M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vid strömavbrott så kan vi inte räkna med att mobilmaster har reservkraft i mer än ca en timma i stadsmiljö och ca fyra timmar på landsbygden

Dessutom så kan mobilnäten inte klara en stor anhopning av samtal som rimligen uppstår vid strömavbrott

Fibernät har även de ett behov av reservkraft men det finns många kommuner som har signalerat att de har UPS och generatorer för att klara fibernätet vid strömavbrott som ett kommunalt intresse
Det verkar också inte stämma med 1-4 timmar för 4g/5g:

De flesta mobilmaster har batteribackup som räcker ungefär:

• 2–6 timmar är ganska vanligt
  • I vissa fall upp till 8–12 timmar om systemet är bra dimensionerat

🔌 Om det finns reservkraft

Många viktigare master (t.ex. i städer eller längs viktiga stråk) har dessutom:

• Dieselgeneratorer
  • Då kan de fungera i dygn till flera dagar, så länge bränsle fylls på

Flash_007 Flash_007 skrev:
Det verkar också inte stämma med 1-4 timmar för 4g/5g:

De flesta mobilmaster har batteribackup som räcker ungefär:

• 2–6 timmar är ganska vanligt
  • I vissa fall upp till 8–12 timmar om systemet är bra dimensionerat

🔌 Om det finns reservkraft

Många viktigare master (t.ex. i städer eller längs viktiga stråk) har dessutom:

• Dieselgeneratorer
  • Då kan de fungera i dygn till flera dagar, så länge bränsle fylls på
Hej
Så här skriver krisberedskapsmyndigheten på sin hemsida om kraven på reservkraft

"Operatörernas skyldighet​

Teleoperatörerna ansvarar för sina nät och tjänster och är enligt lag skyldiga att följa vissa krav på säkerhet. Kraven innebär bland annat att mobila basstationer ska ha reservkraft för att klara ett strömavbrott. I tätort är kravet en timmes reservkraft, och utanför tätort är kravet fyra timmars reservkraft. Att kravet är högre utanför tätort beror på att det inträffar fler strömavbrott på landsbygden, och att det kan ta längre tid att åtgärda felen på grund av avstånden."

https://www.krisinformation.se/forbered-dig/telestorningar/samhallets-beredskap/#:~:text=I tätort är kravet en timmes reservkraft,,är högre utanför tätort beror på att

Om det sedan klarar längre tider så är det naturligtvis utmärkt, men det beror naturligtvis även på omständigheterna
Har du en länk till din information?

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så här skriver krisberedskapsmyndigheten på sin hemsida om kraven på reservkraft

"Operatörernas skyldighet​

Teleoperatörerna ansvarar för sina nät och tjänster och är enligt lag skyldiga att följa vissa krav på säkerhet. Kraven innebär bland annat att mobila basstationer ska ha reservkraft för att klara ett strömavbrott. I tätort är kravet en timmes reservkraft, och utanför tätort är kravet fyra timmars reservkraft. Att kravet är högre utanför tätort beror på att det inträffar fler strömavbrott på landsbygden, och att det kan ta längre tid att åtgärda felen på grund av avstånden."

[länk] tätort är kravet en timmes reservkraft,,är högre utanför tätort beror på att

Om det sedan klarar längre tider så är det naturligtvis utmärkt, men det beror naturligtvis även på omständigheterna
Har du en länk till din information?
Tydligen håller de även på med en pilotprojekt så att i framtiden master kan hållas fungerade i många veckor/månader: https://pts.se/nyheter-och-pressmed...kt-gor-mobilnatet-fossilfritt-och-krissakert/

Flash_007 Flash_007 skrev:
Tydligen håller de även på med en pilotprojekt så att i framtiden master kan hållas fungerade i många veckor/månader: [länk]
Hej
Det är utmärkt om vi får bättre uppbackning av mobilnäten men det är även bra om vi har två alternativ för kommunikation vid samhällsstörningar

Här är en artikel om uppbackning av fibernät; ”Beredskapsveckan och Höganäs Energi är förberedd”
https://www.hoganasenergi.se/nyhete...edskapsveckan-och-hoganas-energi-ar-forberedd

Redigerat:
Magnus E K
Musik är om något ännu viktigare vid strömavbrott än i vanliga fall, när det inte längre går att t ex se på TV (längre tid), använda datorn normalt, läsa i normal belysning etc. Så det är bra att se till att man kan fortsätta lyssna utan tillgång till Internet eller nätström. Jag klarar nog minst en vecka med befintliga batterier (behöver inte använda stora högtalarna).

Redigering: Även om jag skulle sluta lyssna på musik i vanliga fall skulle jag antagligen vilja göra det om det blev strömavbrott. Miljöskadad av det stora avbrottet 1983.

Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Musik är om något ännu viktigare vid strömavbrott än i vanliga fall, när det inte längre går att t ex se på TV (längre tid), använda datorn normalt, läsa i normal belysning etc.
Ja, du, om du måste famla omkring i mörkret för att du inte har något ljus, då är nog musik en ganska klen tröst... ;)

Och om det verkligen behövs för att hålla humöret uppe, ja då får man väl gnola själv:

;)

F fribygg skrev:
Nu borde jag kunna få bygga ett solcellsförsett tak/ved förvaring/carport utan bygglov eller annan byråkrati, täckt med solceller blir kanske kostnaden 3-4ggr så hög som vanlig plåt men jag hittar inte några paneler som är avsedda att monteras direkt på stomme utan tätt tak under.
Lägga råspont och takpapp borde väl inte kosta så mycket. Och det borde väl räcka?
Visst lär det sippra ned några regndroppar men det bör väl pappen klara?

Magnus E K
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, du, om du måste famla omkring i mörkret för att du inte har något ljus, då är nog musik en ganska klen tröst... ;)

Och om det verkligen behövs för att hålla humöret uppe, ja då får man väl gnola själv:

[media]
;)
En ficklampa har jag förstås. Den ger 5000 lumen på högsta läget, och lyser nog flera dygn på lägsta. Har en hyfsad i bilen också som går att köra på standard AA-batterier. Och en massa stearinljus som jag normalt aldrig använder.

Magnus E K Magnus E K skrev:
En ficklampa har jag förstås. Den ger 5000 lumen på högsta läget, och lyser nog flera dygn på lägsta. Har en hyfsad i bilen också som går att köra på standard AA-batterier. Och en massa stearinljus som jag normalt aldrig använder.
Dåså! Då är du ju hemma. Bara att öva in några visor nu, så är du redo när det smäller. ;)

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Lägga råspont och takpapp borde väl inte kosta så mycket.
Råspont och papp kostar väl i runda slängar 300kr/m2

D daVinci skrev:
Lägga råspont och takpapp borde väl inte kosta så mycket. Och det borde väl räcka?
Underlagspappen torkar rätt fort så det
F fribygg skrev:
Råspont och papp kostar väl i runda slängar 300kr/m2
Det håller inte så länge utan ett riktigt tätskikt så det är ingen bra lösning.

D daVinci skrev:
Jag är övertygad om att råspont och papp skulle duga som underlag. Jag vill ju som jag tidigare skrev hitta paneler som går att montera som ett enkelt uthus tak direkt på stommen utan nått underlag..

M mats.3 skrev:
Underlagspappen torkar rätt fort så det

Det håller inte så länge utan ett riktigt tätskikt så det är ingen bra lösning.
Underlagspapp lär hålla i åtminstånde 25 år om den är täckt, men det är inte en lösning med spont och papp jag önskar.

F fribygg skrev:
Underlagspapp lär hålla i åtminstånde 25 år om den är täckt, men det är inte en lösning med spont och papp jag önskar.
En trp20 kostar strax över 100 kr kvadraten så det är bättre att lägga dit en sådan när man ändå ska sätta dit solceller.

M mats.3 skrev:
En trp20 kostar strax över 100 kr kvadraten så det är bättre att lägga dit en sådan när man ändå ska sätta dit solceller.
Det är bättre att ha spont och papp under plåten oxå,..

Jag söker alltså en billig lösning med solpaneler utan underlagstak till en enkel carport/ vedskjul vilket du Mats säkert sätt om du orkat läsa tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.