F
Använd plåtar för katten.

Vi har spårfräst EPS med plåtar och 20mm flytspackel i två badrum och i tvättstugan. I hallen har vi spårfräst EPS med två lager gips (golvgips + renoveringsgips) som vi limmade ihop med PL400.

Nu knullar ;) vi tyvärr inte i vare sig badrum, tvättstuga eller hall men dom är trevliga att gå på. Golven blir både varma- och kalla snabbt så dom är inte värmetröga.

Skulle inte fungera alls utan plåtarna, det blev en 30cm remsa precis vid dörren i tvättstugan utan plåtar och jävlar vilken skillnad det är trots att det är samma "kaka" med flytspackel. Har annars ca 5-8 cm mellan plåtarna

Redigerat:
T
JäntanJeanette skrev:
Nu kan jag inte stava heller, men det får man bjuda på.
Det finns annars en knapp som heter redigera så att du just kan redigera ditt inlägg istället för att göra ett nytt!

Edit: Nu redigerade jag mitt inlägg, glömde bara säga.

Knulla på!

J
tank77 skrev:
Det finns annars en knapp som heter redigera så att du just kan redigera ditt inlägg istället för att göra ett nytt!

Edit: Nu redigerade jag mitt inlägg, glömde bara säga.

Knulla på!
:wow: MEN, va bra!

F
Lysande, en månadslön på att dom 4-5 senaste inläggen kommer att bli redigerade.....

fsn skrev:
Lysande, en månadslön på att dom 4-5 senaste inläggen kommer att bli redigerade.....
:D Nu är ju detta inte USA, så svordomar och annan pöbelsvenska brukar godkännas.

Har faktiskt svårt att tänka mig att plåtar gör stor skillnad om man flyter in slangarna i flytspackel, hela kakan värms ju upp iaf.

Edit: fsn: PL400 rekommenderas inte när man ska limma ihop gips utan det ska vara lim anpassat för det, typ Ardex Ardurit S48,Casco/Schönox FS el liknande.

Redigerat:
Bezt skrev:
Har faktiskt svårt att tänka mig att plåtar gör stor skillnad om man flyter in slangarna i flytspackel, hela kakan värms ju upp iaf....
Jo, det stämmer. Det tar bara längre tid och det kanske inte är något problem överhuvudtaget. Jämför plåtytan som är kontakt med flytspacklet/betongen med ytan den nakna slangen har kontakt. Om vi bortser från längden har plåten 4-5 gånger så stor yta mot flytspacklet/betongen som 20 mm-slangen.

F
Bezt skrev:
Har faktiskt svårt att tänka mig att plåtar gör stor skillnad om man flyter in slangarna i flytspackel, hela kakan värms ju upp iaf.

Edit: fsn: PL400 rekommenderas inte när man ska limma ihop gips utan det ska vara lim anpassat för det, typ Ardex Ardurit S48,Casco/Schönox FS el liknande.
det gör stor, stor skillnad. Slangarna ligger i spår och det är antagligen nånstans mellan en halv och 1/4 omkrets som har kontakt med flytspackel. Ca 30mm för en dia.20. En plåt är runt 280mm bred.

Kom på att det inte var PL400. Limmade ihop gipsen med nån lösningsmedelbaserat billigt lim. Det var EPS skivorna som jag fixerade i betongen med nåt PLX00. Antagligen fel det med men det fungerar kanon.

Bezt skrev:
Den stora (eller lilla välj själv) skillnaden är att med plåtar behövs (för värmefördelningen) en tunnare kaka spackel.

fsn skrev:

Vi har spårfräst EPS med plåtar och 20mm flytspackel i två badrum och i tvättstugan. I hallen har vi spårfräst EPS med två lager gips (golvgips + renoveringsgips) som vi limmade ihop med PL400.

Skulle inte fungera alls utan plåtarna, det blev en 30cm remsa precis vid dörren i tvättstugan utan plåtar och jävlar vilken skillnad det är trots att det är samma "kaka" med flytspackel. Har annars ca 5-8 cm mellan plåtarna
Låter intessant det där som du gjorde i badrummet! Finns det ingen risk att värmerörelser i golvärmeplåtarna påverkar flyspacklet så det spricker? Vilken dimension på golvvärmeslangen? 16mm? Fäste du plåtarna något mer i EPS:en eller räckte det med spårfräsningen?

Mvh
Janne

F
Jannez69 skrev:
Låter intessant det där som du gjorde i badrummet! Finns det ingen risk att värmerörelser i golvärmeplåtarna påverkar flyspacklet så det spricker? Vilken dimension på golvvärmeslangen? 16mm? Fäste du plåtarna något mer i EPS:en eller räckte det med spårfräsningen?

Mvh
Janne
Badrummet är 30mm spårfräst EPS för 20mm slang med plåtar och 20-25mm nätad och fiberarmerat flytspackel. Kan inte tänka mig att det rör sig.

fsn skrev:
Badrummet är 30mm spårfräst EPS för 20mm slang med plåtar och 20-25mm nätad och fiberarmerat flytspackel. Kan inte tänka mig att det rör sig.
Okej! Hur tycker du EPS:en är att jobba med? Blandade du i en vanlig betong-tombola?

F
Jannez69 skrev:
Okej! Hur tycker du EPS:en är att jobba med? Blandade du i en vanlig betong-tombola?

Jag tyckte att 30mm spårfräst EPS (S200) sög. Den är spröd och det blir bara ca10mm kvar där den är spårfräst. Detta resulterade i att skivorna sprack när jar tryckte i slangen i plåten. Det är alltid lite spänningar och liv i golvvärmeslang så skivorna reste sig. Jag var därför tvungen att limma fast varje 30mm skiva i betongplattan. Använde billigaste möjliga lim som inte förstörde EPSn, limmet har ingen funktion efter att flytet är på. Med 16mm slang kan jag tänka mig att det funkar bättre. I resten av huset där jag inte flytspacklade använde jag 50mm EPS, den funkade bättre och sprack inte.

Jag blandade med en gammal 650W Makita med visp och en stor murarhink.

fsn skrev:

Nu knullar ;) vi tyvärr inte i vare sig badrum, tvättstuga eller hall men dom är trevliga att gå på. Golven blir både varma- och kalla snabbt så dom är inte värmetröga.

Word! Har sparat på plåtar i öppningen mellan två rum och jag ångrar det varje gång jag sätter foten där när det är halvkallt ute för då är det kallt golv där och varmt överallt i övrigt. Grymt irriterande. Nästa gång blir det MAX med plåtar överallt!

Mvh Rob

Nu är spåren frästa, golvvärmen på plats med plåtar.
Det jag undrar nu är lite hur ni gjorde sen. Bör man limma eller dra fast plåtarna med några skruv så inte plåtarna lyfter sig om det kommer flytspackel under.
Har kollat runt lite och sett att endel skriver att spacklet äter upp plåtarna. Skulle det funka att lägga en vanlig geotex duk över allt? Även att det blir lite mera flytande för att plåten rör sig pga värmen och ligger det spackel direkt på så kan det spricka

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.