D
utmarkabon Jakub Kollar skrev:
Jag har börjat ta in offerter för solceller och batteri, men jag känner mig lite osäker om jag tänker rätt. Kan någon som har mer erfarenhet med detta kika på det med ett kritiskt öga?

- Villa 90 kvm, brutet tak öster-väster.
- Årlig förbrukning 6.500 kWh, men kommer gå säkert upp kommande åren till ungefär 8.000-9.000 kWh pga större familj.
- Betalade 5.090kr till Tibber i 2025 för 6.320 kWh.
- Effekttoppar på sommaren ungefär 2,5 kW, på vintern 4,5 kW. Effektavgift 81,25kr/kW, så rätt så låga effektavgifter idag.
Vi är extremt kostnadsmedvetna (dvs snåla) när det kommer till önodiga kostnader. Målet är att göra huset så smart som möjligt när det kommer till elförbrukning.

Säljaren rekommenderar:
6 paneler Longi Mono 475W
Batteri 15 kWh SAJ-HS3

Med sådan anläggning skulle vi enligt honom kunna sänka våra kostnader genom att köpa billig el på natten eller lagra egenproducerad el, lagra i batteriet och använda när elen är som dyrast samt minska effekttoppar (som är jättelåga även nu).

Pris för hela kalaset 93.000kr inkl. allt.

Är detta en logisk investering från ekonomiskt och praktiskt perspektiv?
I mina ögon låter det som att man snålar med solpaneler i onödan, om du har tak i öst/väst så har du möjlighet att fånga solen tidig morgon och kväll, det är mycket värt, paneler är billigt och om det går så hade jag satt upp fler,

Batteri med bra styrning är lönsamt i sig, att alltid handla på dygnslägsta gör stor skillnad och med lite mer paneler bör du ha god chans att vara självförsörjande en stor del av året.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
utmarkabon Jakub Kollar skrev:
Jag har börjat ta in offerter för solceller och batteri, men jag känner mig lite osäker om jag tänker rätt. Kan någon som har mer erfarenhet med detta kika på det med ett kritiskt öga?

- Villa 90 kvm, brutet tak öster-väster.
- Årlig förbrukning 6.500 kWh, men kommer gå säkert upp kommande åren till ungefär 8.000-9.000 kWh pga större familj.
- Betalade 5.090kr till Tibber i 2025 för 6.320 kWh.
- Effekttoppar på sommaren ungefär 2,5 kW, på vintern 4,5 kW. Effektavgift 81,25kr/kW, så rätt så låga effektavgifter idag.
Vi är extremt kostnadsmedvetna (dvs snåla) när det kommer till önodiga kostnader. Målet är att göra huset så smart som möjligt när det kommer till elförbrukning.

Säljaren rekommenderar:
6 paneler Longi Mono 475W
Batteri 15 kWh SAJ-HS3

Med sådan anläggning skulle vi enligt honom kunna sänka våra kostnader genom att köpa billig el på natten eller lagra egenproducerad el, lagra i batteriet och använda när elen är som dyrast samt minska effekttoppar (som är jättelåga även nu).

Pris för hela kalaset 93.000kr inkl. allt.

Är detta en logisk investering från ekonomiskt och praktiskt perspektiv?
Nej, det låter både dyrt samt ett batteri du inte kan integrera med t.e.x Tibber. (Lite aldrig på säljare och gör egen efterforskning).

Du har redan låg förbrukning och speciellt på sommaren. Denna vinterns arbitragre har inte varit så bra med allmänt höga och jämna priser. Med så få solpaneler blir det inte mycket förutom på sommaren och inget man kan ladda elbilen med även då.

• Gilla
utmarkabon
  • Laddar…
Lite förenklat så kan du spara in 45 öre elskatt per kWh. Sedan elpriserna på det. Om vi antar SE3 så kan vi räkna med 40 öre på dessa över sommaren, 50 öre med moms (inte så enkelt, elen är billigast när solen skiner). 2000 kWh på sommarhalvåret (ännu en gissning). Så det du kan spara in som bäst på panelerna är då runt 2000 kr/år.

Räknar vi sedan med 200 dagar vinter. Vi gissar att du kan flytta 10 kWh och att du tjänar 70 öre i snitt på dessa (optimistiskt), då sparar du in ytterligare 1400 kr per år.

Sedan effekttariff på detta, låt oss anta runt 2 kWh/h som sparas in. Och 12 månader (ännu ett antagande) ger runt 2000 kr.

Så inkomster (mycket optimistiskt räknat) på 5400 kr per år. En rätt dålig affär trots optimistiska siffror...

• Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
D
Första riktiga soldagen i år, laddat hembatteriet, bilen tuffar på med 8kW, trevligt!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Söker någon som vill dela med sig av sin offert från Eon eller Vattenfall. Det behöver inte vara en installerad anläggning, bara en offert som ni fått.

Hej

Har redan solceller men funderar på att bygga ut fick offert på 190 tusen för 13 kW celler och 10 kW batteri.
Förbrukar i dag ca 20 000 per månad Maj Juni Juli och vill gärna förbruka mer men säkringarna går för fullt alltså köper el på sommaren, med 24 kW solceller förbrukar ca 600 kW per månad övriga året bara hushållsel. Funderar på hur det blir ekonomiskt. ( är näringsidkare så får idag tillbaka energiskatten på sommaren.

Attitudeswe
E Erik_X skrev:
Hej

Har redan solceller men funderar på att bygga ut fick offert på 190 tusen för 13 kW celler och 10 kW batteri.
Förbrukar i dag ca 20 000 per månad Maj Juni Juli och vill gärna förbruka mer men säkringarna går för fullt alltså köper el på sommaren, med 24 kW solceller förbrukar ca 600 kW per månad övriga året bara hushållsel. Funderar på hur det blir ekonomiskt. ( är näringsidkare så får idag tillbaka energiskatten på sommaren.
Är det inte billigare att säkra upp än att installera denna anläggning?

Har du hög förbrukning generellt på sommaren, eller är det starkt kopplat till just värme/solsken?

Det finns invertera som är extra bra på att boosta en högt belastad fas, och rent av kan flytta förbrukning mellan faser. Hur ser balansen ut i din förbrukning?

Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Lite förenklat så kan du spara in 45 öre elskatt per kWh. Sedan elpriserna på det. Om vi antar SE3 så kan vi räkna med 40 öre på dessa över sommaren, 50 öre med moms (inte så enkelt, elen är billigast när solen skiner). 2000 kWh på sommarhalvåret (ännu en gissning). Så det du kan spara in som bäst på panelerna är då runt 2000 kr/år.

Räknar vi sedan med 200 dagar vinter. Vi gissar att du kan flytta 10 kWh och att du tjänar 70 öre i snitt på dessa (optimistiskt), då sparar du in ytterligare 1400 kr per år.

Sedan effekttariff på detta, låt oss anta runt 2 kWh/h som sparas in. Och 12 månader (ännu ett antagande) ger runt 2000 kr.

Så inkomster (mycket optimistiskt räknat) på 5400 kr per år. En rätt dålig affär trots optimistiska siffror...
Man behöver inte gissa. Det går utmärkt att räkna på

https://github.com/sander-visser/py-playground/commit/62f0a1e0591557ac6a01a739e43dea5a42310c06

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Man behöver inte gissa. Det går utmärkt att räkna på

[länk]
Om man har alla siffror ja...

Det är vattenpumar till bevattning belastar stadigt alla faser har fått offert på störe säkringar på 250 tusen. Kan äka och sänka belastningen när solen går i moln

Attitudeswe
Då låter det inte som du behöver något batteri i anläggningen. Säkringen tål ju några minuters överlast om det är ett litet moln som passerar.

Nissens
D djac skrev:
I mina ögon låter det som att man snålar med solpaneler i onödan, om du har tak i öst/väst så har du möjlighet att fånga solen tidig morgon och kväll, det är mycket värt, paneler är billigt och om det går så hade jag satt upp fler,

Batteri med bra styrning är lönsamt i sig, att alltid handla på dygnslägsta gör stor skillnad och med lite mer paneler bör du ha god chans att vara självförsörjande en stor del av året.
Det där låter helt befängt. Det är att gå från en riktigt dålig kalkyl till en rent usel dito.

Solpaneler ger som minst när man behöver dom som mest. När elen är som dyrast och man behöver mest ger de ingenting, dvs vinterhalvåret på våra breddgrader.

Att påstå att batterier någonsin kan bidra positivt ekonomiskt är ju helt galet.

Har du hört talas om ROI? Alltså att få tillbaka det man investerat, och i detta fallet därefter börja tjäna på investeringen…

Om man gör en seriös kalkyl på detta med solpaneler så går det aldrig ihop.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Det där låter helt befängt. Det är att gå från en riktigt dålig kalkyl till en rent usel dito.

Solpaneler ger som minst när man behöver dom som mest. När elen är som dyrast och man behöver mest ger de ingenting, dvs vinterhalvåret på våra breddgrader.

Att påstå att batterier någonsin kan bidra positivt ekonomiskt är ju helt galet.

Har du hört talas om ROI? Alltså att få tillbaka det man investerat, och i detta fallet därefter börja tjäna på investeringen…

Om man gör en seriös kalkyl på detta med solpaneler så går det aldrig ihop.
Ja du lever i en märklig värld, för oss vanliga med normala vanor och behov så är det ganska enkelt.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag gick ut och fotade på gården nu då solen lyser klart. Tänkte jag skulle göra en sorts solkarta, klockan 11 finsk tid ser man det är mycket skugga på husets tak mot öst ännu.

[bild]

Men taket på garaget mot öst verkar ha ställen med stark sol den här tiden, trots det är mycket träd i vägen nära garaget. Det lyser genom glipor mellan träden. Mycket skog hitåt så det är realistiskt att fälla all den skogen tyvärr. Några träd kunde fällas dock men jag vill inte bo utan träd heller...

[bild]

Garagets placering gör att gaveln på det vänder mera rakt söderut än huset. Jag har varit osäker en längre tid om det är bättre att placera solceller på garaget eller huset. Ska ta mera bilder idag med nån timmes mellanrum, så jag har en bättre aning hur det ser ut olika tider på dan. Borde upprepas kanske varannan vecka så man kan se hur solen förflyttar sig genom mars månad.

Problemet med garaget är att grannens träd har mera inflytande än mina egna träd, som jag kan till viss mån fälla. Om jag kunde få grannen att fälla två större tallar skulle garagets västsida av taket har bästa platsen för solpaneler från eftermiddagen och fram.

Ingen sol alls mot väst ännu. Men husets gavel börjar få bra med sol för väggmonterade paneler.

[bild]
Det man kan tänka på om man köper utan optimerare är hur man drar slingorna om man drar tex 2st. Vart tokigt hos mig då de gjorde 2 slingor bredvid varandra. Hade man delat in dem på höjden hade min anläggning fungerat bättre på vintern då snön ofta smälter fort på de 2 översta raderna paneler men blir liggande på den undre(har 3 rader på höjden). Detta får till följd att hela produktionen stryps. Särskilt på ena sidan där ett entretak bromsar snön med. Samt att kommunens träd skuggar undre raden på mina paneler när solen står lågt.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Lite snabbt överslag till min nackdel.

Tackade nej till stor anläggning för 5 år sedan som flera tyckte jag var dum som inte tackade ja till. För stunden var det ett bra pris.

Avkastningen på den summan har (om jag plockar ut dem nu) täckt alla elräkningar i 5år plus en lika stor modernare anläggning plus 20kwh batteri nu.

Bara avkastningen och ha summan kvar.

Kommer köpa solceller och batteri under året men näst efter elbilen är det den sämsta affär jag kommer göra. Roligt och nördigt men ekonomiskt ganska fel.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.