Hej

Försöker bestämma om jag ska ha bufferttank till vattenburen golvvärme på ca 80kvm. Har hört så olika. Ska köpa en luft/vatten värmepump och i offerten fick jag med en bufferttank som kommer kosta 10.000kr inkl installation.
Det sägs att livslängden på värmepumpen blir längre. Vad säger ni andra forumvänner?

K kladde skrev:
Hej

Försöker bestämma om jag ska ha bufferttank till vattenburen golvvärme på ca 80kvm. Har hört så olika. Ska köpa en luft/vatten värmepump och i offerten fick jag med en bufferttank som kommer kosta 10.000kr inkl installation.
Det sägs att livslängden på värmepumpen blir längre. Vad säger ni andra forumvänner?
Aldrig fel med buffert på så litet gv utrymme, blir inte så många liter i systemet på golvvärme.

DonPablo DonPablo skrev:
Aldrig fel med buffert på så litet gv utrymme, blir inte så många liter i systemet på golvvärme.
Tack. Det blir ca 60liter för hela ytan och 100 liter bufferttank. Låter rimligt?

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Vad är det för pump?

Nu orkar jag inte gräva i specen, men är det en på/av eller varvtalsreglerad?

Generellt skulle jag säga att rank är bra och ju större desto bättre. Det ger t ex en chans att flytta effekttoppar i tid.

Det är en inverter, så det finns nog skäl att fundera över om en extra tank verkligen gör någon nytta.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Är det golvvärme ingjuten i betong/flytspackel så brukar det vara tillräckligt trögt utan extra vattenvolym.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Golvvärmen är frästa spånskivor på träreglar.
Hm så om det är inverter så behöver man ingen bufferttank?

Jag är också med på Ha En Tank tåget.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hade problem med 5-6 start/stopp per timme med gamla värmepumpen. Bytte 2009 och lade då till en volymtank, Efter det bytet har jag som mest loggat 19 starter per dygn. Har golvvärme i markplan , radiatorer i källare och garage.

Mitt råd , lägg till en volymtank på minst 100 liter. Ser ut att vara rövarpris på den tanken ? Min kostade 4000 plus moms 2009. En beggad varmvatten beredaretank funkar ju också.

Edit: Såg nu att den har inverter så då kanske det funkar bra utan tank.

Redigerat:
  • Gilla
FenixLord
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.