Skall bygga innerväggar med isolering i ett kallgarage. Ev. framtida varmgarage.
Kommer ovaxad OSB suga i sig fukt?
Skall också måla vitt. Har målat på vaxad OSB inomhus, gick inte bra.
En del handlare anger inte ens om skivorna är vaxade.

Jag har haft vanlig osb på väggarna i ett förråd som inte är uppvärmt i många år nu, ser inga problem med skivorna.

Osb är utmärkt som förstärkningsskiva men du ska förstås ha gips som ytskikt.

• Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Varför gips?
Jag vill bara ha vita ljusa väggar.

Brandskydd

• Gilla
Coolman
  • Laddar…
U UV5 skrev:
Skall bygga innerväggar med isolering i ett kallgarage. Ev. framtida varmgarage.
Kommer ovaxad OSB suga i sig fukt?
Skall också måla vitt. Har målat på vaxad OSB inomhus, gick inte bra.
En del handlare anger inte ens om skivorna är vaxade.
OSB har alltid vax i sig. Det är en del av tillverkningsprocessen. Det har ingenting med att ytan skulle vara vaxad eller inte. Cirka 5% i skivan är annat än trämaterial. Minns jag inte fel är det runt 1% vax.
Om färgen fäster eller inte beror i hög grad på om den kan bilda ett skikt som både greppar i porer och håller ihop sig självt. Rollad latex kan nog funka. Linoljefärg lär inte funka bra alls och slamfärg spolas bort vid första regnet (har testat själv)
Varför inte sätta fibercement direkt, så får du en hållbar yts som klarar brand, är fuktsäker och kan målas.

• Gilla
Coolman och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
F fribygg skrev:
Brandskydd
Det är i princip samma brandklassning på osb och gips. genombränningstiden är närapå samma

Det där motsäger allt jag hört om gips och hur en brandvägg byggs upp. Du har möjligtvis ingen källa eller annat som du kan visa att ditt påstående stämmer?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det är i princip samma brandklassning på osb och gips. genombränningstiden är närapå samma
Har träguiden.se fel när de skriver att gips är i klass B och trä baserade skivor i klass D?

U UV5 skrev:
Varför gips?
För att målad osb är fult.

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
U UV5 skrev:
Vore det då inte lämpligt att sätta upp vita ljusa skivor?
Skulle tro att Cembrit har nån lämplig produkt om du inte önskar gips.

Cheesen
F fribygg skrev:
Har träguiden.se fel när de skriver att gips är i klass B och trä baserade skivor i klass D?
Brand klassning är baserad på tiden det tar för genom bränning och det är nära nog samma tid

Cheesen Cheesen skrev:
Brand klassning är baserad på tiden det tar för genom bränning och det är nära nog samma tid
Men brandklassningen är bättre på gips

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.