457 942 läst ·
5 869 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Vad tänker du att en sån anläggning får för avskrivningstid om villkoren, priserna och räntan skulle vara likadana i framtiden som de varit det gångna året?Reizung skrev:
Solceller är redan extremt billiga och prisvärda, problemet är att du blir blåst av installatörer. Du kan köpa en riktigt bra solcell för 900-1200kr styck. Köp 20 så har du ett system(beroende på cell) på mellan 8-10kw för omkring 20-25k. Invertrar för enbart solceller som klarar 10kw får du för under 10k. Spendera 14k på invertern så kan du sätta dit batterier så du i princip klarar dig "off grid" 6 månader per år.
Batterier är snorbilliga också. 700-900kr per kWh om du handlar direkt från fabrik. En vanlig villa kan förmodligen klara sig hela sommarhalvåret helt off grid på 15-20kwh.
Allt som allt 65-70k så har du en 10kw anläggning med 15kwh lifepo4 batterilagring som gör att du slipper betala både effekttariffer och köpa el från nätet majoriteten av sommarhalvåret.
Väldigt svårt att säga. Det beror ju helt på förutsättningarna, hur mycket el hushållet förbrukar sommartid, hur mycket el som förbrukas vintertid, kör man elbil eller ej?F fribygg skrev:
Kan inte spekulera djupt i detta då jag är på jobbet nu. Men generellt något som gäller de flesta hushåll är ju följande.
Även om elpriset är 0kr, så betalar man ju den där 36öringen plus moms. Säg 40 öre för enkelhetens skull tror det är mer eftersom även bolaget du köper el av tar en avgift per kWh. Har du ett 10 kWh batteripack hemma plus solceller så har du ju automatiskt absolut minimum 4 kronor per dag på bara skatten, och det har du från mars/april - nånstans i början av oktober. Säg 6 månader för enkelhetens skull. Detta förutsätter ju att du förbrukar minst 10 kWh per dag, vilket jag förutsätter att i princip alla som bor i villa gör.
Vrider du upp och kör t.e.x elpris på snitt snarare än spot, då hamnar du på (förra årets augusti som exempel, vilket var en billig månad) 70 öre per kWh eller något mer iomed moms och extra avgifter. Då har du ju med detta pack 7kr per dag garanterat, något större batteripack så blir ju den siffran högre. Förutsatt att du använder så pass mycket el så att du lyckas utnyttja den fulla kapaciteten.
Allt detta är ju räknat med absoluta minimum nivåer av elpris osv. Men de där 7kr per dag blir väl cirka 1100 per år om man enbart räknar det där halvåret.
På vintern har du möjlighet att spara in betydligt mer pengar med hjälp av spotpris, och köra batteridrift de 3-4 dyraste timmarna, för att sedan ladda batteriet på natten på de absolut billigaste timmarna, och få in den sol du kan få in, om du orkar dra av panelerna efter det kommit snö. Automatiserar du detta med t.e.x Home Assistant baserat på elpris och andra kriterier, vilket är rätt så smidigt att göra själv. Så kan vi säga att du i lägsta fall kan spara in en 1000 lapp eller två till. Och detta är absolut lägsta fall.
Min personliga erfarenhet av mina batterier och invertrar med styrning är att det oftast är betydligt mer än så. Vi är visserligen storkonsumenter av el, och har ett batteri som vi tar ut cirka 38 kWh ur per dygn vintertid. Så det är ju radikalt andra förutsättningar än t.e.x 10 kWh. I vårat fall har vi i vintern legat på 65-70% av vad det rörliga elpriset var. Alltså om snittpriset var 1 krona så kanske vi betalade 70 öre.
Det är ju absolut en hobbygrejj. Då det tar tid att få tillbaka pengarna för det. Vi kunde gå ner i huvudsäkring också tack vare automatiskt fasbalansering i invertrarna, så det gav ju en 150 lapp extra. Plus att vi sommartid förbrukar uppåt 50 kWh per dygn med tre värmepumpar på kylning, datorer igång osv.
För ett hushåll som förbrukar 15-20 kWh per dygn så är det förmodligen inte värt investeringen.
Jag har förmodligen missräknat grovt i det lägre laget här över, då elpriset snabbt skalar uppåt med hjälp av skatt och moms på skatten. Hela denna uträkningen är ju bara vad batteriet i sig kan ge.
Ska vi räkna med solcellerna med, utan att räkna med att man säljer något, då får man ju kika lite bakåt på räkningar. Vad betalade du i Juli eller Augusti t.e.x. vad är de fasta kostnaderna? Hade det blivit betydligt billigare om jag inte köpt en enda kWh från mars/april - oktober? Klarar du natten sommartid med enbart batteriet så börjar det ju ladda redan vid 6-7 slaget. Och även en molnig/disig dag så brukar man få ut en hel del.
Som sagt väldigt svårt att köra en servett skiss på. Vi sparar uppåt tusenlappen per månad, men då med ett något större solcellsystem, och betydligt större batteripack. För samma pris som mitt nämnda exempel ovan då, men med nu relativt gamla AGM blybatterier.
I nuläget (mars) så täcks mer än min bilresa till jobbet med elbil av enbart solcellerna. Drar 12-15kwh till o från jobbet. Producerade 16kwh igår.
När det kommer till ränta eller liknande har jag ingen aning, vet inte vad det är för typ av lån eller vad det är för räntor. Finns mängder av kriterier att ta hänsyn till, men detta exemplet ovan är absoluta miniminivåerna av avbetalningstakt.
Om du upptäcker att jag missat något här eller om något låter skumt/felräknat påpeka det gärna. Känns som jag missat något.
Edit: såg att jag missade att du undviker hela skatten dygnet runt sommartid, om batteriet klarar natten, det tänkte jag inte ens på. Blir betydligt mer än 7kr per dag i det fallet.
Så är det nog, med en rimlig elförbrukning säg 5000-15000kWh per år varav det mesta förbrukas under dygnets mörka timmar under vinterhalvåret verkar inte dagens solceller kunna bära sina egna kostnader.Reizung skrev:
Nej absolut inte. Det är ett krav att man även inhandlar batterier om man vill få någon återbäring. Det förändrar kalkylen ordentligt. Men inte till det positiva om man ser till vissa offerter på typ 70-110k kr för enbart 10 kWh batterier.F fribygg skrev:
Cirka 16 år om man ska tro på all forskning om lifepo4. 6000cykler sägs det iaf.F fribygg skrev:
Det blir mer än en hobby när man faktiskt kan spara pengar på det. Men det krävs dedikation och automatisering. Vilket de flesta förmodligen inte orkar hålla på med.
Men den absolut bästa privat "investeringen" jag har gjort bortsett från aktier och fonder är att köpa en begagnad billig elbil, där gick vi direkt från 2000kr i diesel per månad till o från jobbet, till 400 spänn/månad el. Och ingen drivmedels kostnad alls mellan cirka april-oktober. Då vi lever i stort sett helt off grid den perioden. Eller ja. För att ge mer exakta siffror så köpte vi 1800 kWh men använde 9200 kWh under den perioden. Mycket ja. Men kyla på tre värmepumpar och 6 mil till och från jobbet 5 dagar i veckan med elbil. Bara elbilen är redan ren besparing nu varje månad sedan 2 år tillbaka.
Vet att du härjar lite med mig. Men som halvt autistisk så kan jag inte annat än att svara med de siffror jag har tillgång till. Sen är det ju alltid roligt att vara komplett skyddad mot strömavbrott osv. Men pengar att spara över tid finns definitivt, men det gäller då förmodligen bara de som faktiskt har det som hobby/är intresserade av tekniken, automatiseringar och energieffektiviseringar. Och hela paketet krävs för att det ska vara mest optimalt. Elbil, celler och batterier.
Gav mig bara in i denna diskussion för att försöka förhindra folk från att köpa nåt extremöverprisat solcellspaket för liksom 150 000 spänn. Vars marknadsvärde igentligen motsvarar knappt 1/3 av den summan.
Ska man sova i ett kallt hus resten av året, bara leva och värma på natten på vintern så ska man nog inte ha solceller men man kan få med sig från mig att man också är ovanlig.F fribygg skrev:
Ja det är ju svårt att förklara och få fram exakt hur mycket intjäning man har på solceller. Men som du säger så är det ju en bekvämlighetsgrejj också. Är man nöjd att på sommaren sova i 25c så är det ju fine, vårat sovrum är aldrig över 19c.. oavsett om det är 30c ute. Det kostar ju på en hel del el också. Värmer ju också allt varmvatten under perioden april-oktober. Sen såklart, har man fjärrvärme så är man relativt körd från början såvida man inte avviker ifrån det. Har jobbarkompisar som betalar mer för fjärrvärme än vad vi har i total elräkning. Trots att vi även kör till och från jobbet 6 mil per dag. Då på höst och vår då. Eftersom elräkning inte existerar resterande del av året.D djac skrev:
Ett nybyggt hus på 100 m2 får såvitt jag vet inte dra mer än 5000kWh för uppvärmning, lägg sen till 5000kWh hushållsel så bör elförbrukningen inte vara mer än 10 000kWh/är kanske 15 000 kWh om man har en större eller äldre kåk.D djac skrev:
Det är en värmepump/ac och inte solceller man behöver för att lösa kylan i huset sommartid, solcellerna eller batteriet lär inte sänka inomhustemperaturen.Reizung skrev:
Det vore absolut bra, men sannolikt oehört svårt och kostsamt att uppnå.Reizung skrev:
Jag hade ca en veckas strömavbrott vid stormen Gudrun och vi kan väl säga ett behov av 20kWh per dygn eftersom det var i januari en solcellsanläggning med batteri som klarar det lär väl inte stanna under kvartsmiljonen och om jag skaffat den för 20-21 år sen hade förmodligen batterierna varit helt slut nu även om själva solcellerna förmodligen fortfarande hade funkat.
Absolut visst är det så. Men när nämnda värmepumpar över sommarhalvåret närmar sig 2000 kWh i förbrukning så är det skönt att slippa skatta sig gul och blå. För att inte tala om de planerade effekttarifferna. Staten kör i vanlig ordning på ordentligt med att blåsa svenska folket att köpa elbilar, sen slänger på effekttariffer. Effektivt sätt att dra in kulorna iaf. Nu pratas det ju även om att ta effekttariffer på inmatning ifrån solceller osv. Man får helt enkelt stänga av export på invertrarna så man slipper försörja någon annan och samtidigt betala för det.F fribygg skrev:
När det gäller gudrun så var den inte direkt optimal årstid, däremot om man absolut vill säkra sig så finns ju generator portar på i princip alla hybridinvertrar. Så i nödfall går det ju dra igång sådan med diesel/bensin både för att smidigt driva hela fastigheten. Såklart får man se till att man inte förbrukar mer el än nödvändigt i de lägena. Men de flesta klarar sig nog på en mindre generator i de fallen. Och en kvarts miljon kommer man riktigt långt med. Du får över 100 kWh batterier för en hundring. Men nu pratar vi ju nödfall, även om en generator är dyr att driva med diesel/bensin så är det föredraget framför frysta element/vattenledningar.
Förstår att du är rätt anti. Men jävlar, för en kvarts miljon hade du varit näst intill energioberoende. Förmodligen kunnat klippa kabeln och sagt upp elavtalet också. Har räknat på att min förbrukning går att klara med 60kW solceller och ett batteri på cirka 80 kWh. Det är nästan så att det ryms inom 250 000kr.
140 paneler = 100 000kr +-20 000kr
2st Deye 20k 3phase inverter = 45-50 000kr
48st mb56 celler(16 per serie) = 50-60 000kr med frakt (86 kWh totalt)
3st JK BMS = 5000kr
Montagematerial varierar kraftigt beroende på infästning eller markstativ, allt mellan 40-120 000kr. Billigaste är att bygga egna markstativ i trä.
Detta ger rejäl effekt även mitt i vintern sålänge man borstar av dem efter snöfall. Med tanke på att min förra elräkning låg på 9000 spänn och nästkommande kommer hamna på nåt likvärdigt så känns det som att det skulle kunna betala av sig rätt fort. T.o.m om det hade kostat över 300k.kan vara så att man måste stödköpa el med ett sådant system mitten av december till mitten av januari, om man har riktigt otur och inte får några soliga vinterdagar på länge. Sen är detta extremt overkill typ 10 månader av 12. Men man skulle nog tjäna på att köra de värsta perioderna med generator på diesel/bensin, då man resterande delen av året kan slippa allt vad effekttariffer, fasta kostnader osv heter när det gäller el.
Jovisst, en kvartsmille nu och som du skriver kanske 16 års hållbarhet på batterierna gör ju att de är slut innan nästa storm om kanske 20 år.Reizung skrev:
Absolut visst är det så. Men när nämnda värmepumpar över sommarhalvåret närmar sig 2000 kWh i förbrukning så är det skönt att slippa skatta sig gul och blå. För att inte tala om de planerade effekttarifferna. Staten kör i vanlig ordning på ordentligt med att blåsa svenska folket att köpa elbilar, sen slänger på effekttariffer. Effektivt sätt att dra in kulorna iaf. Nu pratas det ju även om att ta effekttariffer på inmatning ifrån solceller osv. Man får helt enkelt stänga av export på invertrarna så man slipper försörja någon annan och samtidigt betala för det.
När det gäller gudrun så var den inte direkt optimal årstid, däremot om man absolut vill säkra sig så finns ju generator portar på i princip alla hybridinvertrar. Så i nödfall går det ju dra igång sådan med diesel/bensin både för att smidigt driva hela fastigheten. Såklart får man se till att man inte förbrukar mer el än nödvändigt i de lägena. Men de flesta klarar sig nog på en mindre generator i de fallen. Och en kvarts miljon kommer man riktigt långt med. Du får över 100 kWh batterier för en hundring. Men nu pratar vi ju nödfall, även om en generator är dyr att driva med diesel/bensin så är det föredraget framför frysta element/vattenledningar.
Förstår att du är rätt anti. Men jävlar, för en kvarts miljon hade du varit näst intill energioberoende. Förmodligen kunnat klippa kabeln och sagt upp elavtalet också. Har räknat på att min förbrukning går att klara med 60kW solceller och ett batteri på cirka 80 kWh. Det är nästan så att det ryms inom 250 000kr.
140 paneler = 100 000kr +-20 000kr
2st Deye 20k 3phase inverter = 45-50 000kr
48st mb56 celler(16 per serie) = 50-60 000kr med frakt (86 kWh totalt)
3st JK BMS = 5000kr
Montagematerial varierar kraftigt beroende på infästning eller markstativ, allt mellan 40-120 000kr. Billigaste är att bygga egna markstativ i trä.
Detta ger rejäl effekt även mitt i vintern sålänge man borstar av dem efter snöfall. Med tanke på att min förra elräkning låg på 9000 spänn och nästkommande kommer hamna på nåt likvärdigt så känns det som att det skulle kunna betala av sig rätt fort. T.o.m om det hade kostat över 300k.kan vara så att man måste stödköpa el med ett sådant system mitten av december till mitten av januari, om man har riktigt otur och inte får några soliga vinterdagar på länge. Sen är detta extremt overkill typ 10 månader av 12. Men man skulle nog tjäna på att köra de värsta perioderna med generator på diesel/bensin, då man resterande delen av året kan slippa allt vad effekttariffer, fasta kostnader osv heter när det gäller el.
Jag nöjer mej hitills med solceller och batterier till båtmotorn, det är hobbyverksamhet och elbehovet infaller normalt under tid solen skiner under Q2 och Q3, vill jag fiska kräftor på kvällen klarar ett par vanliga marin batterier även augustimörkret.
Ja. Det som man får byta efter den tiden är förmodligen batterierna, de påstås behålla 80% av kapaciteten efter 6000 cykler. Minst. Men det återstår att se, lifepo4 är inte så gammalt ännu så man vet ju inte. Cyklingen är ju testad, men ålderspåverkan är inte så pass testad.F fribygg skrev:Jovisst, en kvartsmille nu och som du skriver kanske 16 års hållbarhet på batterierna gör ju att de är slut innan nästa storm om kanske 20 år.
Jag nöjer mej hitills med solceller och batterier till båtmotorn, det är hobbyverksamhet och elbehovet infaller normalt under tid solen skiner under Q2 och Q3, vill jag fiska kräftor på kvällen klarar ett par vanliga marin batterier även augustimörkret.
Jo jag kör själv på lastbils batterier för tillfället..
Man kommer väldigt långt med solceller och batterier på en båt. Speciellt om belysning är den huvudsakliga användningen. Min pappa hade en båt för vanligt fiske, gick att driva den med en mindre elmotor direkt på 2 solceller på taket, så man kunde helt enkelt glida runt o fiska utan att ha motor igång.