457 620 läst ·
5 860 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Skulle man skaffa de batterier du föreslår till en kåk med elbehov 20kWh per dygn och en veckas lagring för ev strömavbrott går det ju åt rejäl yta med solceller för att ladda demReizung skrev:
Ja. Det som man får byta efter den tiden är förmodligen batterierna, de påstås behålla 80% av kapaciteten efter 6000 cykler. Minst. Men det återstår att se, lifepo4 är inte så gammalt ännu så man vet ju inte. Cyklingen är ju testad, men ålderspåverkan är inte så pass testad.
Jo jag kör själv på lastbils batterier för tillfället..fick en deal på blybatterier. Så har 3.6 ton agm blybatterier på hyllor i garaget.. men börjar märka deras ålder nu efter 3 år med dagligt cyklande vinter, och "off grid" sommaren.
Man kommer väldigt långt med solceller och batterier på en båt. Speciellt om belysning är den huvudsakliga användningen. Min pappa hade en båt för vanligt fiske, gick att driva den med en mindre elmotor direkt på 2 solceller på taket, så man kunde helt enkelt glida runt o fiska utan att ha motor igång.
Hur stor solcellsyta skulle då behöva för att fånga dessa 140kWh i en januarivecka? Vore det inte klokt att ha dem vertikalt monterade på vägg eller ställning åtminstånde en meter över mark för att minska risken att de är snötäckta?
Ni som kör med blybatterier, hur märker ni att dom går ner. Kan bara säga att jag aldrig köpt ett batteri till båten. Båtägare kasserar massor med batterier som är fullt friska och där i skrotlådan ha jag plockat upp dom som såg snyggast ut. Det som har hänt med dom, är att dom sulfaterat på fel sida om plattorna. Dom ska då bottnas och laddas med ca 1,5 amp max, 12 V batterri då. Efter ca 1 - 2 månderr är batterit som nytt igen, sulafateringen har gått tillbaka. I äldre brandlarmscentraler med ett 12 V batteri, så var dom enligt märkning 15 år gamla och hade varit med underhållslddning hela tiden.
Hur det är med blybatterier i en solcellsanläggning kan jag inte svara på, där dom laddas/urladdas konstant, kanske är en annan femma i det hela.
Hur det är med blybatterier i en solcellsanläggning kan jag inte svara på, där dom laddas/urladdas konstant, kanske är en annan femma i det hela.
Vertikalt på vägg är faktiskt rätt bra på vintern med tanke på solens lägre läge. Och om väggen är på ett uppvärmt hus kan man slippa frost o is osv också.F fribygg skrev:Skulle man skaffa de batterier du föreslår till en kåk med elbehov 20kWh per dygn och en veckas lagring för ev strömavbrott går det ju åt rejäl yta med solceller för att ladda dem
Hur stor solcellsyta skulle då behöva för att fånga dessa 140kWh i en januarivecka? Vore det inte klokt att ha dem vertikalt monterade på vägg eller ställning åtminstånde en meter över mark för att minska risken att de är snötäckta?
Men ja det går åt endel yta. Tak är ju uteslutet med sådana här mängder såvida man inte har en väldigt stor lada.
Nae. En optimal januari vecka kanske man kan dra ihop 140 kWh med ett så pass groteskt system, men förmodligen krävs stödköp av el typ december/januari när solen står som allra lägst och ger minst. Det finns inga data eller liknande på vårat hittepå scenario. Däremot påstår AI att i absolut optimala förhållanden på den absolut sämsta dagen (vintersolståndet) så skulle en sådan anläggning kunna producera cirka 15kwh. Vilket inte på långa vägar räcker. Varken för effektiv bergvärme/luft luft. Eller någon annan källa. Det är just där kring december till slutet av januari som är problemtiden i Sverige.F fribygg skrev:
Detta är absolut görbart, frågan handlar ju då om lönsamhet. Om ett sådant system klarar hela året förutom december och januari, vad är kostnaden för t.e.x ved eller annat under de två månaderna.F fribygg skrev:
Batterierna jag kör med till huset är yuasas 200ah AGM batterier. Viktigast by far för blybatterier är att de aldrig får stå utan att vara fulladdade.J jonaserik skrev:Ni som kör med blybatterier, hur märker ni att dom går ner. Kan bara säga att jag aldrig köpt ett batteri till båten. Båtägare kasserar massor med batterier som är fullt friska och där i skrotlådan ha jag plockat upp dom som såg snyggast ut. Det som har hänt med dom, är att dom sulfaterat på fel sida om plattorna. Dom ska då bottnas och laddas med ca 1,5 amp max, 12 V batterri då. Efter ca 1 - 2 månderr är batterit som nytt igen, sulafateringen har gått tillbaka. I äldre brandlarmscentraler med ett 12 V batteri, så var dom enligt märkning 15 år gamla och hade varit med underhållslddning hela tiden.
Min begränsning på dessa batterier är att jag måste, för deras livsstids skull ladda dem helt fullt och sen står på float nån timme eller två om de inte har varit fulladdade på 72h. Sen drar jag bara ur cirka 50% ur dem. När jag avslutar urladdning håller de cirka 12.15-12.25v vid vila.
HejF fribygg skrev:
När jag för ca fem år sedan började studera reservkraft förstod jag att solceller inte räckte. Jag bor i prisområde ett där det är mörkt, kallt och ibland en meter snö
Jag valde då bort solceller och satsade pengarna på en mera basal och flexibel lösning
”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
Jag har frysar och kylskåp viss belysning och kommunikation på reservkraft baserat på ca 15 kWh batterier som jag kan ladda upp med ett elverk efter några dar
Värmen via vedeldning i två spisinsatser
Om reservkraften fungerar årets sämsta och kallaste period då klarar man det mesta
Redigerat:
Detta.M Martin Lundmark skrev:Hej
När jag för ca fem år sedan började studera reservkraft förstod jag att solceller inte räckte
Jag har frysar och kylskåp viss belysning och kommunikation på reservkraft baserat på ca 15 kWh batterier som jag kan ladda upp med ett elverk efter några dar
Om reservkraften fungerar årets sämsta och kallaste period då klarar man det mesta
Alternativt generator kopplat till ordinarie inverter/batterisystem.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 711 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 711 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 711 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 711 inlägg
Öhhh, nej. Det var liksom helt korrekt enheter som skrevs.F fribygg skrev:
Tyvärr så får man inte det, och det kan tyckas lite lustigt men tydligen är det så.Reizung skrev:
Ja så är det ju.
Jag vet inte exakt vad man får och inte får göra själv, innan du har kopplat på något på elnätet så har du ju i princip ditt egna elnät. Och det finns väl inga lagar/regler för att t.e.x leva off-grid.
I praktiken är det enda som en elektriker behövs för är att driftsätta anläggningen och koppla den mot elnätet. Sen att hitta en elektriker som litar på din hemmasnickrade anläggning är ju en helt annan femma.
Men ja, batterierna är rätt smidiga och enkla att koppla mot invertern själv, och kräver ingen behörighet, jag tror även det är där man har mest pengar att spara på att göra själv. Har sett rätt sjuka offerter för mindre batteripack.
Inte skyddar solceller mot strömavbrott, att producera och lagra vad el man behöver för en vecka utan nätanslutning med egna solceller är helt enkelt orimligt dyrt om man behöver 140kWh under en strömlös januariveckaReizung skrev:
Om värmen är löst till huset. Så klarar man sig komplett utan el.M Martin Lundmark skrev:Hej
När jag för ca fem år sedan började studera reservkraft förstod jag att solceller inte räckte. Jag bor i prisområde ett där det är mörkt, kallt och ibland en meter snö
Jag valde då bort solceller och satsade pengarna på en mera basal och flexibel lösning
”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
El är ju för det mästa för komforten.
Ljus, värme, matlagning... allt lätt och billigt att ordna utan el.
Har själv levd flera år utan el. Fast då var det i varmt klimat.