Angående Eon och höjda avgifter.
När jag la på solceller på mitt hus innan det var färdig byggt så meddelade jag Eon att där var solceller på huset.
Trots det så satte dom in fel sorts elmätare som fick bytas till en annan 2 veckor efter inflytt.
Året efter var det dax igen och jag fick ytterligare en ny elmätare.
2 år senare kom nästa nya elmätare som sen fick bytas efter ett par månader då den inte funkade som den skulle.
Sen efter bytet så kommer det en annan person som kontrollerar att den första installatören gjort rätt (kommer sms som talar om att dom kommer och kollar och när dom lämnar så därför vet jag att det stämmer)
Inte konstigt att avgifterna ökar!!!!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Angående Eon och höjda avgifter.
När jag la på solceller på mitt hus innan det var färdig byggt så meddelade jag Eon att där var solceller på huset.
Trots det så satte dom in fel sorts elmätare som fick bytas till en annan 2 veckor efter inflytt.
Året efter var det dax igen och jag fick ytterligare en ny elmätare.
2 år senare kom nästa nya elmätare som sen fick bytas efter ett par månader då den inte funkade som den skulle.
Sen efter bytet så kommer det en annan person som kontrollerar att den första installatören gjort rätt (kommer sms som talar om att dom kommer och kollar och när dom lämnar så därför vet jag att det stämmer)
Inte konstigt att avgifterna ökar!!!!
Kan trösta med att det sista tillfället du beskrev troligtvis var ett stickprov ifrån en tillsynsmyndighet, har grejat en del med mätare och på Norska sidan så gick dom steget längre och monterade ner nymonterade mätare för stickprovskontroll. Just för att kontrollen skulle vara så genuin som möjligt (nätbolaget ska inte kunna skicka andra mätare till test (löjligt jag vet)), men de kunderna som råkade ut för detta undrade just så klart vad sjutton vi höll på med.

blackarrow blackarrow skrev:
Eh, höjer solcellerna värdet på huset även om de inte är en lönsam investering?

Ja, med pool så höjer solcellerna värdet på huset.

Batteri för egen förbrukning då, inte för att sälja överskottet. (Värdet på på el för egen användning är större)

Investeringar som minskar framtida utgifter brukar vara kloka.

Kanske trådrubriken skulle uppdateras

Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri, har pool eller är pensionär med elbil)​

🙄
Så du menar att solceller inte höjer värdet på huset, hur tänker du då?

Om det finns två likadana hus till salu och det ena har solceller, eller kanske batteri och isolerad vind samt treglasfönster typ saker med lång återbetalningstid, tror du att dom säljs för samma pris då? Vilket skulle du själv välja ?

Klart driftkostnaden är viktig när man väljer sin nya bostad.

• Gilla
djac
  • Laddar…
C Crank skrev:

Om det finns två likadana hus till salu och det ena har solceller, eller kanske batteri och isolerad vind samt treglasfönster typ saker med lång återbetalningstid, tror du att dom säljs för samma pris då? Vilket skulle du själv välja ?

Att betala mer för ett hus med solceller är knappast ett scenario i år 2025 och värdet kommer att minska snabbt med ny teknik.

Uppsidan med egenproducerad solel är helt enkelt mindre än risken med en anläggning där en firma gjort håltagning i yttertaket.

Man kan aldrig överskatta kostnaden för gammal teknik

D djac skrev:
Det finns andra här som har funderat en hel del på såna byggen, jag hade satsat på en vanlig växelriktare och kopplat in den i centralen, då behöver man inte fundera på vad man vill driva men då måste du nog anmäla det till nätägaren även om du stoppar utmatning, om nu detta är en principsak, eller så matar du ut ditt överskott vid höga priser, dina val.
Du måste anmäla och få godkänt om du kopplar vx till centralen. Du
K KenNo skrev:
Det är lagkrav att det ska vara tillgänglig, eftersom vi har haft allvarlig problematik med DC brytare så monterar inte dessa under några omständigheter. I detta fall skedde håltaningen i samråd med kunden och det rörde sig om ett utehus och det blev monterat en lucka med skylt.

Detta var dessutom i Norge där reglerna är betydligt hårdare än i Sverige. Privata hem för föremål för löpande inspektioner (det kommer alltså en person hem till dig och går igenom din anläggning) sedan får du en lista med saker som ska åtgärdas. Behöriga elfirmor kan ordna detta precis som bilfirmor ordnar med besiktningsanmärkningar.

Så det man kommer undan med som installatör i Sverige då man kompromissar med kunden kommer man inte undan med i Norge.
Vad är det för problem med DC brytare. De är väl bara till för en nödsituation där man behöver koppla bort panelerna. De ska inte manövreras för övrigt. Det enda man gör är väl den årliga kontrollen, som utförs när effekten är noll.
Om man tycker att solceller är en bra investering eller ej är väl upp till var och en. Jag kalkylerar med 10 års avskrivning. Just nu efter 3 år är de avskrivna till 39%. Jag ska byta några fönster. Avskrivningen på dem är 112 år. Så solceller är bättre om man räknar så. När jag lät värdera mitt hus så räknade man upp värdet på huset med ca 200' pga solcellerna.
Men det finns många olika preferenser och elbil och/eller batterier ger ett helt annat resultat.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
B Boende45 skrev:
Att betala mer för ett hus med solceller är knappast ett scenario i år 2025 och värdet kommer att minska snabbt med ny teknik.

Uppsidan med egenproducerad solel är helt enkelt mindre än risken med en anläggning där en firma gjort håltagning i yttertaket.

Man kan aldrig överskatta kostnaden för gammal teknik
Då ska man inte köpa begagnade hus, eller nya för de blir också snabbt gamla, man får köpa optioner på framtida hus kanske!

H he-peter skrev:
Hade säljare här förra veckan. Han sa, att nu för tiden är 9 av 10 försäljningar är batterier till befintliga kunder som redan har solceller.
Är väl rätt logiskt att rikta in sig på en kundgrupp som redan bevisat att de är rätt lättlurade. Har de gått på det en gång så gör de det säkert igen. Finns ju någon anledning att de satte upp solceller tidigare medan deras antagligen smartare grannar avstod.

D
L lbgu skrev:
Är väl rätt logiskt att rikta in sig på en kundgrupp som redan bevisat att de är rätt lättlurade. Har de gått på det en gång så gör de det säkert igen. Finns ju någon anledning att de satte upp solceller tidigare medan deras antagligen smartare grannar avstod.
Ja, det kan väl jämföras med att man säljer mest vinterdäck till de med bil..

C Crank skrev:
Tja, jag tänker att elen ska vara till nytta och alltså gå att förbruka.
Ofta utgör egenförbrukningen inte mer än 20-40% av produktionen.
Vad är solcellernas värde utifrån den besparing de gör?

Blommor och två glas med bubbel höjer också marknadsvärdet på hus.
C Crank skrev:
Om det finns två likadana hus till salu och det ena har solceller, eller kanske batteri och isolerad vind samt treglasfönster typ saker med lång återbetalningstid, tror du att dom säljs för samma pris då?
Vilket skulle du själv välja ?
Det med solceller.
Jättebra att någon annan betalat dem.
C Crank skrev:
Absolut

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det kan väl jämföras med att man säljer mest vinterdäck till de med bil..
Snarare som att rikta reklam för SMS-lån till folk som har ATG-konto. ;)

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:

Hej
Om jag får välja hus så väljer jag hellre ett hus med bergvärme, treglasfönster och frikyla än ett med tvåglsfönster, luftvärmepump för värme och kyla samt solceller

Det följer principen att hellre minska utgifter än öka inkomster

Sedan beror det naturligtvis på klimatet där man bor och för närvarande även prisområde

Rimligen så ändras snarare hur våra prisområden ser ut framöver, än att norra och södra Sverige får samma klimat

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, jag tänker att elen ska vara till nytta och alltså gå att förbruka.
Ofta utgör egenförbrukningen inte mer än 20-40% av produktionen.
För mig är det inte jätteviktigt hur mycket av det producerade som säljs, viktigare är hur mycket av min förbrukning jag kan producera själva, det är ju det som varit mitt syfte.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om jag får välja hus så väljer jag hellre ett hus med bergvärme, treglasfönster och frikyla än ett med tvåglsfönster, luftvärmepump för värme och kyla samt solceller

Sedan beror det naturligtvis på klimatet där man bor och för närvarande även prisområde

Rimligen så ändras snarare hur våra prisområden ser ut framöver, än att norra och södra Sverige får samma klimat
Men om jag nu redan har en villa med 2-glasfönstet och LLVP. Då står jag inför valet att byta fönster och installera bergvärme. Eller att köpa ett annat hus eller att skaffa solceller. Tre olika kalkyler.
Alla kostar olika och har olika avskrivningtid. Lägst kostnad och kortast avskrivning blev det för solceller. De kostar mig ingenting eftersom intäkten är lika stor som utgiften. Om några år är de helt avskrivna men kommer fortfarande att dra in en bra slant under ytterligare 15-20 år.

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Antar, att Du inte har solceller. Rätta mig, om jag har fel.

Sedan vi satte solpaneler på huset, behöver vi inte kyla överhuvudtaget.

Behöver man frikyla, har man gjort något fel.

LLVP är snålare än bergvärme om man tittar på hela året, åtminstone här i Småland.

LLVP i kombination med solceller är nog det absolut bästa man kan har, om man vill minska sina uppvärmningskostnader.

• Gilla
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Men om jag nu redan har en villa med 2-glasfönstet och LLVP. Då står jag inför valet att byta fönster och installera bergvärme. Eller att köpa ett annat hus eller att skaffa solceller. Tre olika kalkyler.
Alla kostar olika och har olika avskrivningtid. Lägst kostnad och kortast avskrivning blev det för solceller. De kostar mig ingenting eftersom intäkten är lika stor som utgiften. Om några år är de helt avskrivna men kommer fortfarande att dra in en bra slant under ytterligare 15-20 år.
Hej lilytwig

Jag tittar ofta inte efter kortast återbetalningstid utan hellre efter hur stor besparingen (kostnaden bilden) är åren efter att investeringen är återbetalad och att den tiden kan vara lång.

Arbetet börjar när man samlar pengar för att en dag kunna köpa hus, sedan välja hus med potential att kunna erbjuda långsiktigt låga boendekostnader. Det innebär att välja bort takfönster, burspråk, platta tak, el-golvvärme, direktel. Välja hus med stora ytterväggar gentemot bostadsyta, garage med gemensamma väggytor med huset etc. Gärna vattenburen uppvärmning som ger möjlighet till energieffektiva val.

Först statas på de investeringar som ger återbetalning (bergvärme utan elspets + frikyla) sedan återinvestera besparingen i till exempel fönsterbyte som ger mycket långsammare återbetalning och till exempel ta det nya köket sist.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.