K Kalbygge skrev:
Liten batterimängd gör också nytta men då proportionellt mindre.
Jag har haft egen el dygnet runt i cirka en månad nu och hade jag haft mer batterier så hade jag kunna köpt el när den är billigare på vintern så många kan hålla kostnaderna nere bara med batterier.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Har du 25A säkring klarar den inte mer än ca 17 kW, så inte så mycket marginal att utöka ditt batteri oavsett. Men ditt hus kan såklart förbruka en del också, men då krävs mycket solpaneler för att samtidigt komma upp i en export på 17 kW.
Men du kanske syftade på kapacitet i kWh?
Det handlade nog om lagring. Export (försäljning) blir det bara för det man inte kan förbruka själv.
Och då kan säkringsstorlek vara begränsande. Man vill antagligen sälja så mycket som möjligt de kvartar det är som dyrast. (Fast det är kanske växelriktaren som begränsar, snarare än säkringen).

Walle85
D daVinci skrev:
Det handlade nog om lagring. Export (försäljning) blir det bara för det man inte kan förbruka själv.
Och då kan säkringsstorlek vara begränsande. Man vill antagligen sälja så mycket som möjligt de kvartar det är som dyrast. (Fast det är kanske växelriktaren som begränsar, snarare än säkringen).
Jag syftade på att man blandar begrepp, nämner kW när man sannolikt menar kWh...

M mats.3 skrev:
Jag har haft egen el dygnet runt i cirka en månad nu och hade jag haft mer batterier så hade jag kunna köpt el när den är billigare på vintern så många kan hålla kostnaderna nere bara med batterier.
Ja, självklart går det!
Jag gör det själv på vintern.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Kom hem från en 46mil trip med 7% i batteriet och fint att se solcellerna ladda upp bilen gratis. Man får passa på att ladda bilen nör det är låga eller minus priser..

C Crank skrev:
Man får passa på att ladda bilen nör det är låga eller minus priser..
Det gäller ju iofs oavsett om man har solceller eller inte..

Körde 46mil och kom kom hem o laddade fullt helt gratis från mina solceller idag, så nöjd är jag

• Gilla
djac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.