459 276 läst ·
5 879 svar
459k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Skulle jag sätta på en carport då hade jag satt en duk på takstolarna och lagt en 45× 70 att fästa solpanel på.F fribygg skrev:
Byggveteran
· 2 753 inlägg
Efter Gudrun så var här strömavbrott något, några dygn beroende på var vi bodde i kommunen.M Martin Lundmark skrev:Hej
Vid strömavbrott så kan vi inte räkna med att mobilmaster har reservkraft i mer än ca en timma i stadsmiljö och ca fyra timmar på landsbygden
Dessutom så kan mobilnäten inte klara en stor anhopning av samtal som rimligen uppstår vid strömavbrott
Fibernät har även de ett behov av reservkraft men det finns många kommuner som har signalerat att de har UPS och generatorer för att klara fibernätet vid strömavbrott som ett kommunalt intresse
Ingen mobilmast gick ner.
Fanns små elverk vid masterna som fylldes på var 4 timme innan dom tog slut.
Kommunen vaktmästare hjälpte till med detta.
Vår beredskap i vår kommun är defintivt inte sämre nu utan fler och fler större reservkraftverk köps in till både skolor, sjukhus och äldre boende.
Och tillsammans med vattentankar på flakväxlare så går det att hålla igång dom viktigaste verksamheterna.
Tack, jag orkade inte korrigera, jag skulle säga att så har det sett ut vid strömavbrott i Sverige, detta är prioriterat.A Argastesnickaren skrev:Efter Gudrun så var här strömavbrott något, några dygn beroende på var vi bodde i kommunen.
Vår beredskap i vår kommun är defintivt inte sämre nu utan fler och fler större reservkraftverk köps in till både skolor, sjukhus och äldre boende.
Och tillsammans med vattentankar på flakväxlare så går det att hålla igång dom viktigaste verksamheterna.
HejA Argastesnickaren skrev:Efter Gudrun så var här strömavbrott något, några dygn beroende på var vi bodde i kommunen.
Jag tror nog att beredskapen för att hantera strömavbrott har ökat de senaste, säg, fem åren, bla genom det förändrade omvärldsläget
Men, det är rimligen mycket kvar om vi var och en själva utan samhällets hjälp skall klara en veckas strömavbrott vid sämsta tänkbara tidpunkt som tex kan vara en kall ovädersvecka i januari
Redigerat:
Jag är supernöjd med min solcellsanläggning sedan ca 5 år tillbaks och batteri som jag köpte förra sommaren. Svårt att räkna exakt på ROI och det dina många parametrar dessutom.
Men för mig ser det väldigt lovande ut och tror inte heller elpriserna går ner med tiden.
Hittills är jag nöjd med låga elräkningar. Dessutom kapar batteriet sportpris med 23-29% under dom kalla månaderna och sedan får andra betala ca 30% mer för medel spot plus el bolagets ören.
En sak är säker och det är att jag kommer leva billigt som pensionärer.
Så skillnaden ca 30% som sedan skatt och moms läggs på så det blir större skillnad än man tror på totala elpriset.
Skönt att vara självförsörjande också kunna ladda bilen gratis när solen skiner eller värma poolen, jacuzzi eller köra värme i huset in i Maj när det är kallt.
Ångrar inte min investering en sekund..
Men för mig ser det väldigt lovande ut och tror inte heller elpriserna går ner med tiden.
Hittills är jag nöjd med låga elräkningar. Dessutom kapar batteriet sportpris med 23-29% under dom kalla månaderna och sedan får andra betala ca 30% mer för medel spot plus el bolagets ören.
Så skillnaden ca 30% som sedan skatt och moms läggs på så det blir större skillnad än man tror på totala elpriset.
Skönt att vara självförsörjande också kunna ladda bilen gratis när solen skiner eller värma poolen, jacuzzi eller köra värme i huset in i Maj när det är kallt.
Stora frågan är varför så många spenderar så mycket av sin energi för att förklara varför solceller och batteri är så dåligt?
Är övertygad om att dom flesta är avundsjuka för deras fastigheter inte passar bra för sol el.
Är övertygad om att dom flesta är avundsjuka för deras fastigheter inte passar bra för sol el.
Fördelen med vintern är attM Martin Lundmark skrev:
Samma här det enda jag ångrar idag är att jag skulle ha köpt mera batterier för idag har jag bara 15 kilowatt.C Crank skrev:Jag är supernöjd med min solcellsanläggning sedan ca 5 år tillbaks och batteri som jag köpte förra sommaren. Svårt att räkna exakt på ROI och det dina många parametrar dessutom.
M mats.3 skrev:
Skaffade 24kWh batteri och ångrar att jag inte tog en modul till… men väntar tills priserna droppar så skaffar jag 24till😀M mats.3 skrev:
Har du 25A säkring klarar den inte mer än ca 17 kW, så inte så mycket marginal att utöka ditt batteri oavsett. Men ditt hus kan såklart förbruka en del också, men då krävs mycket solpaneler för att samtidigt komma upp i en export på 17 kW.M mats.3 skrev:
Men du kanske syftade på kapacitet i kWh?
Samma svar från mig, jag har dock haft mitt system i 9 år.C Crank skrev:Jag är supernöjd med min solcellsanläggning sedan ca 5 år tillbaks och batteri som jag köpte förra sommaren. Svårt att räkna exakt på ROI och det dina många parametrar dessutom.
Jag har ingen aning om hur det fungerar men någon skrev tidigare om hur mycket man skulle ha vid den förbrukningen jag ligger på och då skulle jag ha ungefär det dubbla batterimängden.Walle85 skrev: