Ta det lite lugnt med hemmabatteri. Två bilar i familjen har man 150 kwh bara där.

I vinter har jag haft toppladdat bara för att ha den som extra backup.

Ska in med 20kwh batteri men inte mer och har 6,5kw dieselverk som ger 5kw kontinuerligt som kan ladda både huset och bilen om det krävs i kris.

Finns det ström på närmsta snabbladdare så drar man väl ner till 20-30% i bilen och åker dit och laddar 100%.
Är det stort avbrott är det bara köra dieselverk.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Ljus, värme, matlagning... allt lätt och billigt att ordna utan el.
Lyse, matförvaring och tvätt är el jättebra till, att använda egenproducerad el för husets hela uppvärmning en januarivecka är ju inte realistiskt

Att lagra 5000-10 000 kWh ved för en vinters värmebehov i en villa är ju däremot ganska enkelt och billigt.
Jag föreslår faktiskt att man satsar på lagring av åtminstone 2 årsförbrukningar ved då inget tyder på att energin kommer att bli billigare eller tillgängligare i överskådlig framtid.

H he-peter skrev:
Om värmen är löst till huset. Så klarar man sig komplett utan el.

El är ju för det mästa för komforten.

Ljus, värme, matlagning... allt lätt och billigt att ordna utan el.

Har själv levd flera år utan el. Fast då var det i varmt klimat.
Hej he-peter

Jag avser att kunna ha nytta av elkraft vid strömavbrott längre än några timmar

Jag vill klara alla årstiderna. På sommaren kan jag tom använda frikylan då den kyler ca 2-3 kW med mindre än 50 W elenergi.

Jag bor i prisområde ett där det nyligen var drygt 25 minusgrader och kylan höll i sig flera dagar

Dimensionerande utetemperatur (DUT) när huset byggdes för ca 60 år sedan var -34 grader.

Mat lagas på spritkök/gasolkök vid strömavbrott

När jag eldar i mina två spisinsatser så driver jag separat bergvärmepumpens cirkulationspump (med ca 20 W) för att därigenom hålla vattnet i elementen roterande och minskar därigenom risken att dessa ledningar fryser någonstans i huset och i det vidbyggda garaget.

Jag driver även kökets kylskåp och frysskåp samt två frysboxar med elkraft tillsammans ca 60 W i genomsnitt

Eftersom mobilnätet bara har reservkraft en timma i tätort så har jag för avsikt att hålla igång fiberkommunikationen (bredbandet till villan) där jag kan kommunicera vid strömavbrott

Jag avser att även kunna ladda mobiltelefoner, ficklampor radio, dator och andra batteribestyckade enheter.

15 kW litiumbatterier klarar några dar sedan kan jag ladda dessa med en generator som drivs med aspenbränsle som kan lagras flera år och som även omsätts i gräsklipparen.

Jag räknar med att klara åtminstone en vecka och rimligen längre, sedan går det även att fylla på det som fattas.

Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lyse, matförvaring och tvätt är el jättebra till, att använda egenproducerad el för husets hela uppvärmning en januarivecka är ju inte realistiskt

Att lagra 5000-10 000 kWh ved för en vinters värmebehov i en villa är ju däremot ganska enkelt och billigt.
Jag föreslår faktiskt att man satsar på lagring av åtminstone 2 årsförbrukningar ved då inget tyder på att energin kommer att bli billigare eller tillgängligare i överskådlig framtid.
Detta är den bästa lösningen. Framförallt om man känner någon som har skog eller på annat sätt kan få billigt, vi har just köpt ny villa, där blir planen betydligt mer realistisk att gå helt offgrid, då skorsten med panna finns.

Ved har jag tillgång till. Kombinationen av dessa två saker gör att det blir fruktansvärt billigt att leva. Har tillgång till ved med arbete som utbyte(klyva såga och hugga). Är inte ved rätt så dyrt nuförtiden med? Eller går det hitta billigt relativt smidigt? Inte så att man åker till Byggmax o fyller på för året direkt.

P
L Lundabon skrev:
Jag letar exempel på offerter från elbolag (elhandels och elnätsbolag) på primärt solceller från åren 2022-2025. Även i kombination av batterilagring kan vara intressant. DM mig så stämmer vi av möjligheten att ta del av.
F fribygg skrev:
Skulle man skaffa de batterier du föreslår till en kåk med elbehov 20kWh per dygn och en veckas lagring för ev strömavbrott går det ju åt rejäl yta med solceller för att ladda dem

Hur stor solcellsyta skulle då behöva för att fånga dessa 140kWh i en januarivecka? Vore det inte klokt att ha dem vertikalt monterade på vägg eller ställning åtminstånde en meter över mark för att minska risken att de är snötäckta?
Då är det bättre och billigare med en 3-fas dieselgenerator om man förväntar sig elavbrott på en vecka, skulle det vara längre är det bara att åka och köpa mer diesel.

Reizung Reizung skrev:
Detta är den bästa lösningen. Framförallt om man känner någon som har skog eller på annat sätt kan få billigt, vi har just köpt ny villa, där blir planen betydligt mer realistisk att gå helt offgrid, då skorsten med panna finns.

Ved har jag tillgång till. Kombinationen av dessa två saker gör att det blir fruktansvärt billigt att leva. Har tillgång till ved med arbete som utbyte(klyva såga och hugga). Är inte ved rätt så dyrt nuförtiden med? Eller går det hitta billigt relativt smidigt? Inte så att man åker till Byggmax o fyller på för året direkt.
Även om du köper en årsförbrukning (10m3t björkved?) på pall och några nya takplåtar att täcka dem med är det ju billigare än att lagra el för ett enda dygn i din kåk.

P Peter787 skrev:
Då är det bättre och billigare med en 3-fas dieselgenerator om man förväntar sig elavbrott på en vecka, skulle det vara längre är det bara att åka och köpa mer diesel.
Veden färdig huggen ink hemtransport för en hel vinters uppvärmning kostar väl mindre än minsta Honda bensin elverket?

P Peter787 skrev:
Då är det bättre och billigare med en 3-fas dieselgenerator om man förväntar sig elavbrott på en vecka,
Vad kostar det?

P
F fribygg skrev:
Veden färdig huggen ink hemtransport för en hel vinters uppvärmning kostar väl mindre än minsta Honda bensin elverket?
Fast ett elverk varar längre än veden och man vill väl ha ljus, tv, musik, dator, ladda telefon etc. också.

P
F fribygg skrev:
Vad kostar det?
De kan köpas begagnade på auktionssiter för företag.

P Peter787 skrev:
Fast ett elverk varar längre än veden och man vill väl ha ljus, tv, musik, dator, ladda telefon etc. också.
Till belysning tv osv räcker nog ett litet bensinelverk eller ett 5kW batteri gott en vecka om man löser uppvärmningen på annat sätt

F
F fribygg skrev:
Vilka enheter är helt korrekta i ovanstående citat menar du?
Lite lökigt att ha synpunkter på kw när exakt alla förstår att det är kW som avses. Då är det betydligt värre att inte ha koll på Kw vs. KwH.

Walle85
Typ som @fribygg i inlägget ovan, batteri på 5 kW, är såklart korrekt sett till vilken effekt det leverar, men i sammanhanget säger det inget om kapaciteten vilket jag gissar avses.

M Martin Lundmark skrev:
Hej he-peter

Jag avser att kunna ha nytta av elkraft vid strömavbrott längre än några timmar

Jag vill klara alla årstiderna. På sommaren kan jag tom använda frikylan då den kyler ca 2-3 kW med mindre än 50 W elenergi.

Jag bor i prisområde ett där det nyligen var drygt 25 minusgrader och kylan höll i sig flera dagar

Dimensionerande utetemperatur (DUT) när huset byggdes för ca 60 år sedan var -34 grader.

Mat lagas på spritkök/gasolkök vid strömavbrott

När jag eldar i mina två spisinsatser så driver jag separat bergvärmepumpens cirkulationspump (med ca 20 W) för att därigenom hålla vattnet i elementen roterande och minskar därigenom risken att dessa ledningar fryser någonstans i huset och i det vidbyggda garaget.

Jag driver även kökets kylskåp och frysskåp samt två frysboxar med elkraft tillsammans ca 60 W i genomsnitt

Eftersom mobilnätet bara har reservkraft en timma i tätort så har jag för avsikt att hålla igång fiberkommunikationen (bredbandet till villan) där jag kan kommunicera vid strömavbrott

Jag avser att även kunna ladda mobiltelefoner, ficklampor radio, dator och andra batteribestyckade enheter.

15 kW litiumbatterier klarar några dar sedan kan jag ladda dessa med en generator som drivs med aspenbränsle som kan lagras flera år och som även omsätts i gräsklipparen.

Jag räknar med att klara åtminstone en vecka och rimligen längre, sedan går det även att fylla på det som fattas.
Sedan 2022 har vi ca 90.000kWh i fästbränsle hemma. Skaffade ett antal oljelampor och 5 stk PK10. Har ett elverk med Honda motor som jag verkligen skulle testköra. Men sist när jag drog igång det, startade det direkt.

Tycker med ved o oljelampor klarar man sig långt. Har även lärt barnen några kortspel. Bunkrat upp med mat har vi med.

Barnens skola och dagis skickade ut information. Det ställer upp, även om det inte finns el. Det har kört några träningsveckor under speciella förhållande. Det fick till exempel inte laga mat med råvaror som behövdes kylas.

Jobbigt kan det blir för dem äldre. Där får vi se till att det får stöd.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Lite lökigt att ha synpunkter på kw när exakt alla förstår att det är kW som avses. Då är det betydligt värre att inte ha koll på Kw vs. KwH.
Beklagar om du ännu inte har koll på hur kWh skrivs..

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.