H he-peter skrev:
Antar, att Du inte har solceller. Rätta mig, om jag har fel.

Sedan vi satte solpaneler på huset, behöver vi inte kyla överhuvudtaget.

Behöver man frikyla, har man gjort något fel.

LLVP är snålare än bergvärme om man tittar på hela året, åtminstone här i Småland.

LLVP i kombination med solceller är nog det absolut bästa man kan har, om man vill minska sina uppvärmningskostnader.
Hej he-peter

Jag skrev ”Sedan beror det naturligtvis på klimatet där man bor och för närvarande även prisområde”

Jag bor i prisområde 1 där dimensionerande temperatur (DUT) är -34 Grader och det kan falla i meter snö.

Satsar hellre på bergvärme utan elspets som klarar värmebehovet utan större behov även kallaste vinterdagar då det är mörkt stor del av dygnet än solceller som bara ger elkraft sommarhalvåret.

Tre sommarmånader behöver jag i princip inget värmetillskott, bara varmvatten

Frikylan kommer, förutom att kyla, även att höja bergvärmepumpens effektivitet

Skaffar jag solceller vore det rimligen för att komplettera reservkraften.

Jag tror inte ”LLVP är snålare än bergvärme” när det är kallare än – 20 grader. Och den är dessutom dålig på att tillverka varmvatten med ett lågt effektbehov nu när effektavgifter kommer.

Du skriver ”Sedan vi satte solpaneler på huset, behöver vi inte kyla överhuvudtaget. Behöver man frikyla, har man gjort något fel.”

Menar du att du inte alls kyler huset sommartid?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Jag tittar ofta inte efter kortast återbetalningstid utan hellre efter hur stor besparingen (kostnaden bilden) är åren efter att investeringen är återbetalad och att den tiden kan vara lång.

Arbetet börjar när man samlar pengar för att en dag kunna köpa hus, sedan välja hus med potential att kunna erbjuda långsiktigt låga boendekostnader. Det innebär att välja bort takfönster, burspråk, platta tak, el-golvvärme, direktel. Välja hus med stora ytterväggar gentemot bostadsyta, garage med gemensamma väggytor med huset etc. Gärna vattenburen uppvärmning som ger möjlighet till energieffektiva val.

Först statas på de investeringar som ger återbetalning (bergvärme utan elspets + frikyla) sedan återinvestera besparingen i till exempel fönsterbyte som ger mycket långsammare återbetalning och till exempel ta det nya köket sist.
Metodiken är samma som min, men jag köpte mitt hus för 35 år sedan. Då fanns inte bergvärme till vettiga pengar. 3-glas var nytt och dyrt. El var relativt billigt.
Det landade i ett helt annat val än det förmodligen skulle göra i dag. Jag valde mellan ett nästan nytt hus för 2 mille och ett 25 år gammalt för 700'. I dag är mitt hus värderat till 4,5, medan 2 mille-huset ligger på 4. Driftkostnader för mitt hus är lägre än för det nyare. Bl a pga solceller.

lilytwig lilytwig skrev:
Metodiken är samma som min, men jag köpte mitt hus för 35 år sedan. Då fanns inte bergvärme till vettiga pengar. 3-glas var nytt och dyrt. El var relativt billigt.
Det landade i ett helt annat val än det förmodligen skulle göra i dag. Jag valde mellan ett nästan nytt hus för 2 mille och ett 25 år gammalt för 700'. I dag är mitt hus värderat till 4,5, medan 2 mille-huset ligger på 4. Driftkostnader för mitt hus är lägre än för det nyare. Bl a pga solceller.
Hej lilytwig

Jag köpte huset 1994 och fick vänta till december 2006 innan den varvtalstyrda värmepumpen utan elspets fanns att köpa. Den minskade årsbehovet från 42 600 till ca 16 000 kWh /år. Besparingen har betalat pumpen och fortsätter att spara så jag kan finansiera fönsterbytet och ett nytt kök.

I fjol använde jag ca 13 800 kWh och jag räknar med ca 2 000 kWh mindre nästa år. Jag ser inte hur solceller skulle kunna konkurrera med solceller för min del.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej he-peter

Jag skrev ”Sedan beror det naturligtvis på klimatet där man bor och för närvarande även prisområde”

Jag bor i prisområde 1 där dimensionerande temperatur (DUT) är -34 Grader och det kan falla i meter snö.

Satsar hellre på bergvärme utan elspets som klarar värmebehovet utan större behov även kallaste vinterdagar då det är mörkt stor del av dygnet än solceller som bara ger elkraft sommarhalvåret.

Tre sommarmånader behöver jag i princip inget värmetillskott, bara varmvatten

Frikylan kommer, förutom att kyla, även att höja bergvärmepumpens effektivitet

Skaffar jag solceller vore det rimligen för att komplettera reservkraften.

Jag tror inte ”LLVP är snålare än bergvärme” när det är kallare än – 20 grader. Och den är dessutom dålig på att tillverka varmvatten med ett lågt effektbehov nu när effektavgifter kommer.

Du skriver ”Sedan vi satte solpaneler på huset, behöver vi inte kyla överhuvudtaget. Behöver man frikyla, har man gjort något fel.”

Menar du att du inte alls kyler huset sommartid?
Solceller I norra Sverige låter inte som en bra idé.

Jag, korrekt. Vi behöver inte kyla huset sommartid.

M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Jag köpte huset 1994 och fick vänta till december 2006 innan den varvtalstyrda värmepumpen utan elspets fanns att köpa. Den minskade årsbehovet från 42 600 till ca 16 000 kWh /år. Besparingen har betalat pumpen och fortsätter att spara så jag kan finansiera fönsterbytet och ett nytt kök.
Jag förbrukar knappt 16 000 varav ca 5 000 från solel. Och så säljer jag 8 000. Så nettot ligger på 3 000 ungefär.

• Gilla
Crank
  • Laddar…
D
lilytwig lilytwig skrev:
Men om jag nu redan har en villa med 2-glasfönstet och LLVP. Då står jag inför valet att byta fönster och installera bergvärme. Eller att köpa ett annat hus eller att skaffa solceller. Tre olika kalkyler.
Alla kostar olika och har olika avskrivningtid. Lägst kostnad och kortast avskrivning blev det för solceller. De kostar mig ingenting eftersom intäkten är lika stor som utgiften. Om några år är de helt avskrivna men kommer fortfarande att dra in en bra slant under ytterligare 15-20 år.
Exemplet förvrängdes, det var två identiska hus, förutom solceller, nu blev det ett tipp topp och ett skruttigt torp med solceller.

Hur som helst är det så självklart att huset med lägre driftskostnader såklart är attraktivare än det med högre, med eller utan förvrängning :) att det inte behöver diskuteras.

D djac skrev:
Exemplet förvrängdes, det var två identiska hus, förutom solceller, nu blev det ett tipp topp och ett skruttigt torp med solceller.

Hur som helst är det så självklart att huset med lägre driftskostnader såklart är attraktivare än det med högre, med eller utan förvrängning :) att det inte behöver diskuteras.
Det du vill få till ett skruttigt torp kallas i folkmun för gräddhyllan. (De numera nybyggda villorna fanns inte ens på ritbordet vid den tidpunkten jag köpte mitt hus, då de var inte sktuella objekt). Villan hade för den tiden normal energiförbrukning. Tack vare logisk anpassning så är den med dagens mått mätt faktiskt ok. Delvis pga solceller. Men visst det nya huset på andra sidan gatan drar bara en tredjedel men kostar å andra sidan mer än det dubbla. Det är dyrt, för du räknar väl även kapitallostnad som en driftskostnad.

D
lilytwig lilytwig skrev:
Det du vill få till ett skruttigt torp kallas i folkmun för gräddhyllan. (De numera nybyggda villorna fanns inte ens på ritbordet vid den tidpunkten jag köpte mitt hus, då de var inte sktuella objekt). Villan hade för den tiden normal energiförbrukning. Tack vare logisk anpassning så är den med dagens mått mätt faktiskt ok. Delvis pga solceller. Men visst det nya huset på andra sidan gatan drar bara en tredjedel men kostar å andra sidan mer än det dubbla. Det är dyrt, för du räknar väl även kapitallostnad som en driftskostnad.
Nej, det förvrängdes till hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

Diskussionen handlade om huruvida solceller har ett värde vid försäljning, de studier som har gjorts visar att så är fallet. Då tog någon upp exemplet med två identiska hus i övrigt men ett med solceller och frågan var om detta skulle vara värt mer eller mindre än det andra.

Som motargument framfördes då att man hellre tog det med en bra värmepanna, bättre skick och något annat men då bortser man ju från att husen var identiska.

D djac skrev:
Som motargument framfördes då att man hellre tog det med en bra värmepanna, bättre skick och något annat men då bortser man ju från att husen var identiska.
Ja, fast det räcker ju inte heller. Dvs att husen i övrigt är identiska. Det beror ju på hur de är identiska.

Om man t ex har två identiska hus med ruttet tak; ett med solceller från 1999 och ett utan, så skulle med största sannolikhet solcellerna inte höja värdet på det huset iaf för en rationell spekulant. Denne identifierar (korrekt) solcellerna som en belastning snarare än en nytta.

Och, nej, detta är inte ett speciellt frekvent eller realistiskt scenario, utan knepet att "gå i gräns" har nyttjats för att visa att "identiska" som krav inte räcker för att avgöra huruvida solceller tillför ett mervärde eller inte. Man behöver mer information än så, och även för i övrigt identiska hus så kan solcellerna säkert slå åt båda håll.

I vilket fall så domineras värdet på hus av en, och endast en, faktor, och det är som bekant läget. Allt annat kommer efter, ofta långt efter.

• Gilla
  • Haha
Martin Lundmark och 2 till
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast det räcker ju inte heller. Dvs att husen i övrigt är identiska. Det beror ju på hur de är identiska.

Om man t ex har två identiska hus med ruttet tak; ett med solceller från 1999 och ett utan, så skulle med största sannolikhet solcellerna inte höja värdet på det huset iaf för en rationell spekulant. Denne identifierar (korrekt) solcellerna som en belastning snarare än en nytta.

Och, nej, detta är inte ett speciellt frekvent eller realistiskt scenario, utan knepet att "gå i gräns" har nyttjats för att visa att "identiska" som krav inte räcker för att avgöra huruvida solceller tillför ett mervärde eller inte. Man behöver mer information än så, och även för i övrigt identiska hus så kan solcellerna säkert slå åt båda håll.

I vilket fall så domineras värdet på hus av en, och endast en, faktor, och det är som bekant läget. Allt annat kommer efter, ofta långt efter.
Självklart, förutom normalfallen, som är att man får mer betalt med solceller, så finns det att man får mindre betalt till att man får oproportionerligt mer betalt. På det sättet är ju varje husförsäljning unik.

Denne identifierar (korrekt) solcellerna som en belastning snarare än en nytta.
Kan du förklara, varför solceller är, eller kan vara en belastning.

Tack!

H he-peter skrev:

Tack!
Ja, det gjorde jag ju i inlägget du citerar??

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
H he-peter skrev:

Tack!
Ok, förstår nu.

Här i närområdet såldes ett hus med en splitterny CTC värmepump. Säkert 150k. Huset såldes för 350.000 sek.

Om man "gå i gräns" och titta på två gamla hus som skall rivas, då kan en fin solcellsanläggning ökar värdet. Man plockar ner den och säljer den helt enkelt innan man river.

H he-peter skrev:
Om man "gå i gräns" och titta på två gamla hus som skall rivas, då kan en fin solcellsanläggning ökar värdet. Man plockar ner den och säljer den helt enkelt innan man river.
Ja, men jag nollade ju lite snyggt ut det alternativet genom att sätta montage-året till 1999.

Det var som sagt inte poängen. Poängen om vi skall koka ner det till det basala är egentligen att det i stort sett bara är läget, och åter läget som avgör pris. Läget gör miljoner, skick, utrustning osv. gör hundratusen-lappar hit eller dit.

Solceller har jag svårt att se att de kan göra så mycket mer. De lär näppeligen göra mer än vad det kostar att installera.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.