X xLnT skrev:
Måste vara försvinnande få bränder på totala antalet installationer.
Det vet jag inget om, jag bara konstaterar att vi har ytterligare en misstänkt där jag bor. Det är tre av fyra husbränder i närområdet under de senaste åren som berott på detta om det är det även denna gången. Det är alldeles för många bränder baserat på hur få hus det är i området (tre bränder på 600 hus, fyra bränder på ca 1500 hus om vi utökar området). Och detta på fem år om jag kommer ihåg rätt.

X xLnT skrev:
Måste vara försvinnande få bränder på totala antalet installationer.
4 promille av hus som brunnit de senaste åren hade solceller monterade. I några fall har solcellsinstallationen varit orsak. Så sannolikt under 1 promille.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
1,7 promille av husen i Sverige brinner varje år. Av dessa blir 1/10 totalförstörda.

Så området där jag bor har uppenbarligen haft väldigt många bränder där 2 har konstaterats bero på solpaneler och vi har nu ytterligare ett misstänkt fall. Solpaneler brukar dock sätta eld på husen mitt i sommaren...

Vad är unikt där jag bor då? Det första jag tänker på är att det är mycket salt i luften från havet. Jag har haft en hel del problem med jordfel pga detta. Men på ett av husen som brann ned hade solpanelernas kontakter inte utsatts för detta, huset byggdes färdigt tidigt samma vår och det brann i juni (man behöll stommen på huset, men byggde ett nytt hus på denna) . Så där var det nog dåliga kontakter eller installatörer.

Det är kanske en ren slump, men nog börjar man grubbla...

pacman42 pacman42 skrev:
Jahopp, då har ytterligare en kåk i området med solpaneler brunnit ned. Viss misstanke om att branden startat i solpanelerna finns (även om jag har svårt att förstå hur, med tanke på att det är vinter - men det var klart väder idag), branden började (vad man tror) i taket. På förra huset konstaterades efteråt att det var solpanelerna som satte eld på det. Vi får se vad denna utredningen kommer fram till.

Här verkade man tro att man skulle kunna rädda bottenvåningen, men med tanke på att det var solpaneler på taket så hade man enligt bilderna svårt att komma åt att släcka.

Nära mitt arbete brann också ett tak på en förskola häromåret efter att det tagit eld i taket från solpaneler.

Man blir ju inte mer sugen på dem då de ligger bakom alla bränder utom en i mitt närområde under de senaste åren.

Men som vi konstaterat tidigare så finns det gott om klåpare i branschen.
Var det integrerade Raymond taket som brann på förskolan?

R Robert-san01 skrev:
Var det integrerade Raymond taket som brann på förskolan?
Nej, det var lösa solpaneler ovanpå det gamla taket. Den branden släcktes dock rätt snabbt.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
1,7 promille av husen i Sverige brinner varje år. Av dessa blir 1/10 totalförstörda.

Så området där jag bor har uppenbarligen haft väldigt många bränder där 2 har konstaterats bero på solpaneler och vi har nu ytterligare ett misstänkt fall. Solpaneler brukar dock sätta eld på husen mitt i sommaren...

Vad är unikt där jag bor då? Det första jag tänker på är att det är mycket salt i luften från havet. Jag har haft en hel del problem med jordfel pga detta. Men på ett av husen som brann ned hade solpanelernas kontakter inte utsatts för detta, huset byggdes färdigt tidigt samma vår och det brann i juni (man behöll stommen på huset, men byggde ett nytt hus på denna) . Så där var det nog dåliga kontakter eller installatörer.

Hmm, du gillar inte solceller och bor i området... säg inte mer!

• Haha
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hmm, du gillar inte solceller och bor i området... säg inte mer!
Fel, jag gillar solpaneler. Jag kan dock inte på något sätt få ihop kalkylen för att installera dem på mitt hus. Däremot så skulle fyra paneler "balkongkraftverk" kunna löna sig väldigt snabbt för mig, om jag ställer dem på en ställning i trädgården. Särskilt om jag gör en "vagga" så att de följer solen bättre.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fel, jag gillar solpaneler. Jag kan dock inte på något sätt få ihop kalkylen för att installera dem på mitt hus. Däremot så skulle fyra paneler "balkongkraftverk" kunna löna sig väldigt snabbt för mig, om jag ställer dem på en ställning i trädgården. Särskilt om jag gör en "vagga" så att de följer solen bättre.
Skulle to att det blir billigare och att du får mer effekt om du sätter 3 paneler vardera i öst och väst. Jag har mina i öst/väst medan grannen har sina i söder. Grannen får ut mer energi från sina söderpaneler, men min energi är mer värd.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Kan det vara en och samma installatör som härjat i ditt område? Kanske ett samband?

• Gilla
mats.3 och 3 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Skulle to att det blir billigare och att du får mer effekt om du sätter 3 paneler vardera i öst och väst. Jag har mina i öst/väst medan grannen har sina i söder. Grannen får ut mer energi från sina söderpaneler, men min energi är mer värd.
Jag kan inte montera öst/väst. Jag har bara sydsydost på taket och där får jag bara plats med 10 paneler enligt de som räknat på det. Pga att jag bor i en norrsluttning så får jag inte mycket sol under vår, vinter och höst då solen bara orkar upp till taket mitt på dan på vår och höst. Inte alls på vintern. Dvs, de "lönsammaste" timmarna levereras det inte.

Det är helt kört att få till solpaneler på klassiskt vis.

Vad jag däremot kan göra är att optimera min användning efter eloris och effekttariff och avkastningen på de investeringarna är klart större än på solpaneler - även om jag haft bra förutsättningar på tak och tomt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Kan det vara en och samma installatör som härjat i ditt område? Kanske ett samband?
Kan vara så, jag vet faktiskt inte.

pacman42 pacman42 skrev:
Jahopp, då har ytterligare en kåk i området med solpaneler brunnit ned. Viss misstanke om att branden startat i solpanelerna finns (även om jag har svårt att förstå hur, med tanke på att det är vinter - men det var klart väder idag), branden började (vad man tror) i taket. På förra huset konstaterades efteråt att det var solpanelerna som satte eld på det. Vi får se vad denna utredningen kommer fram till.

Här verkade man tro att man skulle kunna rädda bottenvåningen, men med tanke på att det var solpaneler på taket så hade man enligt bilderna svårt att komma åt att släcka.

Nära mitt arbete brann också ett tak på en förskola häromåret efter att det tagit eld i taket från solpaneler.

Man blir ju inte mer sugen på dem då de ligger bakom alla bränder utom en i mitt närområde under de senaste åren.

Men som vi konstaterat tidigare så finns det gott om klåpare i branschen.
Det är väl inte solpanelerna i sig som orsakar, utan det är någon kontakt som går isär och det blidas en ljusbåge. Som tänder eld på taket.
Tror man kan undvika det genom att ha optimerare. Sådana har mekanismer för att bryta om ljusbåge detekteras. Tror även växelriktare har sådan funktioner.

Jag skulle se det som en billig försäkring att ha sådana.

Sedan vet inte jag varför kontakterna skulle gå isär. De borde vara gjorda så att de är låsta i slutet läge. Det verkar fel om det bara är något som är ihoptryckt.

pacman42 pacman42 skrev:
Så nu skall jag räkna på om jag ens skall fundera på ett batteri för 50 öre per kWh inom garantitiden, så då måste jag ta fram kalkylarket från låt säga januari och se om det hade lönat sig då. Hur många timmar el hade jag kunnat flytta och hur stort deltapris skulle detta ha gett. Tillåt mig tvivla på att det går att räkna hem det...
50 öre låter i mesta laget.
https://www.aliexpress.com/item/100...!&gatewayAdapt=glo2se&cn=286493&cv=779660&af=
Här kan du köpa 30.7 kWh för 41k. Det blir nog ca 25 öre.

Sedan behöver du en växelriktare också. För det har du väl inte. Och då blir totalpriset högre.

F
D daVinci skrev:
50 öre låter i mesta laget.
[länk]
Här kan du köpa 30.7 kWh för 41k. Det blir nog ca 25 öre.

Sedan behöver du en växelriktare också. För det har du väl inte. Och då blir totalpriset högre.
Nej, det blir ju 1335kr/kWh. Det är extremt mycket mer än 50öre/kWh.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, det blir ju 1335kr/kWh. Det är extremt mycket mer än 50öre/kWh.
Ja jag inser att jag missat lite här. Lagrar man 1 kW i två timmar blir det ju 2 kWh dessutom. Och då kostar det 2*1335kr. Blir svårt att få lönsamhet i det där.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.