458 419 läst ·
5 879 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Du är relativt smal i dina åsikter (som du tar upp).K KenNo skrev:Jag kunde inte undgå att snubbla över denna tråden där jag ser att vissa förespråkar solceller på vad jag anser vara helt felaktiga grunder. Normalt sett så blandar jag mig inte i vad folk tycker och tänker men eftersom solceller är ett hett ämne och vissa går i tankar att eventuellt lägga sina hårt inarbetade pengar på paneler så har jag en del att säga.
Att äga en solcellsanläggning som privatperson anser jag personligen är en rent av dum investering. Återbetalningstiden är varierar emellan 8-15 år och det finns inga garantier för att dessa siffror kommer att bestå under en överskådlig framtid. Jag anser att en tryggare investering är en aktiefond, riskerna sprids ut och det finns en möjlighet att DRA SIG ur precis när som helst.
En solcellsanläggning är en fast installation som innebär ansvar som anläggningsinnehavare, det är ingenting som man kan bli av med genom att trycka på en säljknapp, och det är heller inte den frihet som många säljare målar upp det som. Invertern som är den komponent som omvandlar spänningarna från solcellerna till växelspänning som sedan kan skickas ut på nätet SLUTAR FUNGERA VID STRÖMAVBROTT. Man kommer alltså som innehavare av en solcellsanläggning stå utan ström vid ett eventuellt strömavbrott och detta är avsiktligt, att en solcellsanläggning fortsätter att producera ström efter strömavbrott kräver att man projekterar för ö drift och detta är en betydligt mer kostsam och komplex installation än en vanlig solcellsanläggning.
Kort och gott, man står utan ström som solanläggningsinnehavare precis som alla andra, när väl strömavbrottet kommer.
Elnätet är inte stabilt per automatik, det krävs en hel del arbete ifrån nätägarna för att hålla det balanserat. När elnätet väl går ner är det heller inte något som är enkelt att få igång igen.
Ska jag montera en elbilsladdare tillexempel så är reglerna hos en av dom lokala nätägarna sådana att jag endast får montera 16A laddare utan att varsko dem. Ska högre laddströmmar tillåtas så omfattas denna laddare av anmälningsplikt, det vill säga att jag måste söka tillstånd hos nätägaren innan jag kan montera upp en billaddare med högre kapacitet än 16A. Det senaste tillståndet i en mindre by i Nordnorge tog 7 veckor ifrån att jag förberett och skickat in en ansökan. Detta för att det konstant arbetas med att balansera nätet, nätet kan bara ta in så mycket som det matar ut. Det finns absolut ingen buffert som man inte räknar in de extremt kostsamma anläggningarna vars enda uppgift det är att balansera.
Dom har också i den region där jag är verksam förbjudit en-fas solcellanläggningar som matar in ström på nätet på endast en fas. Endast ansökningar på solcellsanläggningar för 3-fas blir godkända, detta för att inmatning via en fas till strömnätet orsakar en problematisk obalans.
Jag har installerat flertalet solcellsanläggningar på privatbostäder och min erfarenhet är att det ofta kommer med en bitter eftersmak hos kunden. De enda som varit riktigt nöjda med privata solcellsanläggningar är de som redan har en MYCKET hög elförbrukning, så som större växthus med uppvärmning. Detta eftersom elnätsavgifterna utgår vid lokal produering av elektricietet, men som installatör är solceller något som jag aldrig skulle vilja ha på mitt tak. Det finns givetvis ett regelverk på hur dessa ska installeras för att maximera säkerheten, men den stora skillnaden mellan solceller och en matning från elnätet är att solceller fortsätter producera DC och det går inte att få stopp då dem och det är inga små ljusbågar som kommer på DC sidan.
Taket är också något som kräver underhåll och det är även det en kostnad som inte är så blygsam, har man monterat solcellerna på taket så kommer dessa behöva demonteras vid renovering så att kostnaderna ökar.
Sedan är solceller en potentiell brandrisk och på ett av företagen där jag är verksam har man bestämt sig för att inte montera DC brytare överhuvudtaget, detta eftersom att man identifierat återkommande brandincidenter på grund av dessa brytare. Vårat tillvägagångsätt är idag att alltid montera invertern på utsidan av huset (på en riktgit stor brandplatta om det är trävägg), och låta inverterns egna brytare vara brytplatsen för räddningstjänsten (en inverter har alltid en egen brytare). Ska kunden tvunget ha invetern inomhus vilket redan har inträffat en gång så gör vi hål i väggen och sätter en lucka för att räddningstjänsten ska kunna sticka in handen och bryta invertern.
Vänder man blickarna emot Europa så har ägarna till solcells anläggningar fått ett bryskt uppvaknande (i polen bland annat), vissa har fått välja emellan att stänga av sina anläggningar eller att köpa till batterilagring. Detta eftersom det utfärdas BÖTER om man matar ut ström på nätet vid fel tidpunkt. Detta är en praxis som jag tror står vid dörren även hos Svenska ägare av solcellsanläggningar.
Med betoning på "Tror"
Om man redan har några miljoner på sitt ISK är det väl inte fel att diversifiera med en solcellsanläggning och ett energilager?
Det är ingen som vet hur energipriserna kommer utveckla sig framöver.
Jag tycker i alla fall det är rätt skönt att veta att vi (famijen) inte påverkas speciellt hur det än blir framöver. Inte drabbas när det blir elavbrott, varken planerade eller oplanerade.
Det tänket har jag i stort, inte bara när det gäller energiförsörjning.
Så du kanske kan bredda vyn och inte dra alla över en kam.
Det handlar inte bara om ekonomi.
Som jag skrev innan så fungerar inte de flesta anläggningar vid elavbtott såvidare man inte projekterat för ö drift. Och detta gäller även batteri, det ska till en helt ny jordpunkt plus att hela anläggningen ska kunnas kopplas bort från nätet för att en sådan anläggning ska kunna fungera. Och det går oftast upp i sådana kostnader att det inte finns ekonomi i det utan att man faktiskt har ett behov av avbrottfri kraft. Jag har som sagt upprättat en del solcellsanläggningar och jag har haft mina diskussioner mes besvikna kunder, ibland har det varit politiska beslut som ändrat förutsättningarna, andra gånger har det varit höga förväntningar. Men det jag kan säga är att det är en typ av installation som är svår att hämta hem. Saken är den att jag jobbar med det här och jag tycker inte det är ett bra tilltag om man inte är storförbrukare.X xLnT skrev:Du är relativt smal i dina åsikter (som du tar upp).
Om man redan har några miljoner på sitt ISK är det väl inte fel att diversifiera med en solcellsanläggning och ett energilager?
Det är ingen som vet hur energipriserna kommer utveckla sig framöver.
Jag tycker i alla fall det är rätt skönt att veta att vi (famijen) inte påverkas speciellt hur det än blir framöver. Inte drabbas när det blir elavbrott, varken planerade eller oplanerade.
Det tänket har jag i stort, inte bara när det gäller energiförsörjning.
Så du kanske kan bredda vyn och inte dra alla över en kam.
Det handlar inte bara om ekonomi.
Att anlägga ett jordtag är inget komplicerat eller dyrt jobb (som du verkar vilja få det till).K KenNo skrev:Som jag skrev innan så fungerar inte de flesta anläggningar vid elavbtott såvidare man inte projekterat för ö drift. Och detta gäller även batteri, det ska till en helt ny jordpunkt plus att hela anläggningen ska kunnas kopplas bort från nätet för att en sådan anläggning ska kunna fungera. Och det går oftast upp i sådana kostnader att det inte finns ekonomi i det utan att man faktiskt har ett behov av avbrottfri kraft. Jag har som sagt upprättat en del solcellsanläggningar och jag har haft mina diskussioner mes besvikna kunder, ibland har det varit politiska beslut som ändrat förutsättningarna, andra gånger har det varit höga förväntningar. Men det jag kan säga är att det är en typ av installation som är svår att hämta hem. Saken är den att jag jobbar med det här och jag tycker inte det är ett bra tilltag om man inte är storförbrukare.
Jag hade iofs inte betalt marknadspris (som många gjort) för en anläggning, och många har gjort fel val garanterat, om deras enda anledning varit att försöka tjäna pengar.
Men det är ju just det som är min poäng det du nu säger, att det är en felaktig investering om man vill tjäna pengar (vilket är en av dom främsta anledningarna till att man gör det)
Det var inte länge sedan jag jobbade dagligen med detta, och man får då en annan uppfattning då, än om man endast varit ägare av en anläggning. Min erfarenhet är att det endast är storförbrukare som blir nöjda, det vill säga folk som har stora växthus, sysslar med bitcoin mining, har dataspels servrar eller på något annat sätt förbrukar väldigt mycket el som kan tillgodogöra sig en sådan investering. Jag skriver här eftersom jag är medveten om att det finns en skev bild av just solceller, och då det är inte det enda jag jobbar med inom el så jag får en god kontrast. Monterar man själv endast solceller är det ens levebröd och med det kommer en bias, men den har inte jag eftersom jag hjälper flera olika företag.
Det är inte jordtaget som det står och faller med, utan min poäng är att anläggningen i sin helhet blir mer komplex eftersom att det blir en ö drift som dessutom ska frånkopplas det fasta elnätet när man producerar.
Det är dessutom en ovanlig typ av anläggning, att ha solceller och batteri hemma betyder inte att man har elektricitet när elnätet går ner. De flesta anläggningar följer elnätet och går ner när det går ner och detta är avsiktligt.
Jag har sett allt för många uppleva att solceller inte blev den investering de tänkt sig, antingen lovade någon säljare att man skulle bara oberoende av elnätet, eller så pratade man med säljaren och bestämde sig vid en viss typ av inverter eftersom det fanns en trevlig app till den men så blev en annan monterad likaväl, vissa jobbar natt och kan inte sova för att fläktarna surrar i inverter som blev monterad bredvid sovrumsfönstret. Jag har därför sett vad som kan bli fel, och vad som brukar bli fel, och vad man bör tänka på. Vilket är anledningen att jag skriver här eftersom jag tror mig ha erfarenheter och insikter av just solcellsinvesteringar som är få förunnat.
Det finns visserligen inte någon som kan förutsäga framtida generella elpriser, men med fler solcellsanläggningar kan jag svara på vad det kommer vara under den tiden solen lyser. Det finns risk för att elpriserna kommer vara negativa, detta eftersom mängden el som totalt produceras är orelevant utan det är handlar om när den kan produceras.
Här är ett exempel ifrån Laholm med en som har både batteri och solceller som valt att stänga av majoriteten av sin anläggning.
https://laholmstidning.se/samhalle/stanger-av-solpanelerna-vagrar-betala-for-elproduktion/5177
Det är min åsikt att solceller är överhypade och att det är fel investering för väldigt många, dessutom så förändras föreskrifterna i olika länder efterhand som problemen identifieras. Vi och några andra företag har till exempel valt att vägra montera DC brytare på husfasaden, eftersom vi identifierat denna som en återkommande potentiell brandrisk. Vi hänvisar till DC brytaren som sitter på invertern och monterar alltid denna utomhus på brandplatta. Det börjar bli bättre men många har fått vara försökskaniner, och batterier är något som jag aldrig kommer rekommendera att det blir monterat i en boningshus på grund av den energimängd som ett sådant batteri har.
Det var inte länge sedan jag jobbade dagligen med detta, och man får då en annan uppfattning då, än om man endast varit ägare av en anläggning. Min erfarenhet är att det endast är storförbrukare som blir nöjda, det vill säga folk som har stora växthus, sysslar med bitcoin mining, har dataspels servrar eller på något annat sätt förbrukar väldigt mycket el som kan tillgodogöra sig en sådan investering. Jag skriver här eftersom jag är medveten om att det finns en skev bild av just solceller, och då det är inte det enda jag jobbar med inom el så jag får en god kontrast. Monterar man själv endast solceller är det ens levebröd och med det kommer en bias, men den har inte jag eftersom jag hjälper flera olika företag.
Det är inte jordtaget som det står och faller med, utan min poäng är att anläggningen i sin helhet blir mer komplex eftersom att det blir en ö drift som dessutom ska frånkopplas det fasta elnätet när man producerar.
Det är dessutom en ovanlig typ av anläggning, att ha solceller och batteri hemma betyder inte att man har elektricitet när elnätet går ner. De flesta anläggningar följer elnätet och går ner när det går ner och detta är avsiktligt.
Jag har sett allt för många uppleva att solceller inte blev den investering de tänkt sig, antingen lovade någon säljare att man skulle bara oberoende av elnätet, eller så pratade man med säljaren och bestämde sig vid en viss typ av inverter eftersom det fanns en trevlig app till den men så blev en annan monterad likaväl, vissa jobbar natt och kan inte sova för att fläktarna surrar i inverter som blev monterad bredvid sovrumsfönstret. Jag har därför sett vad som kan bli fel, och vad som brukar bli fel, och vad man bör tänka på. Vilket är anledningen att jag skriver här eftersom jag tror mig ha erfarenheter och insikter av just solcellsinvesteringar som är få förunnat.
Det finns visserligen inte någon som kan förutsäga framtida generella elpriser, men med fler solcellsanläggningar kan jag svara på vad det kommer vara under den tiden solen lyser. Det finns risk för att elpriserna kommer vara negativa, detta eftersom mängden el som totalt produceras är orelevant utan det är handlar om när den kan produceras.
Här är ett exempel ifrån Laholm med en som har både batteri och solceller som valt att stänga av majoriteten av sin anläggning.
https://laholmstidning.se/samhalle/stanger-av-solpanelerna-vagrar-betala-for-elproduktion/5177
Det är min åsikt att solceller är överhypade och att det är fel investering för väldigt många, dessutom så förändras föreskrifterna i olika länder efterhand som problemen identifieras. Vi och några andra företag har till exempel valt att vägra montera DC brytare på husfasaden, eftersom vi identifierat denna som en återkommande potentiell brandrisk. Vi hänvisar till DC brytaren som sitter på invertern och monterar alltid denna utomhus på brandplatta. Det börjar bli bättre men många har fått vara försökskaniner, och batterier är något som jag aldrig kommer rekommendera att det blir monterat i en boningshus på grund av den energimängd som ett sådant batteri har.
Detta gäller väl mycket, bilen man köpte för de mysiga utflykterna, sen regnar det och frun träffar någon annan, den stora TVn och sen är det bara skitprogram och ens lag förlorar, bara besvikelser.K KenNo skrev:Men det är ju just det som är min poäng det du nu säger, att det är en felaktig investering om man vill tjäna pengar (vilket är en av dom främsta anledningarna till att man gör det)
[länk]
Hade säljare här förra veckan. Han sa, att nu för tiden är 9 av 10 försäljningar är batterier till befintliga kunder som redan har solceller.K KenNo skrev:
I närområdet har jag inte sett nya solcellsanläggningar på villatak blivit installerat, bara stora kommersiella anläggningar.
Har inte känslan, att solceller är övertygade nu för tiden. Åtminstone inte hos privater kunder.
Jag vet inte om du besitter någon unik inblick.K KenNo skrev:Men det är ju just det som är min poäng det du nu säger, att det är en felaktig investering om man vill tjäna pengar (vilket är en av dom främsta anledningarna till att man gör det)
[länk]
Solceller är inte raketforskning, breda massan är kanske så dumma som du vill få dom till.
Sen är det rätt sjukt att du som företagare rekommenderat att ta upp hål i fasaden för att nå en brytare som räddningstjänst ska kunna nå. Kan du berätta mer om hur den installationen gjordes tekniskt?
Det har faktiskt satts upp en del denna våren i mitt område, säkert tillsammans med batterier, jag gissar detta är "elitkunder" som vet vad de gör och har ett klart syfte med åtgärden. Det är självklart en bra uppgradering, rätt kund med rätt förväntningar så är det toppen, speciellt som priserna är nu.H he-peter skrev:Hade säljare här förra veckan. Han sa, att nu för tiden är 9 av 10 försäljningar är batterier till befintliga kunder som redan har solceller.
I närområdet har jag inte sett nya solcellsanläggningar på villatak blivit installerat, bara stora kommersiella anläggningar.
Har inte känslan, att solceller är övertygade nu för tiden. Åtminstone inte hos privater kunder.
Det är lagkrav att det ska vara tillgänglig, eftersom vi har haft allvarlig problematik med DC brytare så monterar inte dessa under några omständigheter. I detta fall skedde håltaningen i samråd med kunden och det rörde sig om ett utehus och det blev monterat en lucka med skylt.X xLnT skrev:Jag vet inte om du besitter någon unik inblick.
Solceller är inte raketforskning, breda massan är kanske så dumma som du vill få dom till.
Sen är det rätt sjukt att du som företagare rekommenderat att ta upp hål i fasaden för att nå en brytare som räddningstjänst ska kunna nå. Kan du berätta mer om hur den installationen gjordes tekniskt?
Detta var dessutom i Norge där reglerna är betydligt hårdare än i Sverige. Privata hem för föremål för löpande inspektioner (det kommer alltså en person hem till dig och går igenom din anläggning) sedan får du en lista med saker som ska åtgärdas. Behöriga elfirmor kan ordna detta precis som bilfirmor ordnar med besiktningsanmärkningar.
Så det man kommer undan med som installatör i Sverige då man kompromissar med kunden kommer man inte undan med i Norge.
Redigerat:
Det är lite olika här, i mitt grannområde som sköts av Trelleborgs Energi så kommer de hem och inspekterar solanläggningarna före driftstagande.K KenNo skrev:Det är lagkrav att det ska vara tillgänglig, eftersom vi har haft allvarlig problematik med DC brytare så monteras dessa inte. I detta fall skedde håltaningen i samråd med kunden och det rörde sig om ett utehus och det blev monterat en lucka med skylt.
Detta var dessutom i Norge där reglerna är betydligt hårdare än i Sverige. Privata hem för föremål för löpande inspektioner (det kommer alltså en person hem till dig och går igenom din anläggning) sedan får du en lista med saker som ska åtgärdas. Behöriga elfirmor kan ordna detta precis som bilfirmor ordnar med besiktningsanmärkningar.
Så det man kommer undan med som installatör i Sverige då man kompromissar med kunden kommer man inte undan med i Norge.
Kontroll före idrifttagning är något som alltid ska göras, men jag antar att ni har samarbete med dem? då blir dem i så fall era kunder istället för villa ägaren och det är ganska vanligt att det utförs en inspektion innan överlämning.D djac skrev:
Det jag pratar om är något annat, det är en löpande inspektion som görs i alla privata hem i vårat grannland. Ibland vart femte år där hemmen kontrolleras (i sverige kontrolleras endast industrier), detta för att det Norska systemet på många håll är uppbyggt på ett annat sätt. Har du en slarvig granne som grejar själv så finns det risk för att din egna anläggning kan bli livsfarlig, detta kan inte hända i Sverige eftersom nätet är uppbyggt på ett annat sätt.
Aha, nej jag pratar om när man installerar solceller, jag har EON och här meddelar installatören när det är klart och så kör man igång medan de i Trelleborg själv vill inspektera anläggningen.K KenNo skrev:Kontroll före idrifttagning är något som alltid ska göras, men jag antar att ni har samarbete med dem? då blir dem i så fall era kunder istället för villa ägaren och det är ganska vanligt att det utförs en inspektion innan överlämning.
Det jag pratar om är något annat, det är en löpande inspektion som görs i alla privata hem i vårat grannland. Ibland vart femte år där hemmen kontrolleras (i sverige kontrolleras endast industrier), detta för att det Norska systemet på många håll är uppbyggt på ett annat sätt. Har du en slarvig granne som grejar själv så finns det risk för att din egna anläggning kan bli livsfarlig, detta kan inte hända i Sverige eftersom nätet är uppbyggt på ett annat sätt.
Nätägarnas rutiner varierar ofta kraftigt sinsemellan... hos vissa får man ut mätarplomberingar från, medan hos andra så får man inte demontera mätaren när mätarskåpet ska flyttas utan det vill dom ha en egen gubbe till... bara att göra som dom säger, och se glad ut.D djac skrev:
Ja men så är det såklart, det ligger något i uttrycket -det är dyrt att vara fattig.H he-peter skrev:
För att solceller ska vara intressant så måste man ha pengarna, ha en egen förbrukning, och jag tycker att man bör ha ordning på sin ekonomi så till vida att man vet var i kalkylen de kommer in. Förutom det rent tekniska så tror jag att en del som borde lagt pengarna på annat har köpt solceller och att det är därför det uppstår så häftiga negativa känslor.