Så här års från mitten på Februari när solen börjar titta fram och dagarna blir längre så är det riktigt fint att ha solceller och batteri. Fick 22kWh idag och brukar få totalt ca 400kWh i Februari dom senaste fem åren. Och skönt att kunna lagra överskott i batteriet för egenförbrukning. Och häromdagen när det var rekordhöga elpriser så laddades batteriet fullt på natten för ca 1.40kr kWh som jag senare använde på dagen när priserna låg över 4kr kWh.

Och en annan fördel med batteriet är att jag sparar ca 500kr/ mån i minskad effektavgift nu under vintermånaderna. Mitt sigenergy batteri räknar ut exakt vad besparingen blir varje dag och månad så det jag tjänat på min sol och batteri anläggning lägger jag in på ett lysa konto så blir det lite roligare när man ser att det blir dubbel effekt ifall börsen går upp. Annars så är min återbetalningstid ca 7år ifall elpriserna, nätavgifter och skatter inte drabbas av inflationshöjninhar och är samma i många år framöver…

Men en sak är säker och det är att om 10år när jag är pensionär så kommer jag att bo billigt.

• Gilla
mats.3 och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag funderar på solpaneler nu faktiskt, med de höga priserna på elen som vi haft i Finland skulle dom ha avhjälpt situationen för solen har lyst samtidigt som det varit kallt och vindstilla.

Situationen i det här landet ser inte helt optimistiskt ut, elöverföringen blir dyrare, ingen ny baskraft är planerad, bara slumpkraft, och det ska till en massa nya datacenters också säger vår regering.

Jag tror nu är läge att skaffa solpaneler för att framtidssäkra oss. Men det vi inte ska göra är att lägga alla panelerna på taken. Vi råkar ha gavel mot syd och den får mycket sol från slutet av januari och fram. Bra läge för lite vinter-el och snöar inte över, en vertikal panel fångar solen på vintern bättre då solen ligger lägre.

Gör man på det viset så blir det väl minskad total effekt över hela året men jag tror det är värt mera att få solel under tiden februari-april än resten av året. Elen brukar vara som dyrast då.

Egentligen borde det vara batterier också.
Batterierna har sjunkit rätt rejält i priserna jag köpte 3 ×5 kilowatts batterier ifjol för 53 tusen efter rotavdraget med installationen.

M mats.3 skrev:
Batterierna har sjunkit rätt rejält i priserna jag köpte 3 ×5 kilowatts batterier ifjol för 53 tusen efter rotavdraget med installationen.
Priset på batterier kommer att gå upp pga sänkta rabatter från kinesiska staten, ökade Lithium priser och höjda avgifter för producentansvar. Från April, skulle det inte förvåna om det blir typ +30% till slutkund (15% med GT).

Jag gick ut och fotade på gården nu då solen lyser klart. Tänkte jag skulle göra en sorts solkarta, klockan 11 finsk tid ser man det är mycket skugga på husets tak mot öst ännu.

Hus i vintersol med snö på taket, omgiven av tallar, med en stege mot taket och skuggor från träden som faller över marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men taket på garaget mot öst verkar ha ställen med stark sol den här tiden, trots det är mycket träd i vägen nära garaget. Det lyser genom glipor mellan träden. Mycket skog hitåt så det är realistiskt att fälla all den skogen tyvärr. Några träd kunde fällas dock men jag vill inte bo utan träd heller...

Blå himmel och ett snötäckt tak på grått garage med skuggor från träd. Träplankor staplade mot väggen, omgivna av skog och sol.
Skapa konto

Garagets placering gör att gaveln på det vänder mera rakt söderut än huset. Jag har varit osäker en längre tid om det är bättre att placera solceller på garaget eller huset. Ska ta mera bilder idag med nån timmes mellanrum, så jag har en bättre aning hur det ser ut olika tider på dan. Borde upprepas kanske varannan vecka så man kan se hur solen förflyttar sig genom mars månad.

Problemet med garaget är att grannens träd har mera inflytande än mina egna träd, som jag kan till viss mån fälla. Om jag kunde få grannen att fälla två större tallar skulle garagets västsida av taket har bästa platsen för solpaneler från eftermiddagen och fram.

Ingen sol alls mot väst ännu. Men husets gavel börjar få bra med sol för väggmonterade paneler.

Snötäckt gårdsplan med garage och hus omgivna av träd, två bilar parkerade, vinterlandskap och klarblå himmel.
Skapa konto

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag gick ut och fotade på gården nu då solen lyser klart. Tänkte jag skulle göra en sorts solkarta, klockan 11 finsk tid ser man det är mycket skugga på husets tak mot öst ännu.

[bild]

Men taket på garaget mot öst verkar ha ställen med stark sol den här tiden, trots det är mycket träd i vägen nära garaget. Det lyser genom glipor mellan träden. Mycket skog hitåt så det är realistiskt att fälla all den skogen tyvärr. Några träd kunde fällas dock men jag vill inte bo utan träd heller...

[bild]

Garagets placering gör att gaveln på det vänder mera rakt söderut än huset. Jag har varit osäker en längre tid om det är bättre att placera solceller på garaget eller huset. Ska ta mera bilder idag med nån timmes mellanrum, så jag har en bättre aning hur det ser ut olika tider på dan. Borde upprepas kanske varannan vecka så man kan se hur solen förflyttar sig genom mars månad.

Problemet med garaget är att grannens träd har mera inflytande än mina egna träd, som jag kan till viss mån fälla. Om jag kunde få grannen att fälla två större tallar skulle garagets västsida av taket har bästa platsen för solpaneler från eftermiddagen och fram.

Ingen sol alls mot väst ännu. Men husets gavel börjar få bra med sol för väggmonterade paneler.

[bild]
Det finns appar för både telefon och web som beräknar solinstrålning för din hus med hänsyn till väderstreck och taklutning

De kan ju inte ta hänsyn till trädens skuggning

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns appar för både telefon och web som beräknar solinstrålning för din hus med hänsyn till väderstreck och taklutning
Och det finna professionella program som solcellsprojektörer använder där man lägger in hus, placering i världen, taklutning, träd, grannhus… allt.

Sen får man ut värde baserat på den utrustning man kastar in i programmet baserat på flera års soldata och temperaturstatistik.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Det beror på företaget man anlitar antar jag, kan tänka mig hur kompetenta/välutrustade de är varierar.

Det skadar nu ändå inte att sätta sig själv in i saker å ting först så man har lite kunskap själv.

F
DennisCA DennisCA skrev:
Det beror på företaget man anlitar antar jag, kan tänka mig hur kompetenta/välutrustade de är varierar.

Det skadar nu ändå inte att sätta sig själv in i saker å ting först så man har lite kunskap själv.
Om det var mig du svarade så var det precis det jag menade. Man reder ut det själv, man får bara en glädjerapport från solcellsföretagen. Det finns proffsprogram att ladda ner med kostnadsfria provperioder. Jag ritade upp mina förutsättningar och simulerade efter det 30 olika varianter på ett par dagar.

DennisCA DennisCA skrev:

[bild]

[bild]

[bild]
Kolla t.ex. suncalc.org
Ger solhöjd, skugglängd etc för vald dag.
Satellitbild med solens position och rörelseinformation för vald plats, kompletterat med tider för gryning, soluppgång och solnedgång.
Skapa konto

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Verkade stämma ganska bra som "träsimulerare" mot vad jag observerat själv. Fast man kan bara placera ett träd i gången

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
Verkade stämma ganska bra som "träsimulerare" mot vad jag observerat själv. Fast man kan bara placera ett träd i gången
Har du cad-kompetens nog att generera ditt hus som en förenklad CAD step-fil så kolla på PV*Solar från Valentin Software. Där har du allt skulle jag säga.

Jag har börjat ta in offerter för solceller och batteri, men jag känner mig lite osäker om jag tänker rätt. Kan någon som har mer erfarenhet med detta kika på det med ett kritiskt öga?

- Villa 90 kvm, brutet tak öster-väster.
- Årlig förbrukning 6.500 kWh, men kommer gå säkert upp kommande åren till ungefär 8.000-9.000 kWh pga större familj.
- Betalade 5.090kr till Tibber i 2025 för 6.320 kWh.
- Effekttoppar på sommaren ungefär 2,5 kW, på vintern 4,5 kW. Effektavgift 81,25kr/kW, så rätt så låga effektavgifter idag.
Vi är extremt kostnadsmedvetna (dvs snåla) när det kommer till önodiga kostnader. Målet är att göra huset så smart som möjligt när det kommer till elförbrukning.

Säljaren rekommenderar:
6 paneler Longi Mono 475W
Batteri 15 kWh SAJ-HS3

Med sådan anläggning skulle vi enligt honom kunna sänka våra kostnader genom att köpa billig el på natten eller lagra egenproducerad el, lagra i batteriet och använda när elen är som dyrast samt minska effekttoppar (som är jättelåga även nu).

Pris för hela kalaset 93.000kr inkl. allt.

Är detta en logisk investering från ekonomiskt och praktiskt perspektiv?

Med din förbrukning tjänar du inte in det.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
utmarkabon Jakub Kollar skrev:
Jag har börjat ta in offerter för solceller och batteri, men jag känner mig lite osäker om jag tänker rätt. Kan någon som har mer erfarenhet med detta kika på det med ett kritiskt öga?

- Villa 90 kvm, brutet tak öster-väster.
- Årlig förbrukning 6.500 kWh, men kommer gå säkert upp kommande åren till ungefär 8.000-9.000 kWh pga större familj.
- Betalade 5.090kr till Tibber i 2025 för 6.320 kWh.
- Effekttoppar på sommaren ungefär 2,5 kW, på vintern 4,5 kW. Effektavgift 81,25kr/kW, så rätt så låga effektavgifter idag.
Vi är extremt kostnadsmedvetna (dvs snåla) när det kommer till önodiga kostnader. Målet är att göra huset så smart som möjligt när det kommer till elförbrukning.

Säljaren rekommenderar:
6 paneler Longi Mono 475W
Batteri 15 kWh SAJ-HS3

Med sådan anläggning skulle vi enligt honom kunna sänka våra kostnader genom att köpa billig el på natten eller lagra egenproducerad el, lagra i batteriet och använda när elen är som dyrast samt minska effekttoppar (som är jättelåga även nu).

Pris för hela kalaset 93.000kr inkl. allt.

Är detta en logisk investering från ekonomiskt och praktiskt perspektiv?
Om du skriver av anläggningen på 10 år, så kostar den dig litet drygt 10 000/år. Så det blir en dålig affär.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.