F
roland53 roland53 skrev:
Intressant. Vad grundar du ditt ställningstagande på? Det företaget är väldigt närvarande i Skåne. Därför nyfiken på din kommentar
Personliga preferenser, fick usla, nonchalanta och tekniskt obegåvade svar när marknaden var het. Sen när dom släppte sitt batteri och jag hörde mig för om det så fick jag inte köpa för jag hade tackat nej till deras solcellsoffert.

• Haha
  • Arg
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
[länk]

Kalaset snart slut på allvar.
Skriv betalartikel.
Så slipper man läsa.

• Gilla
Skanemasen
  • Laddar…
F
M Manhunter skrev:
Skriv betalartikel.
Så slipper man läsa.
Var öppen för mig.

• Ett rött tegelhus med solpaneler på taket omgiven av grönska under en blå himmel.
F Fideliox skrev:
Var öppen för mig.
För mig med.

Inte för mig men det räcker med rubriken.

har man bonniers +allt är den öppen...

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
[länk]

Kalaset snart slut på allvar.
Sedan 60-öringens försvinnande & nu detta så struntar jag nog i att mata ut
något på nätet än om det inte gäller här…..än!

JohnBergq JohnBergq skrev:
Sedan 60-öringens försvinnande & nu detta så struntar jag nog i att mata ut
något på nätet än om det inte gäller här…..än!
Dessutom är e skatten nu lägre så lönsamheten i solpaneler sjönk ytterligare.

Jag funderar på solpaneler nu faktiskt, med de höga priserna på elen som vi haft i Finland skulle dom ha avhjälpt situationen för solen har lyst samtidigt som det varit kallt och vindstilla.

Situationen i det här landet ser inte helt optimistiskt ut, elöverföringen blir dyrare, ingen ny baskraft är planerad, bara slumpkraft, och det ska till en massa nya datacenters också säger vår regering.

Jag tror nu är läge att skaffa solpaneler för att framtidssäkra oss. Men det vi inte ska göra är att lägga alla panelerna på taken. Vi råkar ha gavel mot syd och den får mycket sol från slutet av januari och fram. Bra läge för lite vinter-el och snöar inte över, en vertikal panel fångar solen på vintern bättre då solen ligger lägre.

Gör man på det viset så blir det väl minskad total effekt över hela året men jag tror det är värt mera att få solel under tiden februari-april än resten av året. Elen brukar vara som dyrast då.

Egentligen borde det vara batterier också.

• Gilla
JohnBergq och 3 till
  • Laddar…
D
DennisCA DennisCA skrev:
Jag funderar på solpaneler nu faktiskt, med de höga priserna på elen som vi haft i Finland skulle dom ha avhjälpt situationen för solen har lyst samtidigt som det varit kallt och vindstilla.

Situationen i det här landet ser inte helt optimistiskt ut, elöverföringen blir dyrare, ingen ny baskraft är planerad, bara slumpkraft, och det ska till en massa nya datacenters också säger vår regering.

Jag tror nu är läge att skaffa solpaneler för att framtidssäkra oss. Men det vi inte ska göra är att lägga alla panelerna på taken. Vi råkar ha gavel mot syd och den får mycket sol från slutet av januari och fram. Bra läge för lite vinter-el och snöar inte över, en vertikal panel fångar solen på vintern bättre då solen ligger lägre.

Gör man på det viset så blir det väl minskad total effekt över hela året men jag tror det är värt mera att få solel under tiden februari-april än resten av året. Elen brukar vara som dyrast då.

Låter som en plan men jag hade inte tvekat på batteri, om du har plats osv.

• Gilla
JohnBergq och 1 till
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:

Ja, det ör en ordentlig faktor man är beredd att ta för att få mer på vintern så du tänker rätt. Men även sprida i olika riktningar. Öster för morgonen och väster för kvällen, det är då det behövs. Jag gör mest pengar från slutet Februari fram till Maj, då är det bra produktion och bra priser.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vill man få riktigt bra med el på höst, vår, vinter monterar man på fasaden. Bättre vinkel då. Men det lär kräva bygglov. Vet jag inte om man får. Sedan får det ju inte vara för mycket skuggning. Är väl risk att det blir en del när solen står lägre. Men vissa hus har ju bra förutsättningar.

D daVinci skrev:
Vill man få riktigt bra med el på höst, vår, vinter monterar man på fasaden. Bättre vinkel då. Men det lär kräva bygglov. Vet jag inte om man får. Sedan får det ju inte vara för mycket skuggning. Är väl risk att det blir en del när solen står lägre. Men vissa hus har ju bra förutsättningar.
Annars får man bygga sig ett tornrum!

TRJBerg
Beroende på hur tomten är kan man ha solpanelerna på marken. Kan bli billigare installation plus att man inte har problem med att underhålla taket.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.