460 681 läst ·
5 886 svar
461k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Eftersom en Teslas värde är nära noll efter 10 år eller något, finns ju ingen anledning att serva eländet.D djac skrev:
Nu kör jag en 2018 års Toyota (köper alltid några år beg Toyotas) men mina servicar består av det du gör för din elbil plus oljebyte. Så inte stor skillnad. Övriga saker sker typ vart 5:e år.B Bruzze skrev:
Finns ingen intervall.TRJBerg skrev:
Vad är priset per år ?TRJBerg skrev:
Naturligtvis finns besparingen. Det har ingen ifrågasatt. Det är kostnaden som ger besparingen. @Bruzze frågade om vad som kostar. Det svarade jag på. Om besparingen motiverar kostnaden var inte frågan.Sittställning skrev:
Nej. Att en investering möjliggör en besparing innebär inte att besparingen inte finns. Samma logik skulle innebära att en värmepump inte sparar energi eftersom värmepumpen kostade pengar att installera. Investeringskostnaden ska räknas in när man beräknar lönsamheten, men den tar inte bort den löpande besparingen.
Jo. Det kostar att köpa en solcellsanläggning. Om den har lönat sig eller inte ändrar inte den saken. Och frågan som ställdes gällde som sagt bara kostnader.Sittställning skrev:
Naturligtvis. Men frågan som ställdes gällde som sagt bara kostnader.Sittställning skrev:
Från första dagen producerar anläggningen ett ekonomiskt värde genom lägre elkostnader och eventuella intäkter från såld el. Kapitalkostnaden och alternativkostnaden ska absolut räknas med i en lönsamhetskalkyl, men de förändrar inte att anläggningen samtidigt genererar ett löpande kassaflöde. Det är därför man räknar återbetalningstid och avkastning, inte bara kostnad.
Huruvida en solcellsanläggning hinner betala sig själv (=hela sin kostnad) inom sin livslängd är inget man vet. Vad man däremot vet är att en dag är kapitalet förbrukat och anläggningen är värdelös. Elpriset tenderar att vara som lägst just när solcellerna kan producera el och högst när de inte ger något. Så att man får kontinuerliga besparingar är osäkert. Men det är lite OT.Sittställning skrev:
Tesla har vad jag förstått inga fasta obligatoriska servicetillfällen. Det finns naturligtvis en tanke bakom det. I princip överlåter man till bilägaren att sköta/missköta sin egen bil som man vill. Om jag förstått saken rätt.TRJBerg skrev:
Sköter man om sin bil fungerar det naturligtvis. Besiktningsresultaten i Sverige, Tyskland och Danmark visar att Tesla ligger i topp vad gäller anmärkningar. Så alla gör nog inte vad de borde göra.
Att kalkylera med 0kr i servicekostnad under bilens livslängd blir då fel. Man får tänka lite själv.
Egentligen tycker jag inte ens däck skall räknas in i "service". Så, ja skillnaden är väldigt stor i omfattning och kostnad om man jämför med en bränslebil.B Bruzze skrev: