458 438 läst ·
5 879 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Det finns andra här som har funderat en hel del på såna byggen, jag hade satsat på en vanlig växelriktare och kopplat in den i centralen, då behöver man inte fundera på vad man vill driva men då måste du nog anmäla det till nätägaren även om du stoppar utmatning, om nu detta är en principsak, eller så matar du ut ditt överskott vid höga priser, dina val.J jonaserik skrev:Är med på det du skriver. Men tänker mer att egenförbrukning, måste vara mest ekonomiskt att ha för större förbrukare i huset. Lite knöligt tänker jag mig, om spis och övriga förbrukare ska vara bortkopplat från nätet. Men därom hur det görs är jag lyckligt omedveten om, verkar som att det finns möjlighet att ställa in så inget går ut på nätet. Då nästa bra fråga, normalt ska nätägaren godkänna utmatning, hur är det om jag bara skulle ha förbrukning av egenproduktion. Tänker då på att det bara finns paneler som räcker för eget bruk. Klart att dom inte kommer att ge max, men en elpatron bryr sig inte om spänningen sjunker en del. Det dom ger, det ger dom, oavsett 1 -2 eller 3kW från panelerna och en spänning som kan gå ner.
Rätta mig om min tanke är fel om det.
Vill inte vara jobbig, men det är stor skillnad på enstaka elavbrott som kan härledas till transformatorbränder och träd som faller över ledningar, eller kanske enkla underhållsarbeten där man är tvungen att slå av. Det finns fler vägar som elen kan dirigeras om på och detta kan göras relativt snabbt.D djac skrev:
Nätkollaps är något helt annat, det är när man tar ut mer effekt än vad som kan puttas in. Dock har alla moderna mätare idag som är av DM typ har idag interna bytare så dom kommer snabbt att kunna koppla bort större regioner om en kollaps närmar sig. Men det är ett tråkigt tilltag och ransonering av el är en typ av aktivitet som kommer ta död på mindre företag. Man kanske inte är medveten om det, men det finns startups som lagar man hemma i sina kök, folk som kör spelservrar och har aktiva spelare, kanske hemma frisörskor med lite dåligt syn.
Där jag bor grävdes dock inte så mycket kabel ned. Huvuddelen av ledningarna går i jordbrukslandskap eller på berg så de är inte så känsliga för fallande träd. Däremot de ledningar som är känsliga, de har man satsat en hel del pengar på att säkra genom att bredda ledningsgator mm.M Martin Lundmark skrev:
Min erfarenhet är att det pga detta numera mest är i överliggande nät som det är stora problem. Nu senast hade jag en gås som flög in i luftledningarna en nivå upp i nätet. Annars så var det senaste lite längre avbrottet beroende på att Vattenfalls station slutade leverera till mitt energibolag. Trasiga komponenter i en transformatorstation på den nivån. De flesta avbrott är bara några sekunder långa, de löses med automatik. Ofta beror dessa på åska. Det börjar vara några år sedan ett fallande träd var orsak till ett avbrott.
Du kommer att kunna se vilka paneler som producerar och vilka som blivit defekta med hjälp av en värmekamera. Jag köpte en billig kina telefon med värmekamera, vill minnas satt det hette ulefone. Efter den köpte jag en USB C adapter som jag kan koppla till telefonen så blir den en enklare värmekamera. ganska bra när man letar fel, och det går även att se varma kablar i väggar.D djac skrev:
Haha, om du hängde upp dig på min solcellskommentar så var den lite ironisk, även om det faktiskt nämndes som en kommentar till siffrorna att småskalig vind och solelsproduktion i viss mån hade stabiliserat näten framförallt i glesbygd så ville jag inte dra på mig skitstormen från de som hatar sånt.K KenNo skrev:Vill inte vara jobbig, men det är stor skillnad på enstaka elavbrott som kan härledas till transformatorbränder och träd som faller över ledningar, eller kanske enkla underhållsarbeten där man är tvungen att slå av. Det finns fler vägar som elen kan dirigeras om på och detta kan göras relativt snabbt.
Nätkollaps är något helt annat, det är när man tar ut mer effekt än vad som kan puttas in. Dock har alla moderna mätare idag som är av DM typ har idag interna bytare så dom kommer snabbt att kunna koppla bort större regioner om en kollaps närmar sig. Men det är ett tråkigt tilltag och ransonering av el är en typ av aktivitet som kommer ta död på mindre företag. Man kanske inte är medveten om det, men det finns startups som lagar man hemma i sina kök, folk som kör spelservrar och har aktiva spelare, kanske hemma frisörskor med lite dåligt syn.
Typ denna gissar jag:K KenNo skrev:Du kommer att kunna se vilka paneler som producerar och vilka som blivit defekta med hjälp av en värmekamera. Jag köpte en billig kina telefon med värmekamera, vill minnas satt det hette ulefone. Efter den köpte jag en USB C adapter som jag kan koppla till telefonen så blir den en enklare värmekamera. ganska bra när man letar fel, och det går även att se varma kablar i väggar.
- https://www.ulefone.se/products/arm...UMH4nDgyPPW8P2x6NcNeDB9klLwrdrrFVX4EZT0iWlO3i
Finns för runt halva priset från Kina.
De panelerna är kallare då alltså, kan man se det under full sol, de blir ju rätt varma då?K KenNo skrev:Du kommer att kunna se vilka paneler som producerar och vilka som blivit defekta med hjälp av en värmekamera. Jag köpte en billig kina telefon med värmekamera, vill minnas satt det hette ulefone. Efter den köpte jag en USB C adapter som jag kan koppla till telefonen så blir den en enklare värmekamera. ganska bra när man letar fel, och det går även att se varma kablar i väggar.
Min var mycket äldre än så... tror det var 14Tpacman42 skrev:
Jo jag köpte också min ifrån Kina, är lite aktivist av mig så mycket kommer där ifrån. Så jag vill inte betala en skatt som jag inte vet vart den går.
Om du inte vet vad jag pratar om så är det inte momsen (det betalar jag som alla andra), utan en för privatpersoner osynlig skatt som endast elektronikbranschen betalar för varje typ av lagringsmedia som säljs. Inkluderat internminne i telefoner, denna avgift går till en organisation som heter copyswede och omsätter mellan 250-500 miljoner om man ska lita på bolagsverket. Dessa pengar distribueras sedan ut till olika typer av kulturskapskapare, av film, musik, dikter, böcker, och annat. Mitt största problem är att denna listan är hemlig så ingen vet vilka som får vad, detta stör mig i en demokrati.
Hej AlfredoAlfredo skrev:
Den svenska elkraftförsörjningen är utvecklad genom teori och praktiska prov under lång tid av naturvetenskapligt utbildade ingenjörer inledningsvis från ASEA och Kungliga vattenfallsstyrelsen.
Någon “security through obscurity” har jag inte sett, och är rimligen är inte inblandad.
Låt mig omformulera det som @Martin Lundmark skriver, vi har ett stabilare elnät än de flesta andra länder, mycket tack vare stabila kraftkällor som inte kräver så mycket kompensation. Ju krångligare man gör elnätet, desto lättare får man problem.
Jag känner igen mycket av det han skriver från mitt område mobilsystem, ju fler krångliga interaktioner man gör - desto svårare att hålla det stabilt och med få fel. Ju mer special man gör, desto större risk för problem. Det är inte svårare än så...
Jag känner igen mycket av det han skriver från mitt område mobilsystem, ju fler krångliga interaktioner man gör - desto svårare att hålla det stabilt och med få fel. Ju mer special man gör, desto större risk för problem. Det är inte svårare än så...
Det är helt rimligt ändå gick vi vidare från det allra bästa NMT450, rakt in i skärselden.pacman42 skrev:
Låt mig omformulera det som @Martin Lundmark skriver, vi har ett stabilare elnät än de flesta andra länder, mycket tack vare stabila kraftkällor som inte kräver så mycket kompensation. Ju krångligare man gör elnätet, desto lättare får man problem.
Vill inte vara besserwiss på något sätt men jag kan bekräfta att det förekommer en hel del sekretess inom just elnäten. Dels så har man de privata industrihemligheterna som till exempel design an hvdc ventiler, sedan har man det som är säkerhetsklassat på nationell nivå, vissa jobb inom el-distribution kräver godkännande ifrån säpo. På vissa utbildningar så görs en enklare kontroll just för att man får ta del av känslig information, men detta är nästan uteslutande de typer av utbildningar där man jobbar med något bakom eller innan elmätaren, efter elmätaren så finns det inte behov för dessa kontroller.