lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men jag nollade ju lite snyggt ut det alternativet genom att sätta montage-året till 1999.

Det var som sagt inte poängen. Poängen om vi skall koka ner det till det basala är egentligen att det i stort sett bara är läget, och åter läget som avgör pris. Läget gör miljoner, skick, utrustning osv. gör hundratusen-lappar hit eller dit.

Solceller har jag svårt att se att de kan göra så mycket mer. De lär näppeligen göra mer än vad det kostar att installera.
Håller helt med.

Lite hobby för mig men tycker det är skoj att förbereda för ett billigt boende när jag går i tidig pension om ca 5år. Huset vi köpte använde 22.000-23.000kWh per år då nu är jag nere på 6000kWh efter mina energibesparande åtgärder med solceller och LVVP, och snart installerar jag ett batteri och borde koma ner till 4500kWh per år. Har redan välisolerat hus och treglasfönster, nästa steg är att lägga isolermatta i krypgrunden. Sen kan jag leva billigt som pensionär med extremt låga utgifter, folk kan klaga hur mycket dom vill men jag kommer ha det bra,

Hoppade över årets charterresa med familjen och köpte batteri istället för dom pengarna.

• Gilla
limexist och 5 till
  • Laddar…
Nu öser vi på med solel. Nästan 12kW

lilytwig lilytwig skrev:
Nu öser vi på med solel. Nästan 12kW
Nu på morgonen? Det är ju bra!

H he-peter skrev:
Nu på morgonen? Det är ju bra!
Inte nu, nej, men toppen i dag. Det blåser inte så nu är det solel som trycker ner priset. Tacka oss solfarmare för det.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Inte nu, nej, men toppen i dag. Det blåser inte så nu är det solel som trycker ner priset. Tacka oss solfarmare för det.
Tycker det där pristopparna på kvällen kl 20, 21 är märklig. Är ju högre än på vintern.

H he-peter skrev:
Tycker det där pristopparna på kvällen kl 20, 21 är märklig. Är ju högre än på vintern.
Det är märkligt. Inget värmebehov möjligen litet AC. Och ingen vind

H he-peter skrev:
Inte märkligt alls. Pga solelen så är den relativt högsta förbrukningen under dygnet då. Denna topp blir ju relativt sett högre än på vintern pga detta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte märkligt alls. Pga solelen så är den relativt högsta förbrukningen under dygnet då. Denna topp blir ju relativt sett högre än på vintern pga detta.
Jag förstår, vad Du menar med "relativt". Men jag förstår inte, varför relativt skulle påverkar något.

Frågan är ju: vid budgivningen, för vilket pris det olika aktörer är intresserad att sälja el.

Känns konstigt, att den krävdes 3 sek/kwh för något att nappar på och producerar och sälja el.

H he-peter skrev:
Jag förstår, vad Du menar med "relativt". Men jag förstår inte, varför relativt skulle påverkar något.

Frågan är ju: vid budgivningen, för vilket pris det olika aktörer är intresserad att sälja el.

Känns konstigt, att den krävdes 3 sek/kwh för något att nappar på och producerar och sälja el.
Låt mig detaljera resonemanget lite mer då. Vi har en förbrukningspuckel på dagen som börjar på morgonen och går till kvällen. Denna puckel trycks ned av solenergin mitt på dagen. Om det blåser hyfsat så finns det ytterligare billig energi att fylla på med, men blåser det lite så blir det direkt ett litet gap, de ej förnybara produktionerna måste hoppa in i Tyskland, Nederländerna mm när solen ger för lite. Detta gör att vi importerar dessa elpriser till södra delen av landet.

När jag nu pratar om relativt så menar jag också att det är en större del av produktionen som på detta sätt måste fyllas ut och det leder till att priset ökar mer (för att få fler förbränningskraftverk att skala upp, eller till och med startas upp). Så med mindre predikterbar energi i systemet vid detta tillfälle (solen är på väg ned och det blåser inte) så blir det relativt sett stort behov av dyra energislag.

Hade detta varit på vintern så hade fler kärnkraftverk och fler värmekraftverk hade redan varit startade, vilket hade gett ett större basutbud och fler som hade kunnat skala upp sin produktion för eftermiddagspuckel (som då är lika stor som nu ungefär relativt bas-åtgången), detta skulle då leda till att priset inte stiger lika mycket. Så det faktum att vi har solenergi mitt på dagen, det gör att priserna på morgon och eftermiddag blir högre (när solen producerar mindre, notera att vi nu har en solkurva motsvarande den i mitten av april, det är visserligen varmt ute, men solen sjunker rätt tidigt).

Lite mer detaljerat utan att göra det överkomplicerat hoppas jag...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Man kan ju också säga att anledningarna till största del finns utanför landet, så bor man i SE1 eller 2 så kan man bara somna om, det är i första hand vi i 4 som upplever detta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Man kan ju också säga att anledningarna till största del finns utanför landet, så bor man i SE1 eller 2 så kan man bara somna om, det är i första hand vi i 4 som upplever detta.
Så är det, "problemet" med billig solenergi och dess konsekvenser på elpriset på andra timmar av dygnet (när solpanelerna inte ger så mycket el) är framförallt ett importerat problem (från Tyskland och Nederländerna) som slår på SE4 i första hand och SE3 i andra hand.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Så är det, "problemet" med billig solenergi och dess konsekvenser på elpriset på andra timmar av dygnet (när solpanelerna inte ger så mycket el) är framförallt ett importerat problem (från Tyskland och Nederländerna) som slår på SE4 i första hand och SE3 i andra hand.
Så kan man välja att se det men det är väl produktionen när solcellerna inte ger något som är dyr, dvs det finnas en obalans?

Sen är detta nog i grund och botten svårt att komma åt såsom elmarknaden är ordnad, de som producerar lider ju inte direkt av att produktionen är dyrare, de får ju betalt ändå och uppenbarligen motiveras inte investeringar av detta, då hade det ju byggts bort.

D djac skrev:
Så kan man välja att se det men det är väl produktionen när solcellerna inte ger något som är dyr, dvs det finnas en obalans?

Sen är detta nog i grund och botten svårt att komma åt såsom elmarknaden är ordnad, de som producerar lider ju inte direkt av att produktionen är dyrare, de får ju betalt ändå och uppenbarligen motiveras inte investeringar av detta, då hade det ju byggts bort.
Låt mig förklara det med en analogi. Om jag har ett växthus för att odla grönsaker så kan jag odla längre på våren och på hösten, men samtidigt drar jag på mig ökade kostnader också. Jag kan även odla på vintern, men då kostar det mig mycket mer. Om man då har de som odlar enbart på friland så kommer priserna på grönsaker att sjunka under den del av året då de kan leverera, för jag som odlar i växthus kan bara delvis låta mina grönsaker vänta lite längre innan försäljning. Detta gör att jag troligen odlar mindre grönsaker i mitten av sommaren, då behöver jag inte lika mycket personal.

Om det nu blir några dagar med dåligt väder så att de på friland inte kan leverera grönsakerna, då har jag möjlighet att sälja mina grönsaker från växthusen ändå, men jag kan bara ta betalt för mina merkostnader för en mindre mängd grönsaker, dessutom så har jag tagit en risk genom att alls odla dessa. Det blir dyrare grönsaker.

Det faktum att jag går med förlust på min odling om jag skulle producera grönsaker från växthuset mitt i sommaren gör att jag inte odlar så mycket då, men då kan jag inte heller förväntas stå beredd att leverera grönsaker ifall det skulle bli problem för de andra leverantörerna. Detta gör att det blir ett dåligt utbud och höga priser

Precis så är det med energiproduktionen på eftermiddagarna när solen minskar, om det inte också blåser. Trots att det är sommar och egentligen ett överflöd av energikällor, så måste de som äger dessa ha personal där, de måste ha kraftverken igång osv, utan att för den skull få några större inkomster under större delen av tiden. Därför är det enbart ett fåtal kraftverk som står redo att leverera när vinden sviker och då blir det slagsmål om att få köpa den energin. Priserna stiger. Ch stiger de tillräckligt så kanske ytterligare ett kraftverk startar upp och kallar in ledig personal också, för att det lönar sig att ta de extra kostnaderna.

Som jag ser det så är det alltså fullt logiskt. Har man solenergi som producerar el under den största delen av dagens konsumtionstopp, men som inte levererar lika bra på sen eftermiddag, då kommer det inte att finnas annan energi som kan hoppa in där och då i så stor utsträckning att priserna inte stiger. Är det då dåligt med vind också, så stiger de mer.

Jag kan här lägga till att Tyskland har en del pumpkraftverk och annat som kan fylla på efter behov, men det räcker inte för att kompensera för hela bortfallet. Dvs, att priserna stiger är oundvikligt.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Låt mig förklara det med en analogi. Om jag har ett växthus för att odla grönsaker så kan jag odla längre på våren och på hösten, men samtidigt drar jag på mig ökade kostnader också. Jag kan även odla på vintern, men då kostar det mig mycket mer. Om man då har de som odlar enbart på friland så kommer priserna på grönsaker att sjunka under den del av året då de kan leverera, för jag som odlar i växthus kan bara delvis låta mina grönsaker vänta lite längre innan försäljning. Detta gör att jag troligen odlar mindre grönsaker i mitten av sommaren, då behöver jag inte lika mycket personal.

Om det nu blir några dagar med dåligt väder så att de på friland inte kan leverera grönsakerna, då har jag möjlighet att sälja mina grönsaker från växthusen ändå, men jag kan bara ta betalt för mina merkostnader för en mindre mängd grönsaker, dessutom så har jag tagit en risk genom att alls odla dessa. Det blir dyrare grönsaker.

Det faktum att jag går med förlust på min odling om jag skulle producera grönsaker från växthuset mitt i sommaren gör att jag inte odlar så mycket då, men då kan jag inte heller förväntas stå beredd att leverera grönsaker ifall det skulle bli problem för de andra leverantörerna. Detta gör att det blir ett dåligt utbud och höga priser

Precis så är det med energiproduktionen på eftermiddagarna när solen minskar, om det inte också blåser. Trots att det är sommar och egentligen ett överflöd av energikällor, så måste de som äger dessa ha personal där, de måste ha kraftverken igång osv, utan att för den skull få några större inkomster under större delen av tiden. Därför är det enbart ett fåtal kraftverk som står redo att leverera när vinden sviker och då blir det slagsmål om att få köpa den energin. Priserna stiger. Ch stiger de tillräckligt så kanske ytterligare ett kraftverk startar upp och kallar in ledig personal också, för att det lönar sig att ta de extra kostnaderna.

Som jag ser det så är det alltså fullt logiskt. Har man solenergi som producerar el under den största delen av dagens konsumtionstopp, men som inte levererar lika bra på sen eftermiddag, då kommer det inte att finnas annan energi som kan hoppa in där och då i så stor utsträckning att priserna inte stiger. Är det då dåligt med vind också, så stiger de mer.

Jag kan här lägga till att Tyskland har en del pumpkraftverk och annat som kan fylla på efter behov, men det räcker inte för att kompensera för hela bortfallet. Dvs, att priserna stiger är oundvikligt.
Ja, jo, det är ju detta som är marknadsekonomi, det kan man såklart vara emot men det är ju inte jag. Jag är heller inte emot motsatsen, däremot tycker jag man ska vara försiktig med hybrider.

I nuvarande modell finns inga incitament för producenter att tillhandahålla el till lågt pris, eftersom det är en vara vi till stor del måste köpa så säljer de oavsett om priset är högt eller lågt, så länge de har en marginal som är tillräcklig så är bägge lägena lika bra.

Nu köper man ju många enheter av el så i realiteten är det ju summan av dessa som är relevant, inte vad enstaka må ha kostat, eftersom vi tenderar att köpa väldigt lite vid den här årstiden så blir påverkan därefter och på totalen har elkostnaden gått ner.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.