457 582 läst ·
5 859 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Kostnaderna varierar beroende på vem det handlar om. För den som kan ladda hemma så kan kostnad för att ladda ligga på några ören per kWh, och vissa har t om negativt pris. Välj rätt bil och försäkringsbolag så blir försäkringen låg. Service kostar just ingenting.Alfredo skrev:
Med en något år äldre bensinbil av jämförbar storlek hade antagligen milkostnaden varit ungefär likvärdig. Värdeminskning är normalt den dominerande kostnadsposten.
Här kan den intresserade själv jämföra olika bilmodeller.
[länk]
Man lurar lätt sig själv om man tror att priset på drivmedel är den väsentliga faktorn för milkostnaden.
Jag bytte nyss min 5 år gamla elbil som gått 8 000 mil, mot en ny. Värdeminskning 140 000. Det är på samma nivå som när jag körde diesel.
Kan du specificera vad som kostar per mil ?
Ok, däckslitage, service, värdeminskning. Själva sparar vi någonstans mellan 12000 - 15000 kr i bränslekostnad enbart på att köra på el från solceller. Då pratar jag om laddhybrid. Då har jag inte räknat med vad avkastningen ger per kWh i form av överföringsavgift, elskatt, elkostnad + moms vi slipper betala för elen som går in i bilen.
Nu har bensinpriset gått ner 5 månader från 1 juli, men sedan vet vi inte om det är uppe i 30 kr litern. Passa på att tanka 😊
Ok, däckslitage, service, värdeminskning. Själva sparar vi någonstans mellan 12000 - 15000 kr i bränslekostnad enbart på att köra på el från solceller. Då pratar jag om laddhybrid. Då har jag inte räknat med vad avkastningen ger per kWh i form av överföringsavgift, elskatt, elkostnad + moms vi slipper betala för elen som går in i bilen.
Nu har bensinpriset gått ner 5 månader från 1 juli, men sedan vet vi inte om det är uppe i 30 kr litern. Passa på att tanka 😊
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Jo, indirekt så gör det nog det. Något som slog mig när jag själv köpte elbil, och som jag inte insett eller fått förklarat innan, var att iom att elmotorn har full dragkraft från noll varvtal, så betyder det att man med full kontroll kan köra precis hur långsamt som helst.Alfredo skrev:
Det är lika bekvämt och enkelt att köra 2 km/h som 22 km/h, eller 122 km/h.
Så är det ju rakt inte med en manuellt växlad bil, och inte egentligen med en automatväxlad heller.
Så kö-körning fungerar tom med farthållaren på, bilen följer snällt på inställt avstånd bilen framför oavsett hastighet hela vägen till stopp, och upp i (kryp)fart när det rör på sig igen. Oavsett om man står i upp- eller ned-försbacke.
Så jag har inte sjösatt någon båt med elbil men kan tänka mig att detta gör hela manövern betydligt bekvämare och enklare.
👍Det är lätt gjort om man tankar/laddar borta och tydligt ser denna kostnad varje gång.Alfredo skrev:
Men hur man än räknar så är inköpspriset mer eller mindre bortkastade pengar. Till slut är bilen värd 0kr oavsett vad man betalt. Självklart kan man sälja innan värdet är 0kr. Men till slut är det någon som har bilen och konstaterar att den är värdelös. Då är pengarna man betalt borta. Ju mer man betalar för sin bil ju mer dominerar värdeminskningen.
Köper man t.ex. en gammal Saab eller Volvo för 15-20000kr och sköter den som man skall med service och reparationer kan man lugnt räkna med att sälja den för samma belopp eller troligare ett högre belopp. Vad E85, BF95 eller diesel kostar är i ett sådant fall kanske den dominerande kostnaden. Men det är egentligen bara en konsekvens av att övriga kostnader är väldigt låga. Väljer man en bil som man kör på HV100 eller E85 är dessutom antagligen den totala klimatpåverkan mindre än om man köper en nytillverkad elbil.
Därmed inte sagt att det är något principiellt fel att välja elbil. Men privatekonomiskt och klimatmässigt finns det ofta bättre alternativ.
Absolut kan milkostnaden för en bil variera rätt rejält beroende på en massa olika faktorer. Min poäng är att kostnaden för drivmedlet är en relativt liten del av den totala milkostnaden för de flesta. Här tror jag att många lurar sig själva en del.lilytwig skrev:
Vem frågar du? Frågar du mig gav jag nyss en länk till en bilkostnadskalkyl där man kan räkna ut kostnaden utifrån de förutsättningar som är aktuella.B Bruzze skrev:
Någon "generell specifikation" kan jag givetvis inte ge då det är väldigt många olika faktorer som kan variera.
Absolut, men nyanserna är ofta fler.Alfredo skrev:
Det är ganska uppenbart när du tänker på det. Kontrollen du får med elmotor är extremt grym.Alfredo skrev:
Motorn behöver inte varva upp, inga dragläge på samma sätt utan det är direkt 100% kontroll.
Testa kör en tung båt så får du se 💪
Exakt så är det! mm precision är det. Otroligt smidigt.lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, indirekt så gör det nog det. Något som slog mig när jag själv köpte elbil, och som jag inte insett eller fått förklarat innan, var att iom att elmotorn har full dragkraft från noll varvtal, så betyder det att man med full kontroll kan köra precis hur långsamt som helst.
Det är lika bekvämt och enkelt att köra 2 km/h som 22 km/h, eller 122 km/h.
Så är det ju rakt inte med en manuellt växlad bil, och inte egentligen med en automatväxlad heller.
Så kö-körning fungerar tom med farthållaren på, bilen följer snällt på inställt avstånd bilen framför oavsett hastighet hela vägen till stopp, och upp i (kryp)fart när det rör på sig igen. Oavsett om man står i upp- eller ned-försbacke.
Så jag har inte sjösatt någon båt med elbil men kan tänka mig att detta gör hela manövern betydligt bekvämare och enklare.
Det finns andra liknande tjänster om du inte gillar mitt förslag.B Bruzze skrev:
De mail "Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter" eventuellt skickar mig lär vara i nivå med den berömda fisen jämfört med alla annan spam jag får...B Bruzze skrev:
Har du aldrig skaffat internationellt körkort? Riksförbundet M Sverige är en av de organisationer som "tillverkar" sådana.
Nyfiken på vad den varningen kommer ifrån? Något webbläsartillägg?lilytwig skrev:
Oavsett hur pålitlig organisationen verkar vara så är det din email adress de vill komma åt.Alfredo skrev:
Det finns andra liknande tjänster om du inte gillar mitt förslag.
De mail "Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter" eventuellt skickar mig lär vara i nivå med den berömda fisen jämfört med alla annan spam jag får...
Har du aldrig skaffat internationellt körkort? Riksförbundet M Sverige är en av de organisationer som "tillverkar" sådana.
Nyfiken på vad den varningen kommer ifrån? Något webbläsartillägg?