Alfredo Alfredo skrev:
Nu har jag inte gett dem min mailadress via den aktuella länken men de har haft den sedan tidigare i åtminstone tio år så jag antar problemen börjar snart.
10 år. Då har de kanske sålt den. innan GDPR trädde i kraft var det vanligt att företag och organisationer sålde email adresser mellan varandra. Har du kanske fått något email från någon organisation eller företag du inte haft kontakt med under dessa 10 år?

B Bruzze skrev:
Har du kanske fått något email från någon organisation eller företag du inte haft kontakt med under dessa 10 år?
Min mejladress är ganska publik och jag får mail från alla möjliga och omöjliga håll. Tvivlar starkt på att det faktum att Riksförbundet M Sverige har den gör någon som helst märkbar skillnad på mängden mail jag får.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bruzze skrev:
Kan du specificera vad som kostar per mil ? Ok, däckslitage, service, värdeminskning.
Vem frågar du?
Om bilen har ett värde, vilket är det normala, så har man en kapitalkostnad. Det kan vara lånekostnad eller alternativt utebliven avkastning på kapitalet. Skatt, försäkring, parkering, tvätt, reparationer, självrisker osv kostar. Vissa saker är regelbundna planerbara andra oförutsägbara. När man lägger i hop alla kostnader man har för en bil inser man att det är ganska mycket.
Jämfört med totalkostnaden är drivmedel/el är en mycket liten del. Speciellt för en ny bil.
B Bruzze skrev:
Själva sparar vi någonstans mellan 12000 - 15000 kr i bränslekostnad enbart på att köra på el från solceller. Då pratar jag om laddhybrid. Då har jag inte räknat med vad avkastningen ger per kWh i form av överföringsavgift, elskatt, elkostnad + moms vi slipper betala för elen som går in i bilen.
Sparar? Vad jämför man med? Bränsle? Laddning på publik laddstation?

Man kan se det på lite lika sätt. Har man skaffat sin solcellsanläggning helt eller delvis för att kunna ladda bilen måste inköps och installationskostnaden läggas till övriga kostnader för bilägandet. Då sparar man inget alls utan solcellsanläggningen är endast en kostnad.

En kalkylerad kostnad för bilägandet. Något man betalar i förskott. Vilket ökar kapitalkostnaden, dvs lånekostnad eller alternativt utebliven avkastning på kapitalet. Fram till den dag solcellsanläggningen har genererat så stora inkomster att den har betalat sig själv är det en ren kostnad

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
O O skrev:
Har man skaffat sin solcellsanläggning helt eller delvis för att kunna ladda bilen måste inköps och installationskostnaden läggas till övriga kostnader för bilägandet. Då sparar man inget alls utan solcellsanläggningen är endast en kostnad.
Nej. Att en investering möjliggör en besparing innebär inte att besparingen inte finns. Samma logik skulle innebära att en värmepump inte sparar energi eftersom värmepumpen kostade pengar att installera. Investeringskostnaden ska räknas in när man beräknar lönsamheten, men den tar inte bort den löpande besparingen. Solcellsanläggningen är en tillgång som producerar el och har ett ekonomiskt värde, inte enbart en kostnad.

O O skrev:
En kalkylerad kostnad för bilägandet. Något man betalar i förskott. Vilket ökar kapitalkostnaden, dvs lånekostnad eller alternativt utebliven avkastning på kapitalet. Fram till den dag solcellsanläggningen har genererat så stora inkomster att den har betalat sig själv är det en ren kostnad
Nej. Att investeringen ännu inte är återbetald betyder inte att den är en ren kostnad. Från första dagen producerar anläggningen ett ekonomiskt värde genom lägre elkostnader och eventuella intäkter från såld el. Kapitalkostnaden och alternativkostnaden ska absolut räknas med i en lönsamhetskalkyl, men de förändrar inte att anläggningen samtidigt genererar ett löpande kassaflöde. Det är därför man räknar återbetalningstid och avkastning, inte bara kostnad.

Skillnaden är att om du finansierar bilens bränsle genom att sälja av aktier minskar kapitalet som fortsätter ge avkastning. Du urholkar alltså investeringen över tid. Solceller producerar däremot ny energi varje dag utan att kapitalet "förbrukas". När anläggningen är återbetald fortsätter den leverera besparingar i många år utan att du behöver sälja av tillgången.

För den lilla risk, finns det ingen annan investering som kan betala så många mil jag kör för så liten investering, år efter år samt garantera lägsta elpris för hela min elkonsumtion.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
O O skrev:
Vem frågar du?
Om bilen har ett värde, vilket är det normala, så har man en kapitalkostnad. Det kan vara lånekostnad eller alternativt utebliven avkastning på kapitalet. Skatt, försäkring, parkering, tvätt, reparationer, självrisker osv kostar. Vissa saker är regelbundna planerbara andra oförutsägbara. När man lägger i hop alla kostnader man har för en bil inser man att det är ganska mycket.
Jämfört med totalkostnaden är drivmedel/el är en mycket liten del. Speciellt för en ny bil.

Sparar? Vad jämför man med? Bränsle? Laddning på publik laddstation?

Man kan se det på lite lika sätt. Har man skaffat sin solcellsanläggning helt eller delvis för att kunna ladda bilen måste inköps och installationskostnaden läggas till övriga kostnader för bilägandet. Då sparar man inget alls utan solcellsanläggningen är endast en kostnad.

Jösses.

Vi pratade om bränslekostnaden.

Om jag slipper köpa bensin för t.ex 13000 och istället tankar bilen med solcellerna jag har på taket betyder det spara. Eller om du hellre vill kalla det, avkastning. Skit samma. Anläggningen betalar sej snabbt med elbil, eller laddhybrid.
Därtill kommer överföringsavgiften jag slipper betala. Jag slipper betala e-skatten. Jag slipper betala elkostnaden. Och allt detta plus moms. Det blir många kronor per kwh som hamnar på avkastningskontot.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bruzze skrev:
Vi pratade om bränslekostnaden.
Nej det som inledde denna diskussion var att du skrev:
:
B Bruzze skrev:
Vad hade de milen kostat om du hade haft en bensinbil kan man undra ? Snacka om avkastning tack vare solcellerna 👍
Det är alltså milkostnaden jag pratat om hela tiden. Inte den lilla del av detta som är bränslekostnader.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det som inledde denna diskussion var att du skrev:
:
Det är alltså milkostnaden jag pratat om hela tiden. Inte den lilla del av detta som är bränslekostnader.
Nä, det är bränslekostnaden jag menar. Sedan vad du menar får du kasta på någon annan. Bränslekostnaden kan hållas nere med solceller är vad jag försöker få fram.

P.S. Jag har inte glömt att du la en kabel i min reaktor 😂😂😂

B Bruzze skrev:
Nä, det är bränslekostnaden jag menar.
OK. Det var inte lätt att förstå när du skrev "Vad hade de milen kostat". Givetvis trodde jag du syftade på en milkostnad och inte den relativt låga delkomponenten bränslekostnad.

Men att bränslekostnaden var låg, det håller jag med om, om du nu verkligen beräknar den korrekt. 😉

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Vem frågar du? Frågar du mig gav jag nyss en länk till en bilkostnadskalkyl där man kan räkna ut kostnaden utifrån de förutsättningar som är aktuella.

Någon "generell specifikation" kan jag givetvis inte ge då det är väldigt många olika faktorer som kan variera.
Drivmedel är en sak, service en annan, efter fyra år med Tesla kan jag ju konstatera att jag sparat ca 4*8,500kr i service också, 6,000mil, detta plus i princip noll för drivmedel är den omedelbara besparingen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
B Bruzze skrev:
Kan du specificera vad som kostar per mil ?
Ok, däckslitage, service, värdeminskning. Själva sparar vi någonstans mellan 12000 - 15000 kr i bränslekostnad enbart på att köra på el från solceller. Då pratar jag om laddhybrid. Då har jag inte räknat med vad avkastningen ger per kWh i form av överföringsavgift, elskatt, elkostnad + moms vi slipper betala för elen som går in i bilen.
Nu har bensinpriset gått ner 5 månader från 1 juli, men sedan vet vi inte om det är uppe i 30 kr litern. Passa på att tanka 😊
Du glömde; röst rätt i valet.

TRJBerg
D djac skrev:
Drivmedel är en sak, service en annan, efter fyra år med Tesla kan jag ju konstatera att jag sparat ca 4*8,500kr i service också, 6,000mil, detta plus i princip noll för drivmedel är den omedelbara besparingen.
Så du behöver inte göra någon service på en Tesla? Ganska unikt, har aldrig hört talas om en bil som inte behöver service.

• Haha
Peter787
  • Laddar…
Sittställning
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så du behöver inte göra någon service på en Tesla? Ganska unikt, har aldrig hört talas om en bil som inte behöver service.
"Behöver" finns inget krav från tillverkaren. Dvs man gör det vid behov istället för påtvingat varje år för minimum 5k.

• Gilla
djac
  • Laddar…
F
P Peter787 skrev:
Du glömde; röst rätt i valet.
Att rösta rätt har man i ryggmärgen…

TRJBerg
Sittställning Sittställning skrev:
"Behöver" finns inget krav från tillverkaren. Dvs man gör det vid behov istället för påtvingat varje år för minimum 5k.
Service brukar vara kopplat till garanti och i vissa fall till försäkringen.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Service brukar vara kopplat till garanti och i vissa fall till försäkringen.
Om du kör en elbil slipper du de flesta traditionella servicepunkterna som oljebyten, tändstift, kamrem, avgassystem osv. Den ”service” det främst handlar om består av säkerhetskontroller, bromsar, däck, filter och vätskor, vilket gör att den blir både enklare och billigare än för en bensinbil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.