Hej!
Bygger nytt badrum med vattenburen golvvärme. 22mm spårade spånskivor och 16mm slang, flytspackel+klinker.

Frågan är om man behöver lägga dessa aluminiumplåtar om man flytspacklar direkt på spånskivan?

Leder inte flytspacklet värme bra? Kan man flytspackla direkt på spånskivan? ev. primer?

/IL

Varför lägger Du inte slangen i flytspacklet om Du ända ska spackla? då slipper Du både värmeplåtar och funderingar om det behövs :)
Primer är nödvändigt, det använder man i princip alltid när man flytspacklar för att öka vidhäftningen.

Jag tror att kombinationen spårade skivor och flytspackel utan plåtar ger för liten anliggningsyta mellan spackel och rör. Skall du skippa plåtqrna så tror jag att rören skall ligga upp på skivan helt inbäddade i spackel, vilket ger 16mm mera bygghöjd och spackel.

Jag gjorde så i vårat badrum att jag körde med spårade skivor och plåt, som skruvades och limmades (PL400) mot spånet, med massor med skruv. Sedan fick jag tipps från Mapei (körde med deras spackel) att man skulle ha en speciell primer för att isolera aluminiumplåten från spacklet rent kemiskt. Kommer inte ihåg namnet, men det kan vara primer F (den vanliga heter primer G).

Hej!
Har nu pratat med en bekant som arbetar med detta. Han trodde inte plåtar behövdes för värmens skull, men mest för att hålla fast slangen i spåren.

En ide' kunde vara att inte lägga plåtar överallt utan lägga kortare bitar med mellanrum.

Får fundera ett tag till...

/IL

Plåtarna sprider väl värmen? jag har på 90-talet lagt slang i spårade spånskivor och då fanns inga plåtar till dom men slangen låg bra ändå.

På mitt golv bestående av golvspån, upp-och-nedvända plåtar med 20mm slang, 30-35 mm finbetong och klinkers gjorde det en klar skillnad. Jag har nämligen två fläckar som är utan plåtar och den hittar man snabbt med hjälp av bara fötter. :D
Det är framför allt snabbheten som är skillnaden. Om du skippar plåt (som är normalt) kommer golvet att blir trögare, men efter hand kommer golvet att värmas till jämn temeperatur i och med att att värmen sprids i materialet. Med plåtens hjälp avsetts värmen snabbare på en större yta, d.v.s hela ytan som gränsar mot undergolvet.

Intressant, det finns som vanligt inga enkla svar inom den här byggbranchen :D

/IL

inli12 skrev:
Intressant, det finns som vanligt inga enkla svar inom den här byggbranchen :D

/IL
Nä de blir mycke learning by doing när man hempular :P

Ring återförsäljare eller kunnig yrkespersonal inom området. kan bli dyrt och mycket tråkigt om det blir fel. :)

Jag har i mitt kök lagt golvvärme på glespanel med plåtar och sen 2 lager gips som är limmade med special lim och sen klinkers på det, det golvet är oerhört mycket trögare och behöver mer effekt än det golv som jag har i badrummet där slangen är ingjuten i flytspacklet utan värmeplåtar.
Tycker det känns som en risk med plåtar i flytspackel, vet aldrig hur det reagerar riktigt.

Jag kommer de närmaste veckorna lägga slingor i spånade skivor och med plåtar. Sen ett lager flystackel på detta för att bygga fall. Varför skulle man inte lägga plåtar om det är det är det försäljarna rekommenderar om man köper vattenburen slinga och spårade skivor från samma återförsäljare? Ekonomiska skäl? Har inte fakturan framför mig just nu men plåtarna var inte särskilt dyra. Sen måste man ju vara noga med rätt primer på detta innan flytspackling. Går man till färghandeln och köper så räknar jag med att de vet vad man ska ha för primer på plåt och spån.

Med AL-plåtar så sprids värmen mkt bättre än utan. Det är tom med några system möjligt att lägga klinkers direkt mot plåt. Snabbhet, värmespridning, bygghöjd, allt blir bättre med plåtar. De kostar dessutom inte speciellt mkt heller.
Om man som Bezt skrev lagt 2 lager gips ovanpå så blir det naturligtvis trögt. Utan plåt så hade det knappast funkat alls. Gips isolerar väldigt bra, > 5 ggr bättre än betong. Dessutom så måste man säkerställa att det blir ordentlig kontakt mellan plåt o gips. Med skruvade plåtar så är det nog risk för att plåten inte är 100% plan och då blir värmeöverföring kraftigt försämrad (luft är också en mkt bra isolator.
Om du ska sänka slangen i spår så bör (måste) du använda plåtar. Annars ska slangen ligga ovanpå och gjutas in i spacklet så man får ordentlig kontakt runt hela slangen, men då blir det bygghöjd istället. De brukar föreskriva relativ stor höjd på spackel ovan slang (30 mm??) för att värmen ska spridas någorlunda jämn till golvytan.
Jag skulla definitivt använt spårade skivor, limmade plåtar, primer, flytspackel i nämnd ordning. Låg bygghöjd, mkt bra värmespridning samt relativt snabbt system.

J
Vi har plåtar, det ska som sagt sprida värmen mycket bra. Det ska bli skönt att kunna rulla runt i badrumet och ha sex utan att man rullar på en kall fläck.

J
Nu kan jag inte stava heller, men det får man bjuda på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.