457 459 läst ·
5 857 svar
457k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Det är ju viss skillnad om man påstår sej kunna korrekta enheter, råkar skriva fel enstaka gånger eller jobbar med försäljning av solceller/ batterier och inte bemödar sig om att skriva korrekt.D djac skrev:
Alla gör väl fel enstaka ggr tänker jag, men mitt huvudsakliga infångande och lagrande av solen hitills sker ju via träd/ ved och solcellerna är för mig ännu bara en hobby.
...
Tänker jag lite till vore det nog trots allt trevligt att kunna åka bil ( åtminstone lokalt) med egenproducerad solel under sommarhalvåret, tror inte att det är gratis eller billigt men det finns ju andra värden än kronor och ören också.
Ju mer el man använder ju större nytta har man av att producera egen, har man sen lagring så blir det snabbt ännu bättre.F fribygg skrev:Det är ju viss skillnad om man påstår sej kunna korrekta enheter, råkar skriva fel enstaka gånger eller jobbar med försäljning av solceller/ batterier och inte bemödar sig om att skriva korrekt.
Alla gör väl fel enstaka ggr tänker jag, men mitt huvudsakliga infångande och lagrande av solen hitills sker ju via träd/ ved och solcellerna är för mig ännu bara en hobby.
...
Tänker jag lite till vore det nog trots allt trevligt att kunna åka bil ( åtminstone lokalt) med egenproducerad solel under sommarhalvåret, tror inte att det är gratis eller billigt men det finns ju andra värden än kronor och ören också.
Det är ju ganska likt annat man själv kan producera, det är ju exempelvis dumt att odla tomater om man inte äter det.
Till skillnad från tomaterna är ju inte den egenproducerade elen godare, bättre, nyttigare och sommaröverskottet av tomater är ju inte så svårt och dyrt att lagra till den mörka januari kvällen som elen ärD djac skrev:
Inte heller vet jag om mängden el man använder är avgörande om man har större nytta av att producera egen. -
Jag skulle tex lätt kunna ha en elförbrukning på 500kWh i månaden under perioden april till oktober då det knappt krävs nån värme och 1000 kWh per månad under uppvärmningssäsongen om jag inte värmer garaget, värmer jag å andra sidan garaget också går det ju åt 2000kWh i månaden under vinterhalvåret eller 5000kWh mer på helåret vilket egen solcellsanläggning med batterilagring knappast skulle minska i nån större grad så att det skulle räcka att ränta och amorterra en egen anläggning.
Skaffar jag däremot en elbil borde jag kunna ladda 4000 kWh hemma under feb-okt vilket trots allt inte är så illa nu när dieseln är uppe och nosar på 20 kr igen.
Använder man väldigt lite el så blir det väldigt lite pengar och då blir den potentiella besparingen liten, sen kan man ju såklart sälja och tjäna pengar, kanske sätta till ett batteri för att få hävstång. Med en större förbrukning får man mer möjligheter och de ekonomiska riskerna minskar.F fribygg skrev:Till skillnad från tomaterna är ju inte den egenproducerade elen godare, bättre, nyttigare och sommaröverskottet av tomater är ju inte så svårt och dyrt att lagra till den mörka januari kvällen som elen är
Inte heller vet jag om mängden el man använder är avgörande om man har större nytta av att producera egen. -
Jag skulle tex lätt kunna ha en elförbrukning på 500kWh i månaden under perioden april till oktober då det knappt krävs nån värme och 1000 kWh per månad under uppvärmningssäsongen om jag inte värmer garaget, värmer jag å andra sidan garaget också går det ju åt 2000kWh i månaden under vinterhalvåret eller 5000kWh mer på helåret vilket egen solcellsanläggning med batterilagring knappast skulle minska i nån större grad så att det skulle räcka att ränta och amorterra en egen anläggning.
Skaffar jag däremot en elbil borde jag kunna ladda 4000 kWh hemma under feb-okt vilket trots allt inte är så illa nu när dieseln är uppe och nosar på 20 kr igen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Det är ju också större fasta kostnader med att installera solceller kontra att odla tomater. Man kan ju om man vill odla en tomatplanta i kruka utan några större utlägg. Detta skalar sedan ganska väl.D djac skrev:
Men eftersom "balkonganläggningar" inte är godkända i Sverige (än väl?) så blir ju startkostnaden för elinstallation, minimistorlek på inverter osv. snabbt dimensionerande om man inte använder tillräckligt mycket el.
Använder man väldigt lite el (< 1000kWh)skulle jag tro att egenproducerad blir lönsammare än om man använder tex 10- 15 000kWhbi en vanlig 80 tals villa å då den fasta avgiften för att ha elabonnemang är en så stor del av totalkostnaden för den som har tex ett litet fritidshus för sommarbruk och i princip bara kör lyse, en liten vvb och kök när man är i stugan.D djac skrev:
Tiden då man kunde tjäna pengar på att sälja el är nog över (för den som ska nyinvestera),när solen skiner tenderar elpriset vara lågt (eller rimligt) och kl fem eller sju en vardagskväll i januari är det ofta högt och man har inget att sälja.
Ja men kalkylerna får man göra själv, lite olika förutsättningar, inklusive ekonomiska, men med de avgifter vi har så blir det rätt stor skillnad på kostnaderna och exponeringen mot elmarknaden, elbil är såklart bra i sammanhanget.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är ju också större fasta kostnader med att installera solceller kontra att odla tomater. Man kan ju om man vill odla en tomatplanta i kruka utan några större utlägg. Detta skalar sedan ganska väl.
Men eftersom "balkonganläggningar" inte är godkända i Sverige (än väl?) så blir ju startkostnaden för elinstallation, minimistorlek på inverter osv. snabbt dimensionerande om man inte använder tillräckligt mycket el.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 709 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 709 inlägg