Nissens
D daVinci skrev:
Det är väl inte solpanelerna i sig som orsakar, utan det är någon kontakt som går isär och det blidas en ljusbåge. Som tänder eld på taket.
Tror man kan undvika det genom att ha optimerare. Sådana har mekanismer för att bryta om ljusbåge detekteras. Tror även växelriktare har sådan funktioner.

Jag skulle se det som en billig försäkring att ha sådana.

Sedan vet inte jag varför kontakterna skulle gå isär. De borde vara gjorda så att de är låsta i slutet läge. Det verkar fel om det bara är något som är ihoptryckt.
Skulle vara intressant att veta hur du kommit fram till att kontakterna gått isär. Vad grundar du det på??

F
D daVinci skrev:
Ja jag inser att jag missat lite här. Lagrar man 1 kW i två timmar blir det ju 2 kWh dessutom. Och då kostar det 2*1335kr. Blir svårt att få lönsamhet i det där.
Bra insikt, det blev fö lite konstigt igen med 2x…..

Jag skulle dock vilja ha kontaktinformationen till leverantören @pacman42 har för sina batteri som kostar 50öre/kWh. Jag är extremt övertygad om att det är lönsamt även om det inte ingår växelriktare och jag som har mer än en årsförbrukning i solcellsproduktion skulle direkt köpa 2 gånger årsförbrukningen, mura/gjuta en batteribunker, köpa en växelrikare till och gå off grid direkt och gå plus redan andra året.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
lilytwig lilytwig skrev:
Skulle to att det blir billigare och att du får mer effekt om du sätter 3 paneler vardera i öst och väst. Jag har mina i öst/väst medan grannen har sina i söder. Grannen får ut mer energi från sina söderpaneler, men min energi är mer värd.
Beroende på behov såklart men idealiskt skulle jag vilja ha i alla fyra väderstrecken, tyvärr inte förutsättningar för det. För min del gälle att jag ändå vill ha i söder, den peaken laddar jag elbil med.

D
D daVinci skrev:
Det är väl inte solpanelerna i sig som orsakar, utan det är någon kontakt som går isär och det blidas en ljusbåge. Som tänder eld på taket.
Tror man kan undvika det genom att ha optimerare. Sådana har mekanismer för att bryta om ljusbåge detekteras. Tror även växelriktare har sådan funktioner.

Jag skulle se det som en billig försäkring att ha sådana.

Sedan vet inte jag varför kontakterna skulle gå isär. De borde vara gjorda så att de är låsta i slutet läge. Det verkar fel om det bara är något som är ihoptryckt.
Jag har ingen särskild kunskap men vet en del saker de tittar på vid besiktning och att de inte slarvat med kontakterna är självklart, den handlar det om kabeldragningen under panelerna, kablarna får inte vara för skarpt böjda, ska sitta väl uppfästa, osv. Sen vet jag inte vad som egentligen är viktigast men kontakterna känns ändå ganska idiotsäkra. Optimerare har man väl i princip slutat med, dels behövs de inte längre och dels blev det fler felkällor.

Nissens
F fsn skrev:

Jag skulle dock vilja ha kontaktinformationen till leverantören @pacman42 har för sina batteri som kostar 50öre/kWh. Jag är extremt övertygad om att det är lönsamt även om det inte ingår växelriktare och jag som har mer än en årsförbrukning i solcellsproduktion skulle direkt köpa 2 gånger årsförbrukningen, mura/gjuta en batteribunker, köpa en växelrikare till och gå off grid direkt och gå plus redan andra året.
Vad räknar du med för elpriser då, och hur lång livslängd på batterierna?

F fsn skrev:

Det var 1komma5 som ringde mig i höstas. Priset på 50öre/kWh (räknat per laddcykel under garantitiden) var efter 50% statligt bidrag till batteriet. Förutsättningen var att jag köpte solpaneler av dem också.

F fsn skrev:
Vad är det som är konstigt. Lagrar man 1 kW i 2 timmar har man ju lagrat 2 kWh. Och du räknade ju ut att en kWh kostade 1335 kr. Det måste man ju lita på.

Innan min insikt hade jag ju felaktigt dividerat 1335 kr med 6000 laddcykler och fått fram ca 25 öre/lagrad kWh under en cykel. Men det var ju tidigare det.

D djac skrev:
Jag har ingen särskild kunskap men vet en del saker de tittar på vid besiktning och att de inte slarvat med kontakterna är självklart, den handlar det om kabeldragningen under panelerna, kablarna får inte vara för skarpt böjda, ska sitta väl uppfästa, osv. Sen vet jag inte vad som egentligen är viktigast men kontakterna känns ändå ganska idiotsäkra. Optimerare har man väl i princip slutat med, dels behövs de inte längre och dels blev det fler felkällor.
Om det är som du säger att kontakterna är idiotsäkra så kanske en kabel gått av då. För att det skall börja brinna så krävs väl en ljusbåge. Själva panelen börjar ju inte brinna.

Det är ju uppenbarligen sällan det börjar brinna. Kan det vara så kanske att någon tillverkare har osäkra kontakter och en kombination med inkompetenta installatörer och bakfull besiktning så kan olyckan vara framme?

D daVinci skrev:
Om det är som du säger att kontakterna är idiotsäkra så kanske en kabel gått av då. För att det skall börja brinna så krävs väl en ljusbåge. Själva panelen börjar ju inte brinna.

Det är ju uppenbarligen sällan det börjar brinna. Kan det vara så kanske att någon tillverkare har osäkra kontakter och en kombination med inkompetenta installatörer och bakfull besiktning så kan olyckan vara framme?
Jag har av en kompis som installerat solpaneler hört att vissa märken av kontakter är rejält dåliga.

En arbetskompis med solpaneler på sitt tak (som jag lunchade med idag) hade en teori om vad som har hänt (om det nu är solpanelerna som triggat brasan), iom att det var mycket snö och is som smälte snabbt så kan den ha pressat på en kabel/kontakt som sedan nästa gång det blev lite leverans av el från panelerna gav ljusbåge eller hög resistans. En teori så god som någon...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
D djac skrev:
kontakterna (MC4 tror jag dom heter) finns tyvärr i olika varianter. Jag råkade själv på varianter som visade sig vara allt annat än vattentäta. Nu noterade jag det innan jag monterade, det var väldigt uppenbart att detta var skit men jag antar att många usla installatörer med huvudet under armen köpt den billiga skiten och utan betänkligheter monterat.

Fukt in, det ärgar och blir kontaktproblem och det bildar en liten ljusbåge som resulterar i varmgång och så blir det ett eskalerande problem tills det går åt helvete. Varje kontaktinterface, även när det är rätt prylar är även en risk.

Med panelindividuell optimering så är det wn kontakt in och en kontakt ut. Det blir många fler kontakter.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har av en kompis som installerat solpaneler hört att vissa märken av kontakter är rejält dåliga.

En arbetskompis med solpaneler på sitt tak (som jag lunchade med idag) hade en teori om vad som har hänt (om det nu är solpanelerna som triggat brasan), iom att det var mycket snö och is som smälte snabbt så kan den ha pressat på en kabel/kontakt som sedan nästa gång det blev lite leverans av el från panelerna gav ljusbåge eller hög resistans. En teori så god som någon...
Eller isbildning i en otät kontakt…..

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
D daVinci skrev:
Vad är det som är konstigt. Lagrar man 1 kW i 2 timmar har man ju lagrat 2 kWh. Och du räknade ju ut att en kWh kostade 1335 kr. Det måste man ju lita på.

Innan min insikt hade jag ju felaktigt dividerat 1335 kr med 6000 laddcykler och fått fram ca 25 öre/lagrad kWh under en cykel. Men det var ju tidigare det.
Ja…. Nu vet ingen riktigt hur många laddcykler ett batteri löser, det är ju inte ett drop och sen är det dött utan det är en degradering med extremt mycket liv kvar…

Vanligaste problemet och felkällan med solcellskontakter:

- Olika fabrikat på hona/hane
- Felaktig kontakt pressning (fel verktyg)
- För lång skalning som går in i hylsan
- Kontaktstiften ej bottnade
- Skadade kardeler/slarvig skalning
- Dåligt/fel åtdragna förskrivningar
- Felmonterad snabb kontakt där alla kardeler inte gått in under fjädern
- Kontakter som blivit fuktiga innan ihopkoppling
- Ej korrekt "i klickade"

Fel upphängning av kontakterna har jag aldrig varit med om orsakat några problem. Ex att man satt ett buntband rakt över kontakterna.

Har inte heller varit med om att kontakter delat på sig helt slumpmässigt. Det är tyvärr väldigt vanligt med fel och slarv vid montage av denna typ av kontakter.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Det var 1komma5 som ringde mig i höstas. Priset på 50öre/kWh (räknat per laddcykel under garantitiden) var efter 50% statligt bidrag till batteriet. Förutsättningen var att jag köpte solpaneler av dem också.
Skulle faktiskt aldrig ta i nåt från 1,5.

F fsn skrev:
Skulle faktiskt aldrig ta i nåt från 1,5.
Intressant. Vad grundar du ditt ställningstagande på? Det företaget är väldigt närvarande i Skåne. Därför nyfiken på din kommentar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.