armeringsnät om det är sådant där flytspackel med fiber i?

Redigerat:
Beror på vilket flytspackel du använder dig av. Jag använder weber och dom tillåter inte att man bara primar plåtarna,
men som någon skrivit tidigare så ska Mapei tydligen tillåta detta. Skit i skruva fast plåtarna, spika fast armeringsnätet istället.
Är det golvspån så ska du ha armeringsnät även fast det är fiber i.

Det är golvspån. Tilläggas kanske ska göras är att det är en hall detta gäller och ett badrum.
Lägga gips i hallen istället och skippa flytet där?
På toan kör jag nog både med primer och duk då för att vara helt säker. Och häftar dit en armeringsmatta.

Har du fräst spåren själv? om inte så kolla på tillverkarens hemsidan dom ska ha konstruktionslösningar

Har du gjort det själv så kan du göra som du vill, för då är det du som står för konstruktionen och ska bevisa att du har gjort på ett riktigt sätt vid ev. skada

Har fräst själv. Men vill ha ha reda på hur man gör en konstruktion som jag kan stå för

kan någon länka till en sida däe konstruktion med spårade skivor, plåtar, fiberduk och flytspackel finns?
jag hade gjort enl. anvisningen du skrev, med vanlig golv gips i torra utrymmen (hall och wc ) och med 8mm minerit vt i våtrum som man fall spacklar på

Hej igen!
De som skall flytspackla nu tycker det är helt onödigt med plåtar. De ställer bara till med problem.

Undrar om det blir bra detta...

/IL

F
inli12 skrev:
Hej igen!
De som skall flytspackla nu tycker det är helt onödigt med plåtar. De ställer bara till med problem.

Undrar om det blir bra detta...

/IL
Ligger slangen i djupa spår så blir antagligen värmeöverföringen dålig. Dom som skall flytspackla kanske i första hand fokuserar på flytspacklingen och inte tänker eller funderar på om du vill ha nån värmeöverföring eller inte? Jag är inte helt säker på att dom som vanligtvis flytspacklar har termisk kompetens nog för att göra den bedömningen?

Borde man inte kunna ha slangen nerfräst och sedan bara lägga en vanlig slät aluminiumplåt över den och sedan renoveringsgips + klinker(ej i våtrum såklart)? Har iofs inte jämfört några priser alls, bara en tanke på stört.

Drömhus2012 skrev:
Borde man inte kunna ha slangen nerfräst och sedan bara lägga en vanlig slät aluminiumplåt över den och sedan renoveringsgips + klinker(ej i våtrum såklart)? Har iofs inte jämfört några priser alls, bara en tanke på stört.
Det blir väldigt dålig värmeöverföring mellan slangen och plåten eftersom dom bara tangerar varandra. Avråder starkt från denna variant.

inli12 skrev:
Hej!
Har nu pratat med en bekant som arbetar med detta. Han trodde inte plåtar behövdes för värmens skull, men mest för att hålla fast slangen i spåren.

En ide' kunde vara att inte lägga plåtar överallt utan lägga kortare bitar med mellanrum.

Får fundera ett tag till...

/IL

Lite oroande att den bekanta som arbetar med detta inte vet eller fattar vad delarna han bygger med gör för något. Plåtarna sprider värmen. Utan plåtar blir värme källan smal och mycket effekt går förlorad.

fast flytspacklar du in slangen blir nog värmeöverföringen bra iaf

är själv väldigt skeptiskt till golvplåtar... Men det är min högst egna åsikt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.