457 691 läst ·
5 865 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Solceller är redan extremt billiga och prisvärda, problemet är att du blir blåst av installatörer. Du kan köpa en riktigt bra solcell för 900-1200kr styck. Köp 20 så har du ett system(beroende på cell) på mellan 8-10kw för omkring 20-25k. Invertrar för enbart solceller som klarar 10kw får du för under 10k. Spendera 14k på invertern så kan du sätta dit batterier så du i princip klarar dig "off grid" 6 månader per år.F fribygg skrev:
Batterier är snorbilliga också. 700-900kr per kWh om du handlar direkt från fabrik. En vanlig villa kan förmodligen klara sig hela sommarhalvåret helt off grid på 15-20kwh.
Allt som allt 65-70k så har du en 10kw anläggning med 15kwh lifepo4 batterilagring som gör att du slipper betala både effekttariffer och köpa el från nätet majoriteten av sommarhalvåret.
Hej och välkommen till Byggahus!Reizung skrev:
Solceller är redan extremt billiga och prisvärda, problemet är att du blir blåst av installatörer. Du kan köpa en riktigt bra solcell för 900-1200kr styck. Köp 20 så har du ett system(beroende på cell) på mellan 8-10kw för omkring 20-25k. Invertrar för enbart solceller som klarar 10kw får du för under 10k. Spendera 14k på invertern så kan du sätta dit batterier så du i princip klarar dig "off grid" 6 månader per år.
Batterier är snorbilliga också. 700-900kr per kWh om du handlar direkt från fabrik. En vanlig villa kan förmodligen klara sig hela sommarhalvåret helt off grid på 15-20kwh.
Allt som allt 65-70k så har du en 10kw anläggning med 15kwh lifepo4 batterilagring som gör att du slipper betala både effekttariffer och köpa el från nätet majoriteten av sommarhalvåret.
Om du försöker sälja in solceller och batterilagring rekomenderar jag att du börjar skriva kWh genomgående
För solceller som enhet kan man inte ange kWh som är energi (effekt över tid), man kan bara ange effekt (kW), eventuellt med angivande om mängden solinstrålning för att nå effekten.F fribygg skrev:
Jag letar exempel på offerter från elbolag (elhandels och elnätsbolag) på primärt solceller från åren 2022-2025. Även i kombination av batterilagring kan vara intressant. DM mig så stämmer vi av möjligheten att ta del av.P Peter787 skrev:
Sälja in och sälja in. Det jag försöker åstadkomma är att försöka förhindra folk från att bli bedragna, har sett många offerter där företag tar 4000kr för solceller som du kan köpa privat för 1200kr.F fribygg skrev:
Jag tror att folk i allmänhet förstår att kwh och kWh båda betyder kilowattimmar oavsett stor eller liten bokstav, så jag har svårt att förstå vad du antyder. Batterier benämner man oftast i AH, eller om man pratar som vi gör nu kWh. Solceller anger man i kW eller w. Precis som min kommentar ovan gör.
Visst jag kan ange solcellssystemet med spänning och strömstyrka med, men det varierar ju kraftigt.
Så att det inte missuppfattas.
Min första kommentar inkluderar alltså(som jag skrev) ett solcellssystem på 8-10kw med tillhörande energilagring (lifepo4 batterier) på 10-15kWh + hybridinverter.
Edit: så att det åter igen inte missuppfattas. Jag försöker absolut inte sälja något, snarare tvärtom.
Ja så är det ju.DennisCA skrev:
Jag vet inte exakt vad man får och inte får göra själv, innan du har kopplat på något på elnätet så har du ju i princip ditt egna elnät. Och det finns väl inga lagar/regler för att t.e.x leva off-grid.
I praktiken är det enda som en elektriker behövs för är att driftsätta anläggningen och koppla den mot elnätet. Sen att hitta en elektriker som litar på din hemmasnickrade anläggning är ju en helt annan femma.
Men ja, batterierna är rätt smidiga och enkla att koppla mot invertern själv, och kräver ingen behörighet, jag tror även det är där man har mest pengar att spara på att göra själv. Har sett rätt sjuka offerter för mindre batteripack.
Vem var det som hade det som sin livsuppgift att skilja på K och k. Kevin och kilo? Trots att det var helt uppenbart vad som avsågs.Reizung skrev:
Där kan man snacka om anal!
Reizung verkar ju inte pyssla med försäljning av solceller och batterier, han kommer förmodligen inte heller skriva fel lika ofta som jag gör här på forumet även om starten hans var lite otydlig.
Man bör kolla sin hemförsäkring vilka regler som gäller vid skada, brand, etc, om man själv installerat anläggningen.Reizung skrev:
Om det visar sig att jag diskuterar solceller och batterier här i en förlängning så lär du nog få rätta mig många gånger till... Eller så får jag helt enkelt fixa autocorrecten på telefon.F fribygg skrev:
Har bara creepat på byggahus forumet tidigare. Tänkte att det var dags att skapa konto nu. Har detta som intresse, off grid, smarta hem, teknik, husbygge och renoveringar. DIY på rubbet.
Men ska inte uppta mer av denna tråd med orelaterade saker.