457 692 läst ·
5 866 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 711 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 711 inlägg
de flesta växelriktare har två individuella optimerare och det är bara svag eller obefintlig kompetens från installatören/projektören som gör att man inte lyckas skapligt med två slingor på samma tak.E Emanuel01 skrev:Det man kan tänka på om man köper utan optimerare är hur man drar slingorna om man drar tex 2st. Vart tokigt hos mig då de gjorde 2 slingor bredvid varandra. Hade man delat in dem på höjden hade min anläggning fungerat bättre på vintern då snön ofta smälter fort på de 2 översta raderna paneler men blir liggande på den undre(har 3 rader på höjden). Detta får till följd att hela produktionen stryps. Särskilt på ena sidan där ett entretak bromsar snön med. Samt att kommunens träd skuggar undre raden på mina paneler när solen står lågt.
Fast vattenpummpar för bevattning behöver man ju mest när solen också ger mest. På vintern behövs de inte alls.Nissens skrev:
Det där låter helt befängt. Det är att gå från en riktigt dålig kalkyl till en rent usel dito.
Solpaneler ger som minst när man behöver dom som mest. När elen är som dyrast och man behöver mest ger de ingenting, dvs vinterhalvåret på våra breddgrader.
Att påstå att batterier någonsin kan bidra positivt ekonomiskt är ju helt galet.
Har du hört talas om ROI? Alltså att få tillbaka det man investerat, och i detta fallet därefter börja tjäna på investeringen…
Om man gör en seriös kalkyl på detta med solpaneler så går det aldrig ihop.
Var en etablerad firma och de tänkte inte på detta. Och jag hade heller ingen tanke på detta förräns snön kom och solen stod lågt. Det funkar som det är men hade funkat betydligt bättre på vintern med annan indelning av de 2 slingorna. Men det är som med det mesta att det är lätt att vara efterklok.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 711 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 711 inlägg
Det är inte ”lätt att vara efterklok”, det är precis som jag sa… tyvärr. Branchen är full av lågpresterande.E Emanuel01 skrev:Var en etablerad firma och de tänkte inte på detta. Och jag hade heller ingen tanke på detta förräns snön kom och solen stod lågt. Det funkar som det är men hade funkat betydligt bättre på vintern med annan indelning av de 2 slingorna. Men det är som med det mesta att det är lätt att vara efterklok.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 711 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 711 inlägg
Du är inte per definition sakkunnig. En solcellinstallatör anses vara det och skall absolut hantera det och själv kanske begripa det uppenbara. Och gör dom inte det så borde dom se det i sina rätt grundläggande och enkla simuleringar på olika layoutalternativ. Jag har tre slingor med 55 paneler på samma tak, de är naturligtvis delade på höjden och inte på bredden. Det var det som var bäst i simuleringarna.E Emanuel01 skrev:
Kollar runt lite på priser, vad som nu finns tillgängligt på nätet för att bilda nån sorts uppfattning.
Ett 8kW paket med 18 paneler, inverter (GE) och övrig utrustning går på 3990€, fast sen tillkommer ju installation utöver det.
Finns ett elbolag i närheten som erbjuder solcellsinstallationer med Fronius inverters. Ska fråga offert av dessa också, kör man med Fronius tänker jag det kanske är lite bättre kvalitét på grejorna och arbetet.
Ett 8kW paket med 18 paneler, inverter (GE) och övrig utrustning går på 3990€, fast sen tillkommer ju installation utöver det.
Finns ett elbolag i närheten som erbjuder solcellsinstallationer med Fronius inverters. Ska fråga offert av dessa också, kör man med Fronius tänker jag det kanske är lite bättre kvalitét på grejorna och arbetet.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 711 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 711 inlägg
Fronius är åtminstone en Europeisk leverantör. Men känslan är att en solcellsinverter, kanske speciellt i norra Europa och om den sitter inomhus eller under tak lever ett rätt bekvämt liv. Vi har ett skapligt klimat, den har en kortare säsong än de flesta andra delarna av världen och vi har generellt stabilare inspänning än de marknader en Kinesisk växelriktare primärt är designad för. Det du slipper är väl att hela ditt nätverk kartläggs av Kinesiska staten.....DennisCA skrev:
Kollar runt lite på priser, vad som nu finns tillgängligt på nätet för att bilda nån sorts uppfattning.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 711 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 711 inlägg
Man vill kanske ha uppdateringar, uppdaterad firmware, i princip alla växelriktare har mer eller mindre begåvad styrning (i kombination med batterier) och det vill man ha. Det går såklart att lösa på egen hand med små jävla manicker och/eller nån hemautomatik men alla är inte nördar som orkar med sånt.H he-peter skrev:
Kör elbil, så på sommaren då batterierna inte laddar upp laddas bilen gratis, med tanke på körsträcka man ligger på blir det lite billigare. Men du har rätt, solceller är ingen vinst i sig. Bara lite kul nu när våren kommer.Plupp 537906 skrev:Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.
Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.
Solceller är en lönsam investering - Vattenfall
Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.
Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).
Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.
Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Nej, snitträntan blir lägre genom att du amorterar. Första året blir det 6k, men sista året blir det i stort sett noll.S Skräddarnsvägg skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 711 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 711 inlägg
Intressant. Jag har haft som lägst 12800kr i sparade elkostander och försäljning, det var i särklass sämsta året. Förra året landade på 16k, ,2024 på 17,9k. Bästa året på drygt 38k. På en investering på 100. Fortfarande inte jättebra men klart funktionell avkastning.Plupp 537906 skrev:Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.
Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.
Solceller är en lönsam investering - Vattenfall
Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.
Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).
Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.
Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?