452 676 läst ·
5 811 svar
453k läst
5,8k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Det verkar också inte stämma med 1-4 timmar för 4g/5g:M Martin Lundmark skrev:Hej
Vid strömavbrott så kan vi inte räkna med att mobilmaster har reservkraft i mer än ca en timma i stadsmiljö och ca fyra timmar på landsbygden
Dessutom så kan mobilnäten inte klara en stor anhopning av samtal som rimligen uppstår vid strömavbrott
Fibernät har även de ett behov av reservkraft men det finns många kommuner som har signalerat att de har UPS och generatorer för att klara fibernätet vid strömavbrott som ett kommunalt intresse
De flesta mobilmaster har batteribackup som räcker ungefär:
- 2–6 timmar är ganska vanligt
- I vissa fall upp till 8–12 timmar om systemet är bra dimensionerat
🔌 Om det finns reservkraft
Många viktigare master (t.ex. i städer eller längs viktiga stråk) har dessutom:
- Dieselgeneratorer
- Då kan de fungera i dygn till flera dagar, så länge bränsle fylls på
HejFlash_007 skrev:
Det verkar också inte stämma med 1-4 timmar för 4g/5g:
De flesta mobilmaster har batteribackup som räcker ungefär:
- 2–6 timmar är ganska vanligt
- I vissa fall upp till 8–12 timmar om systemet är bra dimensionerat
🔌 Om det finns reservkraft
Många viktigare master (t.ex. i städer eller längs viktiga stråk) har dessutom:
- Dieselgeneratorer
- Då kan de fungera i dygn till flera dagar, så länge bränsle fylls på
Så här skriver krisberedskapsmyndigheten på sin hemsida om kraven på reservkraft
"Operatörernas skyldighet
Teleoperatörerna ansvarar för sina nät och tjänster och är enligt lag skyldiga att följa vissa krav på säkerhet. Kraven innebär bland annat att mobila basstationer ska ha reservkraft för att klara ett strömavbrott. I tätort är kravet en timmes reservkraft, och utanför tätort är kravet fyra timmars reservkraft. Att kravet är högre utanför tätort beror på att det inträffar fler strömavbrott på landsbygden, och att det kan ta längre tid att åtgärda felen på grund av avstånden."https://www.krisinformation.se/forbered-dig/telestorningar/samhallets-beredskap/#:~:text=I tätort är kravet en timmes reservkraft,,är högre utanför tätort beror på att
Om det sedan klarar längre tider så är det naturligtvis utmärkt, men det beror naturligtvis även på omständigheterna
Har du en länk till din information?
Tydligen håller de även på med en pilotprojekt så att i framtiden master kan hållas fungerade i många veckor/månader: https://pts.se/nyheter-och-pressmed...kt-gor-mobilnatet-fossilfritt-och-krissakert/M Martin Lundmark skrev:Hej
Så här skriver krisberedskapsmyndigheten på sin hemsida om kraven på reservkraft
"Operatörernas skyldighet
Teleoperatörerna ansvarar för sina nät och tjänster och är enligt lag skyldiga att följa vissa krav på säkerhet. Kraven innebär bland annat att mobila basstationer ska ha reservkraft för att klara ett strömavbrott. I tätort är kravet en timmes reservkraft, och utanför tätort är kravet fyra timmars reservkraft. Att kravet är högre utanför tätort beror på att det inträffar fler strömavbrott på landsbygden, och att det kan ta längre tid att åtgärda felen på grund av avstånden."
[länk] tätort är kravet en timmes reservkraft,,är högre utanför tätort beror på att
Om det sedan klarar längre tider så är det naturligtvis utmärkt, men det beror naturligtvis även på omständigheterna
Har du en länk till din information?
HejFlash_007 skrev:
Det är utmärkt om vi får bättre uppbackning av mobilnäten men det är även bra om vi har två alternativ för kommunikation vid samhällsstörningar
Här är en artikel om uppbackning av fibernät; ”Beredskapsveckan och Höganäs Energi är förberedd”
https://www.hoganasenergi.se/nyhete...edskapsveckan-och-hoganas-energi-ar-forberedd
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Musik är om något ännu viktigare vid strömavbrott än i vanliga fall, när det inte längre går att t ex se på TV (längre tid), använda datorn normalt, läsa i normal belysning etc. Så det är bra att se till att man kan fortsätta lyssna utan tillgång till Internet eller nätström. Jag klarar nog minst en vecka med befintliga batterier (behöver inte använda stora högtalarna).
Redigering: Även om jag skulle sluta lyssna på musik i vanliga fall skulle jag antagligen vilja göra det om det blev strömavbrott. Miljöskadad av det stora avbrottet 1983.
Redigering: Även om jag skulle sluta lyssna på musik i vanliga fall skulle jag antagligen vilja göra det om det blev strömavbrott. Miljöskadad av det stora avbrottet 1983.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Ja, du, om du måste famla omkring i mörkret för att du inte har något ljus, då är nog musik en ganska klen tröst...Magnus E K skrev:
Och om det verkligen behövs för att hålla humöret uppe, ja då får man väl gnola själv:
Lägga råspont och takpapp borde väl inte kosta så mycket. Och det borde väl räcka?F fribygg skrev:
Visst lär det sippra ned några regndroppar men det bör väl pappen klara?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
En ficklampa har jag förstås. Den ger 5000 lumen på högsta läget, och lyser nog flera dygn på lägsta. Har en hyfsad i bilen också som går att köra på standard AA-batterier. Och en massa stearinljus som jag normalt aldrig använder.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Dåså! Då är du ju hemma. Bara att öva in några visor nu, så är du redo när det smäller.Magnus E K skrev:
Underlagspappen torkar rätt fort så detD daVinci skrev:
Det håller inte så länge utan ett riktigt tätskikt så det är ingen bra lösning.F fribygg skrev:
Jag är övertygad om att råspont och papp skulle duga som underlag. Jag vill ju som jag tidigare skrev hitta paneler som går att montera som ett enkelt uthus tak direkt på stommen utan nått underlag..D daVinci skrev:
Det är bättre att ha spont och papp under plåten oxå,..M mats.3 skrev:
Jag söker alltså en billig lösning med solpaneler utan underlagstak till en enkel carport/ vedskjul vilket du Mats säkert sätt om du orkat läsa tråden.