457 591 läst ·
5 859 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Min barrved torkar normalt sett utan klyvning och stapling, kapar den mesta veden 40-50 cm lång och det som är under 21cm i diameter ryms i eldstaden och torkar utan klyvning om det får ett par år att torka.F fsn skrev:
Björk och rönn klyver jag dock, samt de bitar som är för grova att rymmas i eldstaden.
Nu borde jag kunna få bygga ett solcellsförsett tak/ved förvaring/carport utan bygglov eller annan byråkrati, täckt med solceller blir kanske kostnaden 3-4ggr så hög som vanlig plåt men jag hittar inte några paneler som är avsedda att monteras direkt på stomme utan tätt tak under.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 710 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 710 inlägg
Du kanske kan sätta en duk och ”glesa med lite grövre tryckt regel med c-c som passar panelerna?F fribygg skrev:Min barrved torkar normalt sett utan klyvning och stapling, kapar den mesta veden 40-50 cm lång och det som är under 21cm i diameter ryms i eldstaden och torkar utan klyvning om det får ett par år att torka.
Björk och rönn klyver jag dock, samt de bitar som är för grova att rymmas i eldstaden.
Nu borde jag kunna få bygga ett solcellsförsett tak/ved förvaring/carport utan bygglov eller annan byråkrati, täckt med solceller blir kanske kostnaden 3-4ggr så hög som vanlig plåt men jag hittar inte några paneler som är avsedda att monteras direkt på stomme utan tätt tak under.
Lite som ett tak på villorna från Älvsbyhus fast solpaneler istället för pannor.
Visst skulle det gå, jag tänkte nått ännu materialsnålare då det bara ska rymma bil eller ved.F fsn skrev:
Jag skulle vilja göra ett enkelt tak av bara solpaneler 20 st borde ge en vettig carport oavsett om man väljer sadeltak eller ett enkelt snedtak tänk takstolar av 2*5 med ett avstånd som passar solpanelerna en enkel nockplåt och hålband i kryss för stabiliteten.
Byggveteran
· 2 746 inlägg
Hoppas du har tillstånd för din gasol.H he-peter skrev:Sedan 2022 har vi ca 90.000kWh i fästbränsle hemma. Skaffade ett antal oljelampor och 5 stk PK10. Har ett elverk med Honda motor som jag verkligen skulle testköra. Men sist när jag drog igång det, startade det direkt.
Tycker med ved o oljelampor klarar man sig långt. Har även lärt barnen några kortspel. Bunkrat upp med mat har vi med.
Barnens skola och dagis skickade ut information. Det ställer upp, även om det inte finns el. Det har kört några träningsveckor under speciella förhållande. Det fick till exempel inte laga mat med råvaror som behövdes kylas.
Jobbigt kan det blir för dem äldre. Där får vi se till att det får stöd.
Krävs om man har 3 eller fler PK10.
Men vill du inte kunna använda din bil dagtid (arbete?) och helger (fritidsaktiviteter?) precis när du kan ladda bilen?F fribygg skrev:Till skillnad från tomaterna är ju inte den egenproducerade elen godare, bättre, nyttigare och sommaröverskottet av tomater är ju inte så svårt och dyrt att lagra till den mörka januari kvällen som elen är
Inte heller vet jag om mängden el man använder är avgörande om man har större nytta av att producera egen. -
Jag skulle tex lätt kunna ha en elförbrukning på 500kWh i månaden under perioden april till oktober då det knappt krävs nån värme och 1000 kWh per månad under uppvärmningssäsongen om jag inte värmer garaget, värmer jag å andra sidan garaget också går det ju åt 2000kWh i månaden under vinterhalvåret eller 5000kWh mer på helåret vilket egen solcellsanläggning med batterilagring knappast skulle minska i nån större grad så att det skulle räcka att ränta och amorterra en egen anläggning.
Skaffar jag däremot en elbil borde jag kunna ladda 4000 kWh hemma under feb-okt vilket trots allt inte är så illa nu när dieseln är uppe och nosar på 20 kr igen.
Nej, elverket ska jämföras med kaminen och bensinen/dieseln med veden. Elverket varar kortare än kaminen. Bensinen (och diesel) varar också mycket kortare än veden, 6-12 månader, är besinen äldre än 12 månader, kan det vara svårt att starta och det kan t.o.m. skada elverket. Så man måste köpa regelbundet ny bränsle för att vara förbered. Veden däremot ligger ju bara i vedboden, klar att användas. Och om det är kris, kan man få tag på ny bensin/diesel? Det är inte säker, ved däremot kan man alltid få tag på, även om det kan vara lite arbetsintensiv.P Peter787 skrev:
Och musik, tv ,dator, det är väll inte så viktig, dessutom när det är strömavbrott brukar internet också vara borta. Liten nödradio har vi i huset med batterier. Ficklampor och batterier också. Telefonen kan jag redan ladda med en enkel hjälpstart (17Ah) som jag har till bilen och vi har också flera powerbanks i huset.
Ren fossil diesel utan rme/fame håller väl ändå väldigt många år?Flash_007 skrev:
Nej, elverket ska jämföras med kaminen och bensinen/dieseln med veden. Elverket varar kortare än kaminen. Bensinen (och diesel) varar också mycket kortare än veden, 6-12 månader, är besinen äldre än 12 månader, kan det vara svårt att starta och det kan t.o.m. skada elverket. Så man måste köpa regelbundet ny bränsle för att vara förbered. Veden däremot ligger ju bara i vedboden, klar att användas. Och om det är kris, kan man få tag på ny bensin/diesel? Det är inte säker, ved däremot kan man alltid få tag på, även om det kan vara lite arbetsintensiv.
Och musik, tv ,dator, det är väll inte så viktig, dessutom när det är strömavbrott brukar internet också vara borta. Liten nödradio har vi i huset med batterier. Ficklampor och batterier också. Telefonen kan jag redan ladda med en enkel hjälpstart (17Ah) som jag har till bilen och vi har också flera powerbanks i huset.
Vi hade ju beredskapslager av både flygbränsle och diesel lagrat i våra bergrum i många långa år förr.
Det är möjligt att det håller längre, men inte hur länge som helst, så någon gång behöver det byttas ut och det är ännu svårare att få tag på och lär bli ännu svårare när energi-omställningen tar ännu mer fart. Och hur många liter behöver man ha i huset att kunna värma upp huset i en hel vintermånad? Vill man ha så mycket bränsle i huset?, Känns inte så säkert! Om min vedförråd är full klarar jag lätt en hel vinter, även om det är riktig kallt!Huddingebo skrev:
Nej, jag ser verkligen ingen fördel med en elverk/aggregat hemma. Jag är däremot väldig nöjd med min kamin! Kan även laga mat på den.
Redigerat:
Jo ved för värme och diesel/bensin till elverket för att kunna producera el till dator, telefon, mmFlash_007 skrev:
Det är möjligt att det håller längre, men inte hur länge som helst och det är ännu svårare att få tag på och lär bli ännu svårare när energi-omställningen tar ännu mer fart. Och hur många liter behöver man ha i huset att kunna värma upp huset i en hel vinter? Vill man ha så mycket bränsle i huset?, känns inte så säkert! Om min vedförråd är full klarar jag lätt en hel vinter, även om det är riktig kallt!
Nej, jag ser verkligen inget fördel med en elverk/aggregat hemma. Jag är däremot väldig nöjd med min kamin! Kan även laga mat på den.
Vad vill du göra med en dator när elen är borta? Det är ju oftast ingen internet ändå. Det är ju ingen basbehov heller. Bättre med telefon, 4g/5g brukar oftast fungera och den drar inte så mycket, jag kan ladda den många gånger med min starthjälp och powerbanks. Om det verkligen är en nödsituation ska den ju inte vara på hela tiden, så man kan spara på batteri också om det behövs. Jag behöver absolut ingen elverk för det.Huddingebo skrev:
HejFlash_007 skrev:
Vad vill du göra med en dator när elen är borta? Det är ju oftast ingen internet ändå. Det är ju ingen basbehov heller. Bättre med telefon, 4g/5g brukar oftast fungera och den drar inte så mycket, jag kan ladda den många gånger med min starthjälp och powerbanks. Om det verkligen är en nödsituation ska den ju inte vara på hela tiden, så man kan spara på batteri också om det behövs. Jag behöver absolut ingen elverk för det.
Vid strömavbrott så kan vi inte räkna med att mobilmaster har reservkraft i mer än ca en timma i stadsmiljö och ca fyra timmar på landsbygden
Dessutom så kan mobilnäten inte klara en stor anhopning av samtal som rimligen uppstår vid strömavbrott
Fibernät har även de ett behov av reservkraft men det finns många kommuner som har signalerat att de har UPS och generatorer för att klara fibernätet vid strömavbrott som ett kommunalt intresse
Redigerat:
Okej, har aldrig haft så långt avbrott. Bor utanför storstad. Men de gånger jag har haft avbrott var fibernät/stadsnät direkt borta (och inte bara för att min router inte hade ström, det visades också på driftinfo), kunde dock alltid koppla upp mig på 4g på telefon och kolla. Så förmodligen finns ingen ups/generator i vår kommun på de viktiga ställen.M Martin Lundmark skrev:Hej
Vid strömavbrott så kan vi inte räkna med att mobilmaster har reservkraft i mer än ca en timma i stadsmiljö och ca fyra timmar på landsbygden
Dessutom så kan mobilnäten inte klara en stor anhopning av samtal som rimligen uppstår vid strömavbrott
Fibernät har även de ett behov av reservkraft men det finns många kommuner som har signalerat att de har ups och generatorer för att klara fibernätet vid strömavbrott som ett kommunalt intresse
Och även om de hade generatorer/batterier på alla ställen, knutpunkter/telestationer/små noder/centrala noder/lokala switcher/etc,etc. Hela kedjan måste ha backupström och den tar slut ändå efter några timmar någonstans.
Så man behöver absolut inget elverk för att få igång internet, den lär dö efter några timmar i alla fall.