K Kalbygge skrev:
Liten batterimängd gör också nytta men då proportionellt mindre.
Jag har haft egen el dygnet runt i cirka en månad nu och hade jag haft mer batterier så hade jag kunna köpt el när den är billigare på vintern så många kan hålla kostnaderna nere bara med batterier.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Har du 25A säkring klarar den inte mer än ca 17 kW, så inte så mycket marginal att utöka ditt batteri oavsett. Men ditt hus kan såklart förbruka en del också, men då krävs mycket solpaneler för att samtidigt komma upp i en export på 17 kW.
Men du kanske syftade på kapacitet i kWh?
Det handlade nog om lagring. Export (försäljning) blir det bara för det man inte kan förbruka själv.
Och då kan säkringsstorlek vara begränsande. Man vill antagligen sälja så mycket som möjligt de kvartar det är som dyrast. (Fast det är kanske växelriktaren som begränsar, snarare än säkringen).

Walle85
D daVinci skrev:
Det handlade nog om lagring. Export (försäljning) blir det bara för det man inte kan förbruka själv.
Och då kan säkringsstorlek vara begränsande. Man vill antagligen sälja så mycket som möjligt de kvartar det är som dyrast. (Fast det är kanske växelriktaren som begränsar, snarare än säkringen).
Jag syftade på att man blandar begrepp, nämner kW när man sannolikt menar kWh...

M mats.3 skrev:
Jag har haft egen el dygnet runt i cirka en månad nu och hade jag haft mer batterier så hade jag kunna köpt el när den är billigare på vintern så många kan hålla kostnaderna nere bara med batterier.
Ja, självklart går det!
Jag gör det själv på vintern.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Kom hem från en 46mil trip med 7% i batteriet och fint att se solcellerna ladda upp bilen gratis. Man får passa på att ladda bilen nör det är låga eller minus priser..

C Crank skrev:
Man får passa på att ladda bilen nör det är låga eller minus priser..
Det gäller ju iofs oavsett om man har solceller eller inte..

Körde 46mil och kom kom hem o laddade fullt helt gratis från mina solceller idag, så nöjd är jag

• Gilla
djac
  • Laddar…
Har nu äntligen beställt solceller. Men det blev inga vertikala sådana, blev så mycket tjafs med alla, svårt att få det att passa osv. Priserna har nu inte sjunkit så där mycket sedan 2022 tycker jag. Men jag tänker jag kanske kan göra det själv i framtiden, köpa passliga paneler och montera, sen får elektrikern koppla in dem till systemet i efterhand.

7200€ installerat med inverter för 6.86 kWp. Med en 10kW hybridinverter så jag kan koppla batterilagring till systemet sen. Jag beställde så att hälften av panelerna ska på ena sidan taket och halva på andra sidan så blir det jämnare el över hela dagen, då takets olika sidor vänder öst/väst.

Om man hade planerat för solceller innan man hade byggt huset, borde man ha svängt huset så gavlarna vände öst/väst istället, och lagt alla paneler mot syd? Vet inte....

• Gilla
djac
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Har nu äntligen beställt solceller. Men det blev inga vertikala sådana, blev så mycket tjafs med alla, svårt att få det att passa osv. Priserna har nu inte sjunkit så där mycket sedan 2022 tycker jag. Men jag tänker jag kanske kan göra det själv i framtiden, köpa passliga paneler och montera, sen får elektrikern koppla in dem till systemet i efterhand.

7200€ installerat med inverter för 6.86 kWp. Med en 10kW hybridinverter så jag kan koppla batterilagring till systemet sen. Jag beställde så att hälften av panelerna ska på ena sidan taket och halva på andra sidan så blir det jämnare el över hela dagen, då takets olika sidor vänder öst/väst.

Om man hade planerat för solceller innan man hade byggt huset, borde man ha svängt huset så gavlarna vände öst/väst istället, och lagt alla paneler mot syd? Vet inte....
Det är effektivare att ha panelerna i öst/väst. Priset är högst på morgon och kväll. I söderläge får du mer kWh men mindre värde. Om du har möjlighet så ta med batteri också. Det är en bra kombination med solceller

• Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag har framtidssäkrat för batterimontage men hur det blir får vi se sen. Mycket utgifter...

Finns en nära mig som använder gamla nissan leaf batterier för lagring till huset, tillverkade en emulator så batterierna ska funka med invertern.

• Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
Vi har tak som ligger sydost samt sydväst.
Så panelerna producerar ganska lång tid av dagen utan söderläges topp..
Äna panelraden lyser solen mitt på kl 9 å den andra kl 3 på eftermiddagen..

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Kom hem från en 46mil trip med 7% i batteriet och fint att se solcellerna ladda upp bilen gratis. Man får passa på att ladda bilen nör det är låga eller minus priser..
Vad hade de milen kostat om du hade haft en bensinbil kan man undra ? Snacka om avkastning tack vare solcellerna 👍

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Bruzze skrev:
Vad hade de milen kostat om du hade haft en bensinbil kan man undra ?
Med en något år äldre bensinbil av jämförbar storlek hade antagligen milkostnaden varit ungefär likvärdig. Värdeminskning är normalt den dominerande kostnadsposten.

Här kan den intresserade själv jämföra olika bilmodeller.

https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/m-sveriges-bilkostnadskalkyl/

Man lurar lätt sig själv om man tror att priset på drivmedel är den väsentliga faktorn för milkostnaden.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Med en något år äldre bensinbil av jämförbar storlek hade antagligen milkostnaden varit ungefär likvärdig. Värdeminskning är normalt den dominerande kostnadsposten.

Här kan den intresserade själv jämföra olika bilmodeller.

[länk]

Man lurar lätt sig själv om man tror att priset på drivmedel är den väsentliga faktorn för milkostnaden.
Äh, bryr man sig enbart om kostnaden har man andra problem.

Elbilar är mycket skönare att köra. Smidigt att backa båten ner för rampen med också, otroligt smidigt 🤟

• Gilla
  • Haha
  • Wow
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
bryr man sig enbart om kostnaden har man andra problem.
Nu handlade inlägget jag kommenterade just om milkostnaden.
B Bruzze skrev:
Vad hade de milen kostat om du hade haft en bensinbil kan man undra ?
Sittställning Sittställning skrev:
Smidigt att backa båten ner för rampen med också, otroligt smidigt
Nu tappade du mig. På vilket sätt påverkas sjösättning av en båt av bilens drivmedel?

• Gilla
slurppe99 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.